خبرگزاری کار ایران

زادبوم مطرح کرد؛

تلاش‌ها برای صفر شدن تعرفه تجارت ایران و سوریه

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۵۶۴۴

رییس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: با وجود اینکه ایران با هیچ کشوری فعلا تجارت آزاد ندارد اما با سوریه موافقت تجارت آزاد امضاء کرده و زیرساخت‌های خوبی در این مورد وجود دارد اما نیاز است که بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در این مورد وارد شوند. در دوران پساداعش، ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در این کشور ایجاد شده که جای کار دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا زادبوم در نشست امروز فرصت‌های همکاری و توسعه تجارت با سوریه اظهار داشت: ما نزدیکی‌هایی از جنبه‌های سیاسی و اعتقادی به سوریه داریم که این موضوع ارتباط ما با این کشور را آسان می‌کند اما از طرف دیگر این ‌ارتباط، سختی‌هایی نیز دارد. با وجود همه این نزدیکی‌ها، اتفاقات بزرگ اقتصادی بین دو کشور رخ نداد و باید کارهای بزرگتری در سال‌های آینده انجام شود.

وی در ادامه گفت: با وجود اینکه ایران با هیچ کشوری فعلا تجارت آزاد ندارد اما با سوریه موافقت تجارت آزاد امضاء کرده و زیرساخت‌های خوبی در این مورد وجود دارد اما نیاز است که بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در این مورد وارد شوند. در دوران پساداعش، ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در این کشور ایجاد شده که جای کار دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: در موافقتنامه تجارت آزاد با سوریه 88 قلم کالا مستثنی شده‌اند و بقیه کالاها آزاد هستند. تعرفه در این تجارت آزاد 4 درصد در نظر گرفته شده اما تلاش می‌کنیم تا با کمک مجلس و موافقت طرف سوری، این رقم را به صفر برسانیم.

زادبوم اضافه کرد: در دو یا سه ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19 درصد از نظر ارزشی صادرات ما به سوریه کاهش داشته است. واردات نیز با 14 درصد کاهش همراه بوده اما این با وجود تحریم‌ها و شرایط حاصل از شیوع کرونا است. مطمئن هستیم در سال 1400 روابط تجاری ایران با دیگر کشورها از جمله سوریه حرکت جدیدی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری ستاد توسعه اقتصادی ایران و سوریه یک تشکیلات سه‌جانبه بین اتاق بازرگانی، سازمان توسعه تجاری و این ستاد ایجاد شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با اشاره به اهمیت تهاتر و حمل و نقل بیان کرد: باید به موضوع تهاتر بین دو کشور توجه بیشتری شود. یک کارگروه در این مورد در سازمان توسعه تجارت تشکیل شده تا روی موضوع تهاتر با کشورهای مختلف کار و بررسی انجام شود. یکی دیگر از زیرساخت‌های لازم موضوع حمل و نقل است که می‌تواند در توسعه روابط تجاری ما کمک کننده باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز