خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق ایران و سوییس در گفت‌وگو با ایلنا:

احتمال خرید واکسن کرونا از طریق SHTA وجود دارد/ اروپا و اینستکس؛ بازنده واریز پول ایران به کانال سوییس

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۴۲۱۸

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس اظهار داشت: باید از طریق مذاکره انعطاف کانال مالی سوییس بویژه در شرایط کرونایی را افزایش داد تا امکان خرید واکسن برای ایران فراهم شود در این صورت احتمال ورود بیشتر پول‌های بلوک شده وجود دارد.

شریف نظام مافی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی از طریق کانال بشردوستانه سوییس اظهار داشت: این نشان‌ می‌دهد که برنامه دولت سوییس برای کانال بشردوستانه به نتیجه رسیده است. این دقیقا برعکس کاری است که اروپایی‌ها انجام دادند و نشان‌ می‌دهد که سوییسی‌ها با برنامه پیش آمدند ولی اینستکس اروپا کاملا بی‌برنامه و با هرج و مرج بود. 

وی افزود: امکانی به وجود آمده تا همانطور که پیش‌بینی می‌شد، این کانال بعد از پیروزی آقای بایدن در انتخابات برای بازپس‌گیری پول‌های بلوکه شده ایران استفاده شود. بنابراین این یک شروع است و مطمئنا بعد از این، ارقام افزایش پیدا خواهد کرد و قلک ما در کانال مالی سوییس پرحجم‌تر خواهد شد که امکان تبادلات بیشتر را فراهم می‌کند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس با اشاره به اخبار اخیر رسانه‌های کره‌ای در مودر واریز یک میلیارد دلار به کانال سوییس گفت: این خبر را رسانه‌های کره‌ جنوبی اعلام کردند و هنوز دولت سوییس به طور رسمی خبری را اعلام نکرده است. اگر این کار صورت بگیرد، خبر آن روز دوشنبه اعلام خواهد شد؛ اما من فکر می‌کنم تا این رقم واریز شود، از طرف سوییس خبری در این مورد اعلام نشود.

وی افزود: آنگونه که کره جنوبی اظهار کرده، دولت آقای بایدن تلویحا پذیرفته که چنین اتفاقی بیافتد. همان پیش‌بینی که ما می‌کردیم که کانال مالی سوییس به درد این کار خواهد خورد در واقع اتفاق افتاده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: برنده اصلی این موضوع ایران و سوییس هستند که آمادگی چنین کاری را فراهم کردند و بزرگترین بازنده آن اینستکس و اروپا هستند که نمی‌توانند منظم و با برنامه جلو بروند تا از فرصت‌های اقتصادی آینده استفاده کنند. اینطور که به نظر می‌رسد رقم این پرداخت یک میلیارد دلار است.

نظام مافی در مورد احتمال خرید واکسن کرونا از طریق کانال مالی سوییس گفت: ارجحیت کار ما باید تهیه واکسن کرونا باشد و چون براساس دستور داده شده، نمی‌توانیم واکسن آمریکایی یا انگلیسی خریداری کنیم پس باید بدنبال تهیه واکسن‌های دیگر منجمله اسپوتنیک روسیه باشیم. باید توجه داشت که براساس قوانین SHTA شرکت‌های طرف همکار یا باید سوییسی باشند یا در سوییس نمایندگی داشته باشند، بنابراین باید دید که این شرکت‌ها در سوییس نمایندگی دارند یا خیر.

وی ادامه داد: در غیر اینصورت، بانک مرکزی از طریق مذاکره می‌تواند تعدادی شرکت‌ برای خرید واکسن کرونا که شامل قوانین SHTA نیستند را نیز اضافه کند که مورد تایید سکو ( سازمان مالی سوییس) نیز باشد. اگر اینگونه شود تهیه واکسن راحت‌تر خواهد بود.

رییس اتاق بازرگانی ایران و سوییس تصریح کرد: باید از طریق مذاکره انعطاف کانال مالی سوییس بویژه در شرایط کرونایی را افزایش داد تا امکان خرید واکسن برای ایران فراهم شود در این صورت احتمال ورود بیشتر پول‌های بلوک شده وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز