خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا عنوان شد:

فروش مجوز ۶ میلیونی واردات موز به ۲۰۰ میلیون تومان/ قیمت هر کیلوگرم نارنگی، ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان شد/ ۷ هزار تن موز منتظر ترخیص هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۳۸۰

عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار با انتقاد از تصمیمات یک شبه برای ممنوعیت واردات موز اظهار کرد: وزارت صمت یک شبه بدون اطلاع به تجار جلوی ثبت سفارش را گرفت، این امر زمینه سواستفاده فرصت طلبان را فراهم کرد به نحوی که مجوزهای 6 میلیونی را به تجار تا 200 میلیون تومان فروختند و قیمت موز وارداتی از 15 هزار تومان به بیش از 50 هزار تومان افزایش یافت.

اکبر یاوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت تامین و عرضه میوه‌های پر مصرف ایام نوروز گفت: پر مصرف‌ترین میوه‌های نوروزی سبد خانوارها معمولا سیب، پرتقال، نارنگی و موز است.

وی ادامه داد: پرتقال به دلیل میزان بالای تولید، عرضه در سطح بسیار مناسبی قرار دارد. در حال حاضر علاوه بر پرتقال‌های موجود در بازار 600 هزار تن پرتقال نیز در انبارها ذخیره شده و آماده عرضه است.

یاوری قیمت هر کیلوگرم پرتقال را حداکثر 11 هزار تومان اعلام کرد.

وی با بیان اینکه شرایط تولید و عرضه سیب نیز مطلوب است و افزود: امسال 3 میلیون و 500 هزار تن سیب در کشور تولید شده که تنها 20 تا 25 هزار تن آن صادر شده است.

یاوری قیمت سیب در بازار از 7 تا 14هزار تومان اعلام کرد.

وی با اشاره به مشکلات تامین و عرضه خیار در ماه گذشته شرایط فعلی بازار این میوه را مطلوب ارزیابی کرد.

یاوری گفت: به دلیل سرمازدگی در مقطعی با کاهش عرضه خیار و افزایش قیمت آن روبه‌رو شدیم اما اکنون عرضه این میوه به روال عادی برگشته و هر کیلوگرم از آن با قیمت 4 تا 7 هزار تومان در دسترس مردم است.

وی تنها میوه‌ای که در تامین آن با مشکل مواجه هستیم را نارنگی عنوان کرد.

یاوری اظهار کرد: عرضه نارنگی ساری و قائم شهر به بازار تمام شد و نارنگی شهرهای فسا و کازرون نیز به دلیل سرمازدگی خشک و بی‌آب است به همین دلیل بازار با کمبود نارنگی روبه رو شده است.

وی قیمت هر کیلوگرم نارنگی بسته به کیفیت آن 20 تا 40 هزار تومان اعلام کرد.

یاوری پیش بینی کرد: در صورت عدم تامین نیاز بازار قیمت نارنگی در شب عید افزایش چشمگیری پیدا کند.

وی پیشنهاد داد: برای جلوگیری از افزایش قیمت این میوه اجازه واردت نارنگی از کشور پاکستان داده شود.

یاوری درباره آخرین وضعیت تامین و عرضه موز نیز گفت: با ممنوعیت یک شبه ثبت سفارش موز شاهد افزایش نجومی قیمت آن بودیم.

وی تصریح کرد: ممنوعیت ثبت سفارش زمینه سواستفاده فرصت طلبان را فراهم کرد به نحوی که مجوزهای 6 میلیونی را به تجار تا 200 میلیون تومان فروختند.

یاوری نتیجه این امر را افزایش قیمت هر کیلوگرم موز از 15 هزار تومان به بیش از 50 هزار تومان دانست.

به گفته وی؛ در حال حاضر دو کشتی 5 هزار تنی و 2 هزار تنی موز منتظر ترخیص هستند که می‌تواند قیمت موز را در بازار متعادل‌تر کند، همچنین اجازه وزارت صمت برای واردات موز در برابر صادرات سیب نیز تا حدودی در کاهش قیمت موز موثر خواهد بود.

یاوری ابراز امیدواری کرد با نظارت بیشتر وزارت صمت بر بازار، میوه‌ها با قیمت مناسب به دست مردم برسد و اجازه سوء استفاده از فرصت طلبان گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز