خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت مطرح کرد؛

عایدی منفی؛ با اضافه شدن ال پی جی به سبد سوخت کشور/ سهم سی ان جی افزایش می‌یابد تا واردکننده بنزین نشویم

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۶۱۸۱

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه گاز طبیعی سوخت ملی است که بیشترین سرمایه گذاری روی آن صورت گرفته، از مصوبه جدید شورای اقتصاد برای افزایش سهم سی ان جب در سبد سوخت خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا صادق آبادی در حاشیه بازدید از بزرگترین کارخانه تولید و تامین مخازن سی ان جی با بیان اینکه گاز طبیعی مهمترین مزیت کشور است و نباید نادیده گرفته شود، اظهار داشت: هیچ سوختی از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی قابل رقابت با گاز طبیعی نیست.

وی افزود: صدها میلیارد دلار برای ساخت پالایشگاه، استخراج گاز، خطوط لوله و انتقال و مخازن هزینه شده و ۹۰ درصد کشور تحت پوشش شبکه گاز قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه گاز طبیعی سوخت ملی است که بیشترین سرمایه گذاری روی آن صورت گرفته، از مصوبه جدید شورای اقتصاد برای افزایش سهم سی ان جی در سبد سوخت خبر داد.

وی با بیان اینکه رشد مصرف بنزین باید با سی ان جی جایگزین شود، گفت: ما در شرایط تحریم از صادرات بنزین درآمد قابل اطمینانی داشتیم که به عنوان یکی از مهمترین ظرفیت‌های ایجاد شده به اقتصاد کشور کمک کرد اگر جایگزینی نفت و سی ان جی صورت نگیرد نقطه قدرت به نقطه ضعف ما تبدیل می‌شود.

صادق آبادی خاطرنشان کرد: ظرف مدت ۲ سال با یک میلیارد دلار سرمایه گذاری ۲۰ میلیون بنزین و سی ان جی جایگزین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد پالایشگاه بسازیم تا نیاز سوخت از بنزین تامین شود باید ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری شود که معادل پالایشگاه‌های تهران اصفهان و لاوان برای تولید 700  هزار بشکه است  و حداقل چهار تا پنج سال نیز این پروسه زمان می‌برد ضمن اینکه کم کم از صادرکننده بنزین به وارد کننده تبدیل می‌شویم در حالی که با جایگزینی سی ان جی با یک میلیارد دلار سرمایه گذاری طی مدت دو سال از این میزان هزینه جلوگیری خواهیم کرد.

عایدی منفی؛ با اضافه شدن ال پی جی به سبد سوخت کشور/ سهم سی ان جی افزایش می‌یابد تا واردکننده بنزین نشویم

معاون وزیر نفت گفت: در سال 96 برداشت من این بود که صنعت سی ان جی رو به ورشکستگی است خودروهای سی ان جی سوز نیز در حال خارج شدن از رده بودند میزان مصرف این سوخت نیز حدود 19 میلیون متر مکعب بود اما اکنون این رقم در حال افزایش است و به حدود 24 میلیون متر مکعب رسیده است.

وی با بیان اینکه مصوبه شورای عالی اقتصاد برای تبدیل رایگان خودروهای عمومی کار بزرگی در کشور بوده است یادآور شد: هر چند در کشور مشکل نقدینگی و تحریم وجود دارد اما در شورای اقتصاد از مصوبه دفاع شد و ضرورت انجام این کار ارائه شد.

وی یادآور شد: هر زمان که همه بخش‌ها به جمع‌بندی لازم برسند تصمیمات مهمی اتخاذ خواهد شد.

وی افزایش سهم سی ان جی در سبد سوخت را تصمیمی مهم دانست که به لحاظ اقتصادی زیست محیطی و همچنین اقتصاد خرد دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: این تصمیم هزینه حمل کالا و مسافر را کاهش می‌دهد و در شاخص تورمی نیز تاثیر دارد.

معاون وزیر نفت گفت: در این مصوبه برای اولین بار بین خودمان و پیمانکار بانک را قرار دادیم چرا که در غیر اینصورت مشکل نقدینگی داشتیم.

وی تاکید کرد: اگر بین نقدینگی و عملکرد فاصله وجود داشته باشد دلیل آن بوروکراسی است.

وی ابراز امیدواری کرد که از ظرفیت‌های ایجاد شده در صنعت سی ان جی هم در داخل و هم برای صادرات استفاده شود.

عایدی منفی؛ با اضافه شدن ال پی جی به سبد سوخت کشور/ سهم سی ان جی افزایش می‌یابد تا واردکننده بنزین نشویم

وی با بیان اینکه قیمت ال پی جی با بنزین برابری می‌کند تاکید کرد: اضافه شدن این سوخت به سبد انرژی کشور هیچ عایدی ندارد جز اینکه هزینه توزیع زیادی را اضافه می‌کند.

صادق‌آبادی همچنین گفت: حتی ال پی جی سوختی است که در فصل سرد از بنزین هم گرانتر می‌شود بنابراین هیچ نفعی نصیب کشور نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ما هیچ زیرساختی به لحاظ تلمبه‌خانه و خطوط لوله در ال پی جی نداریم گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این سوخت در خودروها میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد برای حمل جاده‌ای تعداد زیادی تانکر گازکش باید رفت و آمد کند که منجر به آلودگی، تصادفات و انفجار جاده‌ای خواهند شد همانند اتفاقی که در مرز ایران و افغانستان منجر به فاجعه و از بین رفتن 1500 نفتکش بنزین و خوراک شد.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه طرح جایگزینی ال پی جی از نظر اقتصادی زیست محیطی و ایمنی هیچ توجیهی ندارد افزود: علاوه بر این عدم النفع‌ها باید در جایگاه‌های عرضه سوخت پمپ ال پی جی احداث شود بنابراین منابع به جای رفتن به سمتی که تولید ثروت کند در واقع هدر خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: اضافه شدن پمپ‌های ال پی جی در جایگاه‌ها درآمد کشور را در این حوزه صفر خواهد کرد و هیچ گونه بازگشت سرمایه‌ای نداریم.

وی در ادامه توضیح داد: کشورهایی که به سمت استفاده از ال پی جی به عنوان سوخت رفته‌اند در حقیقت در صدد بالا بردن امنیت انرژی خود بوده و کشورهایی هستند که وارد کننده بنزین هستند. این کشورها برای متنوع کردن سبد سوخت و رشد مصرف بنزین ال پی جی را نیز به این سبد اضافه کردن اما در کشور ایران تا زمانی که گاز طبیعی وجود دارد هیچ سوختی با آن قابل رقابت نخواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز