خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

جزئیات جدید از حادثه انفجار محموله سوختی در مرز ایران-افغانستان/ می‌خواهند صادرات غیر رسمی جان بگیرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۰۳۸

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: بنظر می‌رسد این اتفاقات به این دلیل است که روند صادراتی رسمی را مختل کنند تا صادرات غیر رسمی جان بگیرد.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره حادثه امروز انفجار مخازن سوخت در مرز ایران و افغانستان اظهار داشت: هنوز در مورد ماجرا اطلاعات زیادی در دست نیست، حدود یک ماه قبل نیز یک تانکر ال‌پی‌جی در همین مرز دچار انفجار و آتش‌سوزی شد و منجر به آتش گرفتن و از بین رفتن حدود 800 تانکر حاوی فرآورده‌های دیگر از جمله ال‌پی‌جی شد.

وی یادآور شده است: هیچ‌یک از حوادث در مرز ایران نبوده و آسیب جانی و مالی به کسی وارد نشده است. 

فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به ایلنا گفت: طبق بررسی‌هایی اولیه بعمل آمده مخازن مربوطه در خاک افغانستان بوده و در مالکیت شرکت ملی پخش نیستند.

حمیدرضا صالحی نیز در این باره به خبرنگار ایلنا بیان داشت: این مخازن در مرزها و نواحی گمرکات برای ذخیره و استفاده سوخت از سوی صادرکننده و واردکننده ساخته می‌شود تا برای مدتی محموله در آنها نگهداری شده و بعد انتقال یابد. 

وی با بیان اینکه اتفاقات این‌چنینی به روند صادرات کشور خدشه وارد می‌کند، افزود: سوختی که از محل گمرک افغانستان صادر و دپو می‌شود معمولا قانونی است، باید ببینیم این اتفاتقات عمدی بوده است یا خیر. 

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: امیدواریم این اتفاقات کنترل شود زیرا بر روند صادرات تاثیر می‌گذارد.

وی تاکید کرد: در کل بنظر می‌رسد این اتفاقات به این دلیل است که روند صادراتی رسمی را مختل کنند تا صادرات غیر رسمی جان بگیرد.

صالحی یادآور شد: بهر حال باید تحقیقات لازم صورت گیرد و جلوی تکرار این اتفاقات گرفته شود.

لازم به ذکر است تمامی محموله و تانکرها متعلق به بخش‌خصوصی بوده است.

به گزارش ایلنا، حوالی ساعت 11 صبح امروز، سه مخزن سوخت در گمرک" ابونصرفراهی" افغانستان طعمه حریق شد و از دقایق ابتدایی گمرک و دستگاه‌های مستقر در مرز ماهی‌رود ایران با بازکردن درب‌های ورودی و پذیرش کامیون‌ها از سمت افغانستان و ارسال چهار خودروی آتش‌نشانی به محل آتش‌سوزی، برای مهار و آتش و ممانعت از گسترش حریق به کمک افغانستان رفته‌اند.

به گفته سخنگوی گمرک کامیون‌های محوطه گمرکی ماهیرود  ایران هم، به سرعت تخلیه و به سمت مناطق  دورتر هدایت شدند و هم زمان، با باز شدن درب‌های مرزی، کامیون‌های مستقر در افغانستان نیز به سمت ماهیرود هدایت شدند.

وی توضیح داد: هر کدام از این مخازن 120 هزار لیتر گنجایش سوخت دارند و تا کنون سه محزن دچار حریق شده که با اعزام چهار تیم آتش‌نشانی از سمت کشورمان به گمرک "ابونصر" افغانستان در مرحله جابجایی کالاهای کشورمان با افغانستان به صورت ترانشیپ‌منت است و با جابجایی کالا در گمرکات مرزی، کامیون‌های طرف مقابل برای ارسال کالا به مقاصد نهایی در افغانستان مبادرت می‌ورزند  و در خصوص سوخت نیز کالا در مخازن تخلیه و سپس در تانکرهای سوخت بارگیری می‌شود.

این گزارش حاکی است؛ 25 بهمن، 13 فوریه نیز حادثه انفجار یک تانکر حامل سوخت در گذرگاه مرزی میان پایانه گمرکی اسلام قلعه افغانستان و دوغارون ایران سبب بروز آتش‌سوزی بزرگ و انفجارهای مهیبی شده بود و به نابودی حدود 500 کامیون و تانکر حامل سوخت انجامیده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز