خبرگزاری کار ایران

مناسبات تجاری ایران و مجارستان گسترش می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۴۰۵۵

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در وبینار مجارستان با اشاره به آخرین وضعیت مراودات تجاری با کشور مجارستان گفت: با توجه به جایگاه این کشور در اتحادیه اروپا و به موازات آن جایگاه ایران در غرب آسیا، بازار اوراسیا و کشورهای پیرامونی فرصت‌های متعددی برای توسعه همکاری‌ها به وجود آمده که از آن می‌توان بهره‌برداری کرد.

به گزارش ایلنا، حمید زادبوم در این وبینار با تشکر از کریستوف سزابو، رئیس آژانس توسعه صادرات مجارستان، زولتان وارگا هازو نیتز، سفیر جمهوری مجارستان در تهران، علی محمد موسوی، معاون وزیر و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و حمیدرضا نافذ عارفی، سفیر ج. ا. ایران در بوداپست، گفت: مسیر خوب و امیدبخش روابط دو جانبه تهران و بوداپست و چشم انداز قابل قبولی از همکاری‌ها در آینده باعث خرسندی است.

وی افزود: برای تعمیق این روابط دوستانه که از قدمت حدود نود ساله برخوردار است، ایران آماده توسعه همه جانبه روابط با کشور دوست مجارستان و کشورهای واقع در حوزه جنوب شرق اروپا و بالکان است و در این راستا از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی، سابقه روابط و همکاری‌های اقتصادی و ظرفیت‌های مناسب و بالقوه فراوان موجود، کشور مجارستان از جایگاه مهمی در دیپلماسی اقتصادی ایران برخوردار است. 

زادبوم گفت: متاسفانه به دلایل مختلف از جمله تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران حجم مبادلات تجاری و اقتصادی طرفین طی سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است ولی امیدواریم با تغییر فضای به وجود آمده در سطح جهان شاهد به ثمر رسیدن توافقات اقتصادی قبلی و گسترش مناسبات تجاری در آینده نزدیک باشیم.

وی بیان داشت: برگزاری اولین کمیسیون مشترک اقتصادی در تاریخ 6 لغایت 9 فوریه 2017 (18 لغایت 20 بهمن 1395) نشان از توسعه روابط اقتصادی دو کشور طی سال‌های اخیر است و افزایش مراودات تجاری در سال 2018 به میزان 183 میلیون دلار رکورد جدیدی را ثبت کرده است.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: اما این رقم در سال 2019 به حدود 41 میلیون دلار کاهش یافت که ناشی از مشکلاتی بود که قابل رفع است.

زادبوم در پایان گفت: امیدوارم با مساعدت‌های وزارت امور خارجه و تجارت مجارستان و همچنین همکاری سازنده تمامی طرف‌های حاضر در وبینار جاری، دستاوردها و نتایج خوب این تماس‌ها را در آینده نزدیک شاهد باشیم.

گفتنی است، همکاری مشترک به منظور تولید انواع مواد اولیه دارویی، انواع داروهای بیوتکنولوژیک، داروهای ضدسرطان، کیت‌های تشخیص پزشکی و انواع داروها، همکاری در زمینه‌های صنعت آب، نیروگاهی و پالایشگاهی از جمله انرژی‌های نو، توربین‌ها کمپرسورها، ژنراتورها، منابع آبی، تصفیه آب و محیط زیست، همکاری در زمینه ساخت ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی (تراکتور، کمباین، بذرپاش، آبیاری تحت فشار و ...)، ایجاد کشتارگاه‌های صنعتی و ساخت واحدهای پرورش دام و طیور، تبادل انواع محصولات کشاورزی و باغی بین دو کشور با توجه به ظرفیت‌های موجود، همکاری در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و صنایع غذایی و صنایع شیمیایی، مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مشترک معدنی و اکتشافی با امضای تفاهم‌نامه‌های معدنی با توجه به سابقه معدنکاری در مجارستان از جمله زمینه‌هایی است که ایران برای همکاری با کشور مجارستان  آمادگی لازم را دارد.

خاطرنشان می‌سازد، ایجاد ارتباط میان تولیدکنندگان قطعات خودرو ایرانی در قالب نظام مبادلات پیمانکاری فرعی موسوم به ISPX، صادرات محصولات چرمی و مبلمان و واردات اقلام مورد کاربرد در صنایع سلولزی کشور با عنایت به توانمندی‌های کشور مجارستان در این حوزه و مذاکرات به منظور سرمایه‌گذاری مشترک با کشور مجارستان در بخش‌های مورد توجه طرفین، امکان صادرات انواع الیاف و نخ، انواع پارچه و اقسام مختلف کفپوش اعم از فرش و سایر کفپوش‌ها از مواد نساجی، پتو و کالای خواب و انواع پوشاک از حوزه‌های پر ظرفیت برای همکاری دو کشور است.

همچنین، همکاری در حوزه تولید، تجاری‌سازی، بین‌المللی‌سازی و سرمایه‌گذاری در حوزه محصولات دانش‌بنیان، های‌تک، محصولات خلاق و بهره‌گیری از خدمات شتاب‌دهنده‌ای بین‌المللی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، محصولات فناوری و صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه (V.C)، همکاری در زمینه گردشگری به ویژه گردشگری فرهنگی، گردشگری پزشکی و گردشگری صنعتی، سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک جهت ساخت محصولات قابل صدور به کشورهای ثالث خصوصا کشورهای همسایه ج. ا. ایران، بازدید از شهرک‌های صنعتی کشور مجارستان در قالب تورهای تبادل تجارب و حضور در کارگاه‌های آموزشی مرتبط با نحوه مدیریت و تعمیر و نگهداری شهرک‌های صنعتی و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز از دیگر زمینه‌هایی است که امکان و فرصت همکاری برای ایران و مجارستان وجود دارد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز