خبرگزاری کار ایران

بررسی مشکلات فعالان لوازم آشپزخانه و خانگی فلزی در ایلنا؛

چرا با قاچاق لوازم آشپزخانه و خانگی برخورد نمی‌شود؟ / مواد اولیه را از واسطه می‌خریم

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۳۱۸۲

امروز منشا کالای قاچاق کاملا مشخص است و از بندر گناوه وارد می‌شود و دولت می‌تواند با همکاری نیروهای امنیتی و انتظامی جلوی قاچاق را بگیرد، پرسش بزرگ این است که چرا این کار صورت نمی‌گیرد؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست بررسی مشکلات تولیدکنندگان و توزیع کنندگان صنف لوازم آشپزخانه و خانگی فلزی با حضور تعدادی از اعضای فعال این صنف و هیات مدیره در محل خبرگزاری ایلنا برگزار شد.

چرا با قاچاق لوازم آشپزخانه و خانگی برخورد نمی‌شود؟ / مواد اولیه را از واسطه  می‌خریم

 حسن  سفید آبی فراهانی رییس اتحادیه با اشاره به وضعیت این صنف در سال 99 گفت: وضعیت ما در سال 99 یکی از بهترین صنف‌ها بود خوشبختانه حدود سه سال است که واردات ممنوع شده و بسیاری از کالاهایی که تا چند سال پیش وارد می‌شد امروز در داخل تولید می‌شود و بسیاری از واردکنندگان به تولیدکننده تبدیل شدند.

وی با اشاره به اینکه به نوعی تحریم‌ها برای ما تبدیل به فرصت شده است گفت: حدود دو هزار واحد صنفی در حال فعالیت هستند که امروز نیاز داخل را کاملا تامین می‌کنند و واردات لوازم خانگی کاملا ممنوع است البته قاچاق همچنان وجود دارد و متاسفانه کالاها به صورت قاچاق از مبادی‌ همچون گناوه وارد می‌شود. البته اجناسی که به صورت قاچاق وارد می‌شود هیچ گارانتی ندارد. خوشبختانه ما در صنف خود نه تنها در بخش‌های تولیدی و توزیعی تعدیل نیرو نداشتیم و به خاطر کرونا تعدیل نکردیم بلکه حتی کمبود نیروی کار نیز در بخش تولیدکنندگان داریم و هر چند افزایش قیمت وجود داشت اما وضعیت فروش نیز خوب بود هر چند قیمت‌ها نیز افزایش پیدا کرده بود.
 

چرا با قاچاق لوازم آشپزخانه و خانگی برخورد نمی‌شود؟ / مواد اولیه را از واسطه  می‌خریم

امیر حاجیعلی نایب رییس اتحادیه نیز با اشاره به وضعیت و مشکلات تولیدکنندگان گفت: عدم توزیع و تزریق مواد اولیه به کارخانجات بزرگ تولیدکننده باعث مشکلات زیادی شده است مفرغ، مس، آلومینیوم، مواد پتروشیمی و آهنی جزو مواد اولیه‌ای است که در داخل تولید می‌شود و نباید مسائلی همچون تحریم و افزایش قیمت دلار بر روی آن تاثیر بگذارد و نظارت دقیقی نیز بر روی نحوه توزیع و فروش مواد اولیه صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: مشکل دیگر این صنف کالای قاچاق است امروز منشا کالای قاچاق کاملا مشخص است و از بندر گناوه وارد می‌شود و دولت می‌تواند با همکاری نیروهای امنیتی و انتظامی جلوی قاچاق را بگیرد سوال بزرگ این است که چرا این کار صورت نمی‌گیرد. مشکل دیگر بحث مالیات است اداره مالیات به هیچ عنوان توضیحات و دلایل کاسب‌های جزء را نمی‌پذیرد و قبول نمی‌کند که امسال به دلیل کرونا وضعیت فروش افت کرده است زمانی که لوازم خانگی گران می‌شود اولین جایی که به آن برخورد می‌شود فروشنده جزء است اما در بقیه محصولات وقتی کالا گران می‌شود هیچ نظارت و برخوردی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در بخش تسهیلات بانک‌ها هیچ کمکی به تولیدکنندگان نمی‌کنند مثلا من برای راه‌اندازی یک کارخانه حدود پنج میلیارد تومان هزینه کردم اما بانک سند این کارخانه را برای اعطای وام نمی‌پذیرد در بخش بیمه و استاندارد نیز با تفسیرهای متفاوت مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند به شکلی که تولیدکننده از تولید منصرف می‌شود.

وی ادامه داد: مشکل واسطه و دلال در صنف ما نیز کاملا مشهود است و سودآور بودن دلالی مشکل بزرگی برای اعضای صنف ما ایجاد کرده است و سودی که دلال و واسطه‌گر از کالا می‌برد از تولیدکننده و فروشنده بیشتر است مشکل دیگر چالش نرخ ارز است و چند نرخی بودن ارز به ما لطمه زده است در بحث تعرفه گمرکی تولیدکننده باید به دلار تعرفه گمرکی بدهد و به ریال بفروشد و همزمان بخشنامه‌های فی‌البداهه نیز صادر می‌شود.

وی با اشاره به کمرنگ بودن بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های کلان گفت: برای تصمیم‌های کلان هیچ مشورتی با اصناف نمی‌شود از سوی دیگر نظارت میدانی نیز وجود ندارد بارها به مسئولان گفته‌ام ا گر می‌خواهید ببینید وضعیت قاچاق کالا چگونه است یک روز به سه راه امین‌ حضور و اداره مالیات سر بزنید تا زمانی که افراد بالادستی بدون اطلاع از وضعیت پایین‌دستی‌ها به آنها قانون بنویسند آن قانون هیچ سودی ندارد.
چرا با قاچاق لوازم آشپزخانه و خانگی برخورد نمی‌شود؟ / مواد اولیه را از واسطه  می‌خریم

 محمد باقر طاهران‌پور نایب رییس دوم اتحادیه نیز گفت: یکی از مشکلات ما در این صنف بخصوص در بخش تولید به‌روز نبودن تجهیزات و وسایل کارگاهی و ماشین آلات است و بسیاری از این ماشین‌آلات مربوط به دو دهه قبل است و امکان به‌روزرسانی نیز وجود ندارد زیرا نه تولیدکننده ما توان مالی است و نه تحریم‌ها اجازه می‌دهند که بتوانیم ماشین‌آلات را بروز کنیم. همچنین نیروی تخصصی در صنف ما بسیار کم است و ما در برخی موارد مجبور شده‌ایم نیروهای متخصص خارجی را استخدام کنیم.

اصغر هادی تولیدکننده ظروف نچسب آشپزخانه گفت: یکی از مشکلات ما که کارگاه تولیدی خود را به شهرک‌های صنعتی همچون پرند منتقل کرده‌ایم نبود امکانات در این شهرک‌ها است بروکراسی اداری نیز مزید بر علت شده است متاسفانه این شهرک‌های صنعتی امکاناتی همچون گاز ندارند و ما از اردیبهشت‌ماه تا امروز دنبال نصب امکانات اولیه هستیم و این شهرک‌ها را مانند یک زمین خالی به ما تحویل می‌دهند و هیچ زیرساختی در این شهرک‌ها وجود ندارد مشکل دیگر ما بحث حق بیمه بالای کارکنان و همچنین مالیات بر ارزش افزوده است و به نوعی ما مسئول گرفتن مطالبات دولت از مصرف‌کننده شدیم و نوسانات قیمت نیز نه تنها به ما سود نمی‌رساند بلکه باعث ضرر شده است.
ناصر مظلومی تولیدکننده قاشق و چنگال که در منطقه اقتصادی ساوه فعالیت می‌کند گفت: ما امروز نه تنها در بحث نیروی کار به دنبال تعدیل نیرو نیستیم بلکه کمبود نیرو نیز داریم البته مشکلاتی همچون صدور دیرهنگام پروانه بهره‌برداری تاخیر در خارج کردن جنس برای فروشندگان بسیار ما را اذیت می‌کند در حالی که اگر ما بخواهیم جنسی را وارد کنیم به سرعت این کار انجام می‌شود اگر بخواهیم کالایی را خارج کنیم سه ماه باید انتظار بکشیم.

 محمد شعبانی تولیدکننده لوازم خانگی آشپزخانه نیز گفت: حدود 10 سال است که در این حوزه فعال هستیم و تلاش کردیم در بحث انتقال سرمایه و انتقال تکنولوژی برتر باشیم و هم اکنون 500 کارگر در این دو کارگاه فعالیت می‌کنند و انواع سرویس‌های قاشق چنگال و قابلمه را تولید می‌کنیم.

وی ادامه داد: در بحث فروش برخی محصولات به صورت قاچاق فقط 10 درصد در بازار وجود د ارد اما ضربه‌ای که به تولیدکننده می‌زند تا 50 درصد است در حالی که امروز تاسیس یک کارخانه تولید لوازم آشپزخانه حدود 100 میلیارد تومان هزینه دارد و در هر کارخانه نیز حدود 800 تا هزار نفر فعالیت می‌کند. اما متاسفانه این تولیدکنندگان نمی‌توانند با قاچاقچیان رقابت کنند و هیچ کسی نیز به تولیدکنندگان در رقابت و مبارزه با قاچاقچیان کمک نمی‌کند و در حالی که تمام دفاتر، انبارها، برندهای قاچاقچیان مشخص است اما هیچ کسی به ما کمک نمی‌کند تا با آنها مبارزه کنیم و هیچ کسی نیز با آنها مبارزه نمی‌کند.
چرا با قاچاق لوازم آشپزخانه و خانگی برخورد نمی‌شود؟ / مواد اولیه را از واسطه  می‌خریم

کاظم زینالی تولیدکننده سماور نیز گفت: وقتی در شرایطی هستیم که تولیدکننده، توزیع کننده، فروشنده، کارگر ناراحت است می‌توانیم بگوییم که وضعیت بازار خوب است وضعیت تولید عالی است تولیدکننده نباید برود با قاچاقچی و دلال مبارزه کند بلکه کسانی باید با آنها مبارزه کند که واسطه را به رسمیت شناختند. چرا ما باید برویم مواد اولیه را از واسطه با قیمت گران بخریم از ما خوتاسته می‌شود که با حضور در نمایشگاه‌ها، ماشین‌آلات خود را به‌روز کنیم حضور در این نمایشگاهها فقط برای ما حسرت دارد زیرا نه تنها توان مالی برای واردات تکنولوژی نداریم بلکه قوانین دست و پاگیر نیز ما را اذیت می‌کند میزان حق بیمه‌ای که از کارفرما و کارگر کسر می‌شود حدود 30 درصد است در حالی که در بسیاری از کشورها این میزان هفت درصد است و با این وجود سازمان تامین اجتماعی همیشه طلبکار است.

احمد حسنی توزیع کننده لوازم آشپزخانه نیز گفت: متاسفانه ما نمی‌توانیم باهمان سودی که  از فروش به دست آورده‌ایم بتوانیم اجناس تازه بخریم از طرف دیگر ما توقع داشتیم که حداقل در زمانی که کرونا به همه مشاغل لطمه زده دیگر اداره مالیات هزینه‌ها را افزایش ندهد افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا میزان فروش کاهش پیدا کند در حالی که کیفیت کالاهای داخلی بسیار خوب است.
چرا با قاچاق لوازم آشپزخانه و خانگی برخورد نمی‌شود؟ / مواد اولیه را از واسطه  می‌خریم

 سید مهدی زعیم عضو هیات مدیره نیز گفت: اگر قاچاق امروز وجود دارد به دلیل آن است که برای قاچاقچی سودی وجود دارد ما اگر می‌خواهیم با قاچاق مبارزه کنیم باید شرایطی را فراهم کنیم که قیمت تمام شده کالای داخلی کمتر از قیمت کالای قاچاق و وارداتی باشد و وقتی بسیاری از مواد اولیه از پتروشیمی تا آلومینیوم از داخل تامین می‌شود می‌توان برنامه‌ریزی کرد تا قیمت محصول نهایی ارزان‌تر باشد

وی ادامه داد: مشکل دیگر ما بحث پساتحریم است اگر فردا قانونی مصوب شود که از تولید حمایت نکند و واردات تسهیل شود تولیدکنندگان فعلی نمی‌دانند که چگونه باید رفتار کنند.

سروش گیلانی عضو هیات مدیره اتحادیه لوازم خانگی و آشپزخانه فلزی گفت: امروز مساله قاچاق بسیار مهم است بسیاری از برندها تا زمانی که اجازه واردات داشتند واردات خود را به شکل قانونی عرضه می‌کردند اما امروز همان کالا به صورت قاچاق عرضه می‌شود برخی دیگر از محصولات به سمت جعل برند حرکت می‌کنند و کالاهای بی‌کیفیت را با یک نشان معتبر عرضه می‌کنند

وی افزود: متأسفانه در چند سال گذشته مخصوصا امسال با توجه به افزایش بی رویه نرخ ارز، سال به سال با افزایش قیمتها روبرو بودیم که این مورد صنف ما به وضوح دیده میشود. قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و با توجه به کوچکتر شدن سفره های مردم کالاهای لوازم آشپزخانه عملا از سبد خانواده حذف شده و دیگر در اولویت خرید خانواده ها نیست. این مسئله ضربه بزرگی به صنف وارد کرده بطوریکه بسیاری از اعضای صنف ما علی الحصوص کاسبانی که مغازه های اجاره ای داشتند حتی مجبور به تعطیلی واحدهای صنفی خود شده اند. ما باید از تحریم ها به عنوان فرصت استفاده کنیم. لذا پیش زمینه های لازم جهت تهیه مواد اولیه و قطعات اولیه تولید را باید بتوانیم با قیمت مناسب تهیه کنیم تا قیمت های تمام شده جنسهای باکیفیت ایرانی پایین بیاید و نهایتا مصرف کننده بتواند کالای ایرانی را با قیمت مناسب تهیه کند و لوازم آشپزخانه خود را به روز کندکه باعث بی‌اعتبار شدن آن برند می‌شود و حتی این جعل برند به محصولات داخلی نیز راه پیدا کرده و ما شاهد هستیم که مثلا نمونه بی‌کیفیت یک کالای خوب داخلی در کشورهای دیگر تولید می‌شود و بعد وارد کشور می‌شود. این کالاهای بی‌کیفیت به صورت طبیعی ارزان‌تر از کالاهای باکیفیت هستند و متاسفانه در شهرستان‌ها و استان‌ها نیز به دلیل توان مالی پایین خریداری بیشتری دارند و دولت باید جلوی ورود چنین کالاهایی را بگیرد.

وی ادمه داد: دولت به جای آنکه با قاچاق کالا در مغازه و خرده‌فروش برخورد کند باید جلوی آن را در مبادی ورودی اصلی مانند بندر گناوه بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز