خبرگزاری کار ایران

صادرات بیش از ۱۰میلیارد دلاری به کشورهای عربی همسایه

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۹۶۷۴

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تشریح جایگاه کشورهای عربی در میان بازارهای هدف صادرات و همسایگان ایران در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۹، گفت: مجموع صادرات غیرنفتی ایران در ۱۰ ماهه سال جاری حدود ۲۸میلیارد دلار برآورد شده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که از مجموع 28 میلیارد دلار صادرات کشورمان در مدت مذکور حدود ۲۶میلیارد و ۱۴۶ میلیون دلار به ۲۰ کشور اول هدف صورت گرفته است.

وی افزود: در این فهرست همانند دوره ۹ ماهه، کشورهای چین، عراق و امارات به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم و کشورهای قزاقستان، کویت و غنا به جای کشورهای ونزوئلا، کویت و قزاقستان در رتبه‌های ۱۸ تا ۲۰ قرار گرفته‌اند. 

مدیرکل دفتر عربی و‌ آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: 5 کشور عربی شامل عراق با حدود ۶.۳ میلیارد دلار در رتبه دوم، امارات با حدود ۳.۷ میلیارد دلار در رتبه سوم، عمان با دو پله صعود نسبت به آبان‌ماه و با ۳۲۳ میلیون دلار در رتبه ۱۱، قطر با یک پله صعود با ۱۳۴ میلیون دلار در رتبه ۱۶ و کویت  با ۱۲۵میلیون دلار با حفظ  رتبه ۱۹  در فهرست مذکور قرار دارند. 

پیلتن ادامه داد: مجموع صادرات ایران به کشورهای عربی مذکور حدود ۱۰ میلیارد و ۶۹۹ میلیون دلار بوده که نسبت به ماه گذشته یعنی آذرماه، ۱ میلیارد و ۸۹۶ میلیون دلار افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: سایر کشورهای عربی مانند عربستان، بحرین و یمن از حوزه خلیج فارس و سوریه، اردن و لبنان از حوزه خاورمیانه در فهرست ۲۰ کشور اول صادراتی ایران طی مدت مذکور قرار نگرفته‌اند.

 

 جایگاه کشورهای عربی در صادرات به کشورهای همسایه  

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به جایگاه کشورهای عربی در میان کشورهای همسایه گفت: بررسی آمارها نشان می‌دهد طی مدت ۱۰ ماهه سال جاری حدود ۱۶ میلیارد و ۶۴۶ میلیون دلار صادرات به ۱۵ کشور همسایه صورت گرفته که از این میزان سهم کشورهای عربی همسایهحدود ۱۰ میلیارد و ۷۰۵ میلیون دلار برآورد شده است.

وی افزود: در فهرست مذکور، همانند دوره ۹ ماهه سال جاری، همچنان کشورهای عراق و امارات در رتبه‌های اول و دوم  قرار دارند و کشور عمان با یک پله صعود در رتبه ۷ ، قطر در رتبه ۱۰، کویت با ۱۲۵ میلیون دلار همچنان در رتبه ۱۲ و بحرین با ۶ میلیون دلار در رتبه ۱۴ قرار دارند.

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی ادامه داد:  عربستان نیز همانند دوره ۹ ماهه سالجاری، بدون هرگونه تبادل تجاری مستقیم میان دو کشور همچنان در آخرین جایگاه کشورهای همسایه قرار دارد.

پیلتن در پایان گفت: با توجه به تحولات اخیر بین‌المللی و منطقه‌ای ناشی از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، کاهش نسبی فضای منفی ناشی از تحریم، کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و از سرگیری مجدد رویدادها و ارتباطات تجاری با کشورهای عربی همسایه، انتظار می‌رود که فرایند صادرات کشور به این بازارها در ماه‌های پایانی سال روند صعودی خود را حفظ کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز