خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

طرح دوباره تهاتر برق و برنج با پاکستانی‌ها/ ‌تهاتر برای تامین کالای اساسی در شرایط سخت تحریم

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۹۰۹۳

بار دیگر تهاتر برق با برنج مطرح شده است. این‌بار طرف تهاتر، پاکستان است. اما به گفته کارشناسان همچنان مشکلات بانکی ناشی از تحریم‌های سختگیرانه امریکا اجازه این تهاتر را نمی‌دهد، ضمن اینکه ثبت سفارش به شکل تهاتر در بندهای تجاری کشور نیامده و بانک مرکزی ایران تعریفی برای آن ندارد.

به گزارش ایلنا؛ ماه گذشته تقریبا در همین روز بود که وزیر صمت از پیشنهادی واردات برنج در مقابل صادرات برق خبر داد و گفت: این طرح منتظر تصویب از بانک مرکزی کشورهای متقابل است. علیرضا رزم حسینی ابراز تمایل به برقراری روابط تجاری برخی کشورها از جمله پاکستان با ایران در قالب تهاتر را از جمله دستاوردهای مذاکرات دولتمردان از آغاز تحریم‌ها علیه ایران دانست.

حالا بار دیگر موضوع تهاتر برق و برنج با کشور پاکستان در دستور کار قرار گرفته است. به گفته کارشناسان هر چند در حال حاضر بخشی از تجارت بین ایران و برخی کشورها به همین ترتیب دنبال می‌شود، اما همواره همراه با چالش بوده و نمی‌توان آن را به تمام کالاها و همه کشورها تعمیم داد. 

آن‌ها یکی از اصلی‌ترین مشکلات با طرف پاکستانی را مربوط به عدم همکاری بانک‌های آن کشور می دانند.

3 سال پیش هم تجار جلساتی با پاکستانی‌ها برای تهاتر برنج داشتند که به دلیل عدم همکاری بانک‌های آن کشور به نتیجه نرسید. در آن زمان نیز طرف پاکستانی به رغم قول‌های که داد هیچگاه زمینه‌های لازم برای این تهاتر را آماده نکرد.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران، در گفت‌وگو ایلنا با اشاره به سوابق پیشنهاد ایران برای تهاتر برق با پاکستان، اظهار کرد: همچنان این موضوع در حد پیشنهاد باقی مانده است و مهمترین مشکل که همان همکاری بانک‌های پاکستان است پابرجاست.

وی ادامه داد: علاوه بر مشکل عدم همکاری بانک‌های پاکستان ما با مشکل نبود تعریف مشخصی از ثبت سفارش به شکل تهاتر در بندهای تجاری کشور و بانک مرکزی ایران نیز روبه رو هستیم.

کشاورز تاکید کرد: البته شرکت‌های هستند که حاضرند به عنوان واسطه در ایران بهای کالا را به ریال دریافت و در پاکستان با روپیه خرید کنند، اما قابل اعتماد نیستند.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران؛ اعتماد به این شرکت‌ها ریسک بزرگی برای ما به همراه دارد چراکه هیچ ضمانت معتبری وجود ندارد پول تجار حفظ شود.

کشاورز معتقد است؛ ‌تهاتر برای تامین کالای اساسی مردم در شرایط سخت تحریم گزینه‌ای است که ناگزیر باید به آن پرداخته شود، اما برای عملی شدن آن باید ابزارهای لازم فراهم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز