خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

مرگ تجدیدپذیرها در بحبوحه باج و یارانه به صنایع و نیروگاه‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۶۴۸۵

عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: از نظر انتشار CO2 و آلایندگی جزء 10 کشور اول دنیا هستیم اما آیا GDP ایران هم جزء 10 کشور اول دنیا است؟ یعنی متناسب با GDP آلایندگی ایجاد می‌کنیم؟ مسلما خیر.

محمدامین زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره دلایل عدم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور و رتبه پایین در رعایت پروتکل‌های کنوانسیون پاریس اظهار داشت: ما در برنامه ششم توسعه کشور هدف‌گذاری کردیم که 5 هزار مگاوات برق از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید کنیم اما اکنون در آخرین سال برنامه توسعه فقط توانستیم 840 مگاوات به بهره‌برداری برسانیم یعنی از اهداف برنامه عقبیم. در قانون هوای پاک کشور نیز مصوب شده 30 درصد افزایش ظرفیت برق کشور باید از محل انرژی‌های تجدیدپذیر باشد که در این مدت هیچکدام اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه تاکنون طبق سند ملی محیط زیست نیز در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر عمل نکردیم، افزود: یکی از موانع نپرداختن به تجدیدپذیرها در کشور این است که موضوع انرژی‌های پاک بین وزارت نفت، نیرو و سازمان حفاظت از محیط زیست گیر کرده است، انرژی‌های تجدیدپذیر تولید برق دارند اما چون ما در کشور منابع زیاد گاز داریم و به صورت یارانه‌ای با نرخ 5 تومان به ازای هر متر مکعب در اختیار  نیروگاه‌های حرارتی قرار می‌دهیم انگیزه‌ای برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر باقی نمی‌گذاریم.

عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر تصریح کرد: اگر گاز ارسالی به نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را با سود پتروشیمی مقایسه کنیم عدد فروش گاز به این بخش‌ها صفر و تقریبا رایگان است، بنابراین وقتی گاز را به رایگان در اختیار نیروگاه‌های حرارتی قرار دهیم از نظر اقتصادی نیروگاه‌های تجدیدپذیر قابل رقابت نیستند، مگر اینکه گاز به قیمت واقعی به نیروگاه‌ها داده شود که بنا بر سیاست دولت این کار انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه باید تکلیف مزایای تجدیدپذیر و مشکل بین نفت، نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه این نوع از انرژی را روشن کند، گفت: ما قانون 61 اصلاح الگوی مصرف را داریم که قرار شده منافع حاصل از عدم مصرف سوخت در نیروگاه‌های تجدیدپذیر و عدم انتشار آلاینده هر سال محاسبه و به وزارت نیرو داده شود، در ماده 75 قانون اصلاح الگوی مصرف گفته شده باید منابع آن هر ساله در بودجه سنواتی دیده شود اما متاسفانه سازمان برنامه و بودجه هیچگاه آن را در لایحه بودجه سالانه ندیده است.

زنگنه با تاکید بر اینکه دلیل عدم توسعه تجدیدپذیر در کشور ما این است که به قوانین و مقررات زیاد توجه نمی‌شود، بین وزارت نفت، نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست هماهنگی وجود ندارد و بخشی‌نگری بر منافع ملی ارجح است، خاطرنشان کرد: ما از نظر انتشار  CO2 و آلایندگی جزء 10 کشور اول دنیا هستیم اما آیا GDP ایران هم جزء 10 کشور اول دنیا است؟ یعنی متناسب با GDP آلایندگی ایجاد می‌کنیم؟ مسلما خیر. زیرا کشور ما تبدیل به محل صنایع آلاینده شده است در دیگر کشورها اقتصادی بودن یک صنعت بر مبنای میزان مصرف انرژی و آلاینده بودن آن است اما در کشور ما هیچکدام از این موضوعات رعایت نمی‌شود.

وی بیان داشت: یعنی هیچ جای دنیا تا این اندازه به صنایع انرژی رایگان نمی‌دهند، از سوی دیگر در قبال اینکه صنایع محیط زیست را آلوده می‌کنند هیچ جریمه‌ای دیده نمی‌شود.

عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با انتقاد از عدم انتشار آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشور گفت: در حال حاضر آمار سالانه مرگ و میر در ایران در اثر آلودگی هوا از تصادفات جاده‌ای بیشتر است، چرا سازمان حفاظت محیط زیست سهم آلایندگی صنایع را مشخص نمی‌کند که این دغدغه در مردم ایجاد شود که بدانند اگر آمار سرطان ریه در تهران بالا می‌رود چه کسی مسئول است؟ آیا جز خودروسازان نیروگاه‌ها و صنایع نیز عاملند؟

وی یادآور شد: متاسفانه در کشور ما به موضوع آلایندگی بدرستی پرداخته نشده، چون جان انسان‌ها اهمیت ندارد، با تخصیص انرژی رایگان صنایع کشور پول‌دار می‌شوند، این در حالی است که در هیچ جای دنیا خوراک یارانه‌ای به صنایع داده نمی‌شود، صنایعی که محصول را صادر کرده و یا به قیمت صادراتی در کشور می‌فروشند، بنابراین تا زمانی که در بر این پاشنه بچرخد، تجدیدپذیرها جایی برای توسعه ندارند.

زنگنه در ادامه اظهار داشت: صنایع نفت امریکا در دهه 70 میلادی می‌دانستند که GLOBAL WARMING اتفاق می‌افتد اما نه تنها آمار را منتشر نکردند بلکه جلو انتشار این اخبار را هم گرفتند دقیقا همین اتفاق 50 سال بعد در ایران می‌افتد، یعنی صنایعی که پول زیادی دارند اجازه نمی‌دهند آمار و ارقام در کشور شفاف گفته شده و مشخص شود صنایع چه بلایی سر محیط‌زیست، مردم و آب کشور می‌آورند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز