خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پول‌های آزاد شده را به عنوان ذخیره احتیاطی نگه داریم/ باید مواظب کاهش تصنعی قیمت‌ها بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۶۷۸۱

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: توامان ذخایر احتیاطی باید به طرح‌های اقتصادی که می‌توانند کمک کننده باشند و اتمام پروژه‌های نیمه تمام باید پرداخت، این موضوع می‌تواند هم به اشتغال و هم توسعه کشور کمک کند. اگر این ارزها در این حوزه‌ها استفاده شوند می‌توانند موثر واقع شوند.

عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا اظهار کرد: یکی از محدودیت‌هایی که ما در تحریم‌ها داشتیم کاهش صادرات نفت بود که از بیش از 2 میلیون به 200 تا 300 هزار بشکه در روز رسید، بنابراین منبع درآمدهای نفتی ما کاهش پیدا کرد. دسترسی به این پول‌ها هم مشکل بود و بانک مرکزی به پول‌های خود در خارج از کشور دسترسی نداشت، امکان جابجایی یا حتی استفاده برای دارو و غذا را هم نداشتیم.

آرگون افزود: در واقع دولت با مضیقه مالی برای منابع ارزی مواجه بود. شیوع کرونا هم مشکلاتی ایجاد کرد که مزید بر علت شد تا صادرات غیرنفتی نیز با کاهش مواجه شده و منابع ارزی که نیاز کشور بود دچار محدودیت شد.

وی در مورد تاثیر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در عراق و کره جنوبی گفت: با آزادسازی این منابع گشایش‌هایی ایجاد می‌شود و در بخش‌هایی که به علت‌های ارزی قیمت به صورت کاذب افزایش می‌یابد اصلاحاتی انجام می‌شود. باید مدیریت شود تا قیمت‌ ارز از واقعیت‌های بازار، اقتصاد و قیمتی که از طریق تعادل عرضه و تقاضا تعیین می‌شود؛ کمتر نشود. حتی اگر دسترسی به منابع ارزی ایجاد شود نباید قیمت ارز در کشور به صورت تصنعی کاهش یابد، این اتفاق می‌تواند آسیب به صادرات و خروج سرمایه از کشور شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های در کشور کاهش پیدا کرده است، می‌توان از این ارزها برای به سرانجام رساندن طرح‌ها استفاده کرد تا از حالت غیر مولد به مولد تبدیل شود. البته تا زمانی که موضوع تحریم‌ها به سرانجام نرسیده باید این منابع ارزی در اختیار باشد و نباید آن را بی‌محابا خرج کرد. اگر تحریم‌ها رفع شده بودند شرایط متفاوت‌تر بود اما در شرایط فعلی کشور نیاز به ذخیره احتیاطی دارد.

وی خاطر نشان کرد: توامان با این ذخایر احتیاطی باید به طرح‌های اقتصادی کمک کننده و اتمام پروژه‌های نیمه تمام باید پرداخت شود، این موضوع  می‌تواند هم به اشتغال و هم توسعه کشور کمک کند. اگر این ارزها در این حوزه‌ها استفاده شوند می‌توانند موثر واقع شوند.

آرگون همچنین تصریح کرد: کاهش قیمت‌ها شاید به این سرعت روی ندهد چراکه قیمت‌ها چسبندگی‌هایی دارند، چشم‌انداز آینده در واقع می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها یا جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت‌ها شود. تنها موضوع موثر در این مساله ارز نیست بلکه موضوعاتی مانند نقدینگی که منجر به این تورم شده نیز تاثیر دارند.

وی تصریح کرد: ثبات قیمت‌ها و قابل پیش‌بینی بودن آن در مرحله اول مهم‌تر از کاهش قیمت است. به نظر می‌رسد کاهش شدیدی در قیمت‌ها رخ ندهد، ممکن است نوساناتی رخ دهد اما با توجه به حجم نقدینگی و تورم در کشور شاهد شدیدی نباشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز