خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

فاصله قیمتی ۱۴ هزار تومانی خرید برنج از کشاورز تا مصرف کننده/ سوء استفاده دلال‌ها از پاسکاری وزارت جهادکشاورزی و صمت

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۴۴۰۰

دبیر انجمن برنج ایران با تاکید بر اینکه با توجه به حجم تولید و واردات، برنج در کشور بیش از نیاز است، اظهار کرد: فاصله قیمتی خرید هر کیلوگرم برنج از کشاورز تا مصرف کننده 12 تا 14 هزار تومان است. این موضوع به دلیل سوء استفاده واسطه‌ها از پاسکاری مسئولیت بین وزارت جهادکشاورزی و صمت اتفاق افتاده است.

جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه میزان مصرف برنج در کشور 3 میلیون تن است، اظهار کرد: با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی در سالجاری زراعی حدود 2 میلیون و 500 هزار تن از نیاز کشور در داخل تولید شده است.

وی ادامه داد: همچنین آمار نشان می‌دهد حدود 1 میلیون تن برنج وارد کشور شده است که تنها 50 هزار تن آن ترخیص نشده است.

به گفته علیزاده شایق؛ به این ترتیب نه تنها کسری برنج در کشور نداریم بلکه میزان این کالا به ویژه واردتی آن مازاد بر نیاز کشور است.

وی درباره وضعیت بازار و قیمت برنج نیز اظهار کرد: با حذف ارز ترجیحی از واردات برنج، فاصله قیمتی برنج واردتی و داخلی بسیار کم شده است، به نحوی که در شرایط معمول بازار قیمت هر کیلوگرم برنج کیفی داخلی حداکثر  28 هزار و 500 تومان و هر کیلوگرم برنج وارداتی 24 هزار تومان بود.

علیزاده شایق معتقد است؛ در شرایطی که فاصله قیمت برنج وارداتی و داخلی به این میزان اندک است استقبال از برنج داخلی افزایش یافته است.

وی با تائید اینکه در حال حاضر در بازار برنج گران فروشی می‌شود، یکی از مهمترین دلایل گران فروشی برنج را مربوط به پاسکاری وظایف بین وزارت جهادکشاورزی و صمت دانست که موجب سوء استفاده فرصت طلبان و گران فروشی در بازار می‌شود. 

علیزاده شایق یادآور شد: حدود دو سال پیش مجلس تصویب کرد و وظایف بازرگانی محصولات کشاورزی از وزارت جهادکشاورزی به وزارت صمت منتقل شود، سال گذشته رئیس جمهور بدون توجه به مصوبه مجلس دستور داد وظایف مذکور از وزارت جهادکشاورزی گرفته به صمت داده شود.

به گفته وی؛ این دست به دست شدن وظایف موجب شده که مسئولیت تنظیم بازار بین دو وزارتخانه پاسکاری شود و در زمان مشکلات وزارتخانه‌ها مسئولیت را بر گردن در دیگری بیندازند.

علیزاده شایق نتایج شرایط پیش آمده را ایجاد سرگردانی عجیب برای تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: به طور مثال وزارت صمت اجازه ترخیص برنج وارداتی بیش از نیاز را می‌دهد و مسئولیت زیان تولیدکننده را در بازار بر گردن وزارت جهاد می‌اندازد!

وی بازنده شرایط پیش آمده و پاسکاری مسئولیت بین وزارتخانه جهادکشاورزی و صمت را کشاورزان دانست.

علیزاده شایق معتقد است؛ نتیجه فرار از مسئولیت وزارتخانه‌های مذکور فاصله قیمتی 12 تا 14 هزار تومان خرید هر کیلوگرم برنج از کشاورز تا بازار مصرف و سود قابل توجه برای دلالان است.

وی یادآور شد: کیفی‌ترین برنج از کشاورز با حداکثر قیمت 16 تا 18 هزار تومان خریداری شده و اکنون تا 30 هزار تومان به فروش می‌رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز