خبرگزاری کار ایران

زنگنه مطرح کرد:

بهره‌برداری رسمی از سه پروژه نفتی/ تولید ۳۶ میلیون بشکه نفت از سخت‌ترین میدان

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۵۵۹۰

در پایین دست طرح پتروپالایش کنگان یک واحد الفینی با ظرفیت یک میلیون تن اتلین و سه واحد تولید پلی‌اتیلن ٣٠٠ هزار تنی با سرمایه‌گذاری ١.۵ میلیارد دلار و در مجموع ۴٠ درصد پیشرفت در حال ساخت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاح سه طرح ملی نفت که با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهور برگزار شد اظهار داشت: ما در میادین نفتی غرب از 70 هزار بشکه به 400 هزار بشکه تولید نفت رسیدیم.

وی افزود: میزان تولید از میدان آذر صفر بود که در قرارداد بیع متقابل با شرکت سروک آذر که در سال 91 منعقد شده بود شش درصد پیشرفت داشت. طرح در دو فاز اجرا شد که در فاز اول به تولید 30 هزار بشکه و در فاز دوم به 65 هزار بشکه تولید از این میدان رسیدیم.

وزیر نفت با بیان اینکه تولید انباشته از میدان آذر 36 میلیون بشکه بوده است افزود: هزینه برداشت از این میدان 1.6 میلیارد دلار بوده که تاکنون بازگشت داشته است.

وی با اشاره به ساختار پیچیده زمین‌شناسی منطقه گفت: 19 حلقه چاه با عمق 4500 متر در این میدان حفر شده که بیانگر پیچیدگی میدان به لحاظ زمین‌شناسی است.

وی ادامه داد: بعد از احداث چاه یک واحد فرآورش بزرگ و دائمی و یک واحد فرآورش فوری ایجاد شد که محصولات تولیدی به مصرف داخل و صادرات می‌رسد.

زنگنه با بیان اینکه تکمیل زنجیره ارزش در این پروژه دیده شده است خاطرنشان کرد:‌ گاز همراه ترش میدان جمع‌آوری و به دهلران می‌رود و در ان جی ال 3100 جمع آوری می‌شود.

وی مجموع سرمایه‌گذاری در این پروژه را نیز 890 میلیون دلار با پیشرفت 58 درصدی دانست.

وزیر نفت یادآور شد: گازهای همراه بعد از جداسازی بخشی به شبکه و بخشی نیز خوراک پتروشیمی خواهد شد که با ظرفیت یک میلیون تن در حال احداث است.

وی با بیان اینکه اقدامات گسترده‌ای در زنجیره فعالیت نفت و گاز در ایلام اجرا می‌شود، گفت: علاوه  بر میدان نفتی آذر توسعه شش میدان آبان غرب، چنگوله، پایدار شرق، چشمه خوش، تنگ‌بیجار و دهلران نیز در دستور کار است که مجموع سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها 5.3 میلیارد دلار و به اضافه ان جی ال به 6.8 میلیارد دلار می‌رسد.

وی با اشاره به دیگر پروژه‌ای که امروز به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: پتروپالایش کنگان در عسلویه و در کنار فاز 12 پارس جنوبی به افتتاح می‌رسد. در پایین دست طرح پتروپالایش کنگان یک واحد الفینی با ظرفیت یک میلیون تن اتلین و سه واحد تولید پلی‌اتیلن ٣٠٠ هزار تنی با سرمایه‌گذاری ١.۵ میلیارد دلار و در مجموع ۴٠ درصد پیشرفت در حال ساخت است.

وزیر نفت ادامه داد: قرار بود 17 واحد پتروشیمی با 11.4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به میزان 25 میلیون تن به بهره‌برداری برسد.

وی رقم سرمایه‌گذاری در پروژه کنگان را یک میلیارد دلار و ظرفیت آن را 3.5 میلیون تن اعلام کرد.

زنگنه با بیان اینکه طرح‌های خوراک امسال 11.2 میلیون تن است ادامه داد: سال آ‌ینده ان جی ال 3100 و 3200 نیز به بهره‌برداری می‌رسد که منابع مالی آن از صندوق توسعه ملی و با سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت است.

وی همچنین گفت: چهار طرح پایین دست نیز اجرا می‌شود که پیشرفت مجموع آنها 40 درصد و با سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلار است.

زنگنه خاطرنشان کرد: اگر تحریم نبود تمامی این طرح‌ها باهم افتتاح می‌شدند اما به دلیل تحریم و مشکلات مالی دیرتر به اجرا رسیدند.

وی گفت: طرح امروز یکی از ابرپروژه‌ها با دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در فاز اول است که ویژگی آن دریافت خوراک مایع و گاز به طور همزمان و با ظرفیت یک میلیون تن است که به پروژه‌های جهش سوم و ریل‌گذاری اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر اضافه شده‌اند.

وی یادآور شد: این طرح در ادامه زنجیره تولید است که در آینده صدها کارخانه پایین دست احداث می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز