خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان حفظ نباتات کشور عنوان کرد:

هوشمندسازی قرنطینه گیاهی راه مقابله با اگروتروریسم

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۵۸۲۲

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: گاها در طول تاریخ دیده شده که سلاح‌های بیولوژیک در قالب اگروتروریسم به صورت عامدانه امنیت غذایی کشورها را مورد هدف قرار داده است، سامانه هوشمند قرنطینه می‌تواند راهی برای مقابله با این گونه تهدیدها باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کیخسرو چنگلوایی امروز در نشست خبری رونمایی از سامانه هوشمند پلمپ و قرنطینه گیاهی با بیان اینکه سالانه 35 تا 36 درصد محصولات کشاورزی در دنیا به دلیل آ‌فات و بیماری‌ها از بین می‌روند اظهار کرد:‌ ارزش محصولاتی که بر اثر آفات و بیماری‌ها سالانه د ردنیا از بین می‌رود 550 میلیارد دلار است که می‌تواند بخش مهمی از مواد غذایی مردم جهان را تشکیل دهد.

وی ادامه داد: آفات و بیماری‌های گیاهان علاوه بر زیان و از بین رفتن محصول باعث کاهش تولید و کیفیت محصولات نیز می‌شود که آ‌ن نیز زیان مالی بالایی را به همراه دارد.

چنگلوایی با تاکید بر اینکه مبارزه با علف‌های هرز و بیماری‌های گیاهی هر ساله هزینه بسیاری برای کشورهای جهان به همراه دارد افزود: هر سال چهار میلیون و 100 هزار تن سم به ارزش حدود 40 میلیارد دلار برای آفت‌کش‌ها مصرف می‌شود که همراه با تحمیل هزینه به کشورها، سلامت انسان، محیط زیست و تنوع زیستی را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد:‌ یکی از عواملی که موجب زیان در بخش محصولات کشاورزی می‌شوند آفات و بیماری‌هایی است که می‌تواند همراه با محصولات کشاورزی وارد کشورها شود.

چنگلوایی با بیان اینکه هیچ کشوری بی‌نیاز از واردات نیست گفت: ما نیز مانند تمام کشورها به دلیل محدودیت‌های موجود ناگزیر به واردات هستیم، آنچه اهمیت دارد کنترل آفات و بیماری‌هایی است که می‌توان با قرنطینه از ورود آنها به کشور جلوگیری کرد.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین با تاکید بر اهمیت کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی در بخش تجاری اظهار کرد: اگر به دنبال توسعه تجارت محصولات کشاورزی هستیم توجه به کنترل آفات و قرنطینه گیاهی اهمیت زیادی دارد را که تضمین کننده سلامت محصول است.

چنگلوایی ادامه داد: یکی از ارکان جلب اعتماد طرف تجاری در صادرات محصولات کشاورزی سلامت محصول و ‌عاری بودن از هر نوع آلودگی بوده و بدون آن نمی‌توان انتظار بهبود در تجارت محصولات را داشت.

وی یکی از تهدید هایی که امروز دنیا با آن روبرو است استفاده از سلاح‌های بیولوژیک در قالب اگروتروریسم عنوان کرد و گفت: موارد مختلفی از اگروتروریسم در دنیا دیده شده که عامدانه و با هدف از بین رفتن امنیت غذایی کشور به کار گرفته است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور راه‌اندازی سامانه هوشمند قرنطینه را قدم موثر در توسعه تجارت محصولات کشاورزی و مقابله با تهدیداتی دانست که  می‌تواند امنیت غذایی کشور را تحت تاثیر قرار دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز