خبرگزاری کار ایران

سند ملی آمایش سرزمین به تصویب رسید

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۶۴۳۳

پس از صرف بیش از ۷۵ هزار ساعت کار کارشناسی و تولید ۳۴ عنوان گزارش در ۵۱ مجلد طی سه سال گذشته برای بررسی مطالعات و سند ملی آمایش سرزمین، این سند در جلسه شورای‌عالی آمایش سرزمین با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و سه عضو کابینه به تصویب رسید.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت،  تدوین و تصویب این سند از سوی شورای‌عالی آمایش سرزمین به عنوان بالاترین مرجع نظام راهبری توسعه سرزمین میراثی از دولت یازدهم و دوازدهم برای دولت آینده و نسل‌های بعدی خواهد بود.

پنجمین جلسه شورای عالی آمایش سرزمین و دومین جلسه این شورا در سال‌جاری به ریاست "محمدباقر نوبخت" معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به منظور بررسی متن پیشنهادی سند ملی آمایش سرزمین در محل این سازمان برگزار شد.

"محمدباقر نوبخت" در جلسه‌ای که با حضور "رضا اردکانیان" وزیر نیرو، "عیسی کلانتری" معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست و "علیرضارزم حسینی" وزیر صمت و نمایندگان سایر اعضای شورا برگزار شد، ضمن تبیین ویژگی‌های این سند و توضیحاتی در خصوص فرآیند تهیه و بررسی سند ملی آمایش سرزمین و اسناد آمایش استان‌ها، از مشارکت جدی دستگاه‌های اجرایی عضو کمیسیون تخصصی و نیز سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها قدردانی کرده و تدوین و تصویب این اسناد را میراثی از سوی دولت یازدهم و دوازدهم برای دولت آینده و نسل‌های بعدی توصیف کرد.

وی افزود: با هدف ایجاد اجماع و تحقق‌پذیری این اسناد فرادست و تاثیرگذار بر ترتیبات توسعه سرزمین، یکی از مشارکتی‌ترین فرآیندهای بررسی و اجماع‌سازی طرح‌ریزی شده به طوری که این اسناد پس از تدوین ابتدا در نشست میان امور بخشی و فرابخشی سازمان برنامه و بودجه کشور و بعد از آن در کمیسیون تخصصی شورای‌عالی آمایش سرزمین با حضور دستگاه‌های اجرایی مختلف مورد بررسی دقیق قرار گرفته و بیش از ۲۴۰۰ نفرساعت زمان طی ۹ ماه برای بررسی و تدقیق آن اختصاص داده شد. در نتیجه این تلاش‌ها این اسناد هم اکنون آماده ارائه و تصویب نهایی شورای‌عالی آمایش سرزمین به عنوان بالاترین مرجع نظام راهبری توسعه سرزمین است.

در ادامه جلسه "رضا اردکانیان" وزیر نیرو با تأکید بر اینکه پس از تصویب اسناد ملی و استانی و رونمایی شدن از آنها، می‌بایست تفکرات غالب منشعب شده از جبر تقسیمات کشوری مورد اصلاح و بازپیرایی قرار گرفته و با نگاه کارشناسی و یکپارچه به مسائل توسعه سرزمین نگریست، بر تحقق رشد و پویایی و توسعه همه جانبه کشور در نتیجه اجرای این اسناد اظهار امیدواری کرد.

وی در خصوص گنجاندن اطلاعات دقیق همه استان‌ها در مطالعات آمایش استان‌ها اظهار داشت: اساس مطالعات آمایش سرزمین، برنامه‌ریزی فرابخشی است و نقش اطلاعات پایه در مطالعات آمایش، بسیار تعیین کننده و اساسی است. مخصوصا در بحث "آب قابل برنامه‌ریزی" باید فرابخشی و ملی و بر اساس حوضه‌های آبریز در اسناد استانی به دقت نگریسته شود.

در پایان این جلسه و پس از صرف بیش از ۷۵ هزار ساعت کار کارشناسی، تولید ۳۴ عنوان گزارش طی سه سال گذشته با تلاش‌های کمیسیون تخصصی و برگزاری ۲۷ جلسه برای بررسی مطالعات و سند ملی آمایش سرزمین، این سند در جلسه  شورای‌عالی آمایش سرزمین به تصویب رسید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز