خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

آزادی بخشی از دارایی‌های ایران در عراق برای خرید دارو و غذا/ سختگیری‌های دولت امریکا کاهش یافته است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۱۶۳

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: بالاخره عراقی‌ها مجوز پرداخت بخشی از مطالبات ایران را اخذ کردند و این وجوه برای خرید اقلام غذایی و دارویی مورد نیاز کشور استفاده خواهد شد.

سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در مورد آزادسازی پول‌های ایران در عراق گفت:  بالاخره عراقی‌ها مجوز پرداخت بخشی از مطالبات ایران را اخذ کردند و این وجوه برای خرید اقلام غذایی و دارویی مورد نیاز کشور استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: در آخرین سفر وزیر خارجه عراق به ایران قول‌هایی داده شده بود اما در عمل و اجرا با عراق به مشکل بر می‌خوردیم و اتفاقی نمی‌افتاد. 

حسینی تصریح کرد: طبق اعلام شرکت ملی گاز روزانه 16 تا 17 میلیون متر مکعب و یک سوم میزان قبل گاز به این کشور صادر می‌کنیم و صادرات برق به میزان قبلی است، تاکنون پول برق را بیش از گاز دریافت کردیم. 

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: ما تاکنون به هر آنچه عراقی‌ها گفتند از جمله تحویل کالا به جای پول، باز کردن حساب و یا معرفی شرکت عمل کرده‌ایم.

وی یادآور شد: به هرحال عراق زیر منشور 6 سازمان ملل است و کل درآمدهای نفتی این کشور ابتدا به صندوقی عمرانی در امریکا واریز و سپس بدست‌شان می‌رسد، از همین روی عراق‌‌ها به شدت نگرانند که تحت تحریم امریکا قرار گرفته و منابع ارزی‌شان بلوکه شود.

حسینی دلیل دیگر عدم پرداخت پول از سوی عراق را به خاطر مشکلات نقدینگی جهت پرداخت دانست و گفت: بانکی که منابع ایران در آن موجود است در دوران نفت در برابر غذای عراق تاسیس شده که مدیریت آن با مورگان امریکایی است و آنها در پرداخت منابع ایران همکاری نمی‌کردند. 

وی درباره تغییر دولت امریکا و تاثیر آن بر بازگشت پول ایران توضیح داد: نسبت به زمان ترامپ سختگیری‌های دولت جدید امریکا برای روابط ایران و عراق کمتر است و به نظر می‌رسد روابط تسهیل می‌شود، ولی قاعدتا آنها منتظرند تا مسائل کلی ایران و امریکا حل شود. نمی‌توان انتظار داشت که موردی یک مسئله در عراق حل شود، باید یکجا مسائل یکجا حل شود. پرداخت موردی به مسائل نه سیاست ما است و نه منافعی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز