خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاوزری در پاسخ به ایلنا عنوان کرد:

کارگروه صادرات دام تشکیل شد/ درج قیمت تخم‌مرغ الزامی شد/ حدود قیمت هر عدد تخم مرغ ۱۱۰۰ تومان

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۶۱۱۷

معاون وزیر جهاد کشاورزی از تشکیل کارگروه صادرات دام خبر داد و گفت: بر اساس منطق بازار باید تعادل بین واردات و صادرات کالا با هدف تامین منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده برقرار شود و بر این اساس ما طرح واردات گوشت قرمز به ازای صادرات دام زنده را به وزارت صمت ارائه کردیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مرتضی رضایی امروز در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر زیان دامداران با انباشت دام در دامداری‌ها اظهار کرد: در تنظیم بازار باید هم منافع تولیدکننده و هم مصرف کننده لحاظ شود و عدم تعادل در بازار می‌تواند به زیان یکی از این دو طرف تمام شود.

وی ادامه داد: تنظیم بازار منطق خود را دارد و در همه جای دنیا با بالانس کردن واردات و صادرات انجام می‌شود که در حوزه گوشت قرمز نیز باید ما تابع این منطق باشیم.

رضایی از تشکیل کارگروه‌ صادارت دام خبر داد و افزود: از نظر ما یکی از راهکارهای جلوگیری از انباشت دام و زیان تولیدکننده خروج دام از مسیرهای قانونی است که در این خصوص طرحی را به وزارت صمت در کارگروه صادرات دام ارائه داده‌ایم.

وی تصریح کرد: ما به وزارت صمت پیشنهاد داده‌ایم همراه با واردات گوشت قرمز تعداد قابل قبول و مدیریت شده‌ای دام زنده از کشور صادر شود.

رضایی با اشاره به ظرفیت بسیار مناسب کشورهای منطقه برای جذب دام زنده کشور با قیمت مناسب اظهار کرد: ما می‌توانیم با واردات گوشت قرمز نگرانی از کمبود عرضه را کاهش داده و در عین حال با خروج انباشت دام درآمد ارزی مناسبی را برای تولیدکنندگان فراهم کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی نتیجه ادامه ممنوعیت صادرات در شرایط انباشت دام را افزایش قاچاق دانست.

رضایی در ادامه سخنان خود درباره تنظیم بازار تخم‌مرغ گفت: برای جلوگیری از گرانفروشی تخم‌مرغ در بازار درج قیمت بر روی بسته و هر عدد تخم‌مرغ توسط مرغداران الزامی شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح مرغداران ملزم به درج قیمت تخم‌مرغ بر روی شانه و هر عدد تخم‌مرغ شده‌اند تا امکان سودجویی از دلالان و واسطه‌ها گرفته شود.

رضایی قیمت مصوب هر شانه فله‌ای را 31 تا 33 هزار تومان و حدود قیمت هر عدد تخم مرغ را 1100 تومان اعلام کرد.

وی یادآور شد: اگر مرغدارای امکان درج  قیمت بر روی شانه یا هر عدد تخم مرغ را ندارد ملزم به ارائه فاکتور به خریدار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی میزان ماهانه تولید تخم مرغ در کشور را 90 هزار تن عنوان کرد و افزود: با توجه به میزان تولید تخم مرغ در کشور هیچ کمبودی برای تامین و عرضه این کالا نداریم و نگرانی برای بازار نوروز در این حوزه وجود ندارد.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت تولید مرغ سایز اظهار کرد: در حال حاضر طرح تولید مرغ سایز در حال اجرا است و در آ‌ینده با ایجاد سازوکارهای لازم تولید مرغ در وزن و اندازه‌های استاندارد اجباری خواهد شد.

رضایی ادامه داد: تولید مرغ سایز از آنجایی اهمیت پیدا می کند که منافع اقتصادی زیادی برای کشور تولید کننده و مصرف‌کننده دارد.

وی تصریح کرد: در تولید مرغ سایز به 700 تا 800 هزار تن در نهاده‌های دامی وارداتی صرفه‌جویی می‌شود همچنین با کاهش دورریز مرغ زیان کمتری متوجه مصرف کننده در هنگام خرید مرغ می‌شود.

به گفته رضایی صرفه‌جویی در واردات نهاده‌های دامی می‌تواند صرفه ارزی قابل توجهی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از نزدیک شدن به خوداتکایی در تولید کره خبر داد و افزود: واردات کره در کشور به کمتر از هفت هزار تن کاهش یافته در حالی که سال گذشته حجم وارادات این کالا به به کشور بیش از 50 هزار تن بوده است.

رضایی تصریح کرد: اکنون با افزایش خوداتکایی تولید کره به 85 درصد از خروج سالانه 250 تا 300 میلیون دلار به کشور جلوگیری شده است.

وی یادآور شد: ما همواره به ظرفیت داخلی کشور برای تامین کره و کاهش وابستگی تاکید داشتیم  و رقم تولیدی سال جاری نشان می‌دهد که گفته کارشناسان درباره امکان خوداتکایی درست بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی رسیدن به خوداتکایی در تولید گوشت قرمز را نیز از دستاوردهایی برشمرد که با تکیه بر ظرفیت و باور توان داخلی به دست آمده است.

رضایی تاکید کرد: در سال گذشته ما 160 تا 170 هزار تن گوشت قرمز وارد کردیم در حالی که این رقم در سال جاری به 40 هزار تن کاهش یافته است.

وی درباره وضعیت تامین نهاده‌های مورد نیاز دامداران اظهار کرد: با قاطعیت می‌توانم بگویم که هم اکنون صد در صد نهاده‌های مورد نیاز مرغداران و دامداران از طریق سامانه بازارگاه تامین می‌شود و ما توانسته‌ایم واسطه‌هایی که موجب برهم خوردن نظم بازار نهاده‌های دامی می‌شدند با شفاف‌سازی در این سامانه حذف کنیم.

رضایی افزود: شفافیتی که سامانه بازارگاه به بازار نهاده‌ها داده است موجب شده تمام مراحل تامین تا عرضه نهاده به روشنی رصد و تخلفات در این حوزه به حداقل برسد.

وی در خصوص ثبت کارخانه‌های تولید دام در سامانه بازارگاه اظهار کرد: تاکنون 670 کارخانه خوراک دام در سامانه بازارگاه ثبت شده‌اند و در حال رفع مشکل سایر کارخانه‌ها برای ثبت در این سامانه هستیم.

وی یکی از این مشکلات ثبت کارخانه‌های جدید در سامانه بازارگاه را موضوعت مربوط به تعهدات حقوقی این  کارخانه‌ها دانست و افزود: این کارخانه‌ها برای ثبت در سامانه بازارگاه باید تعهدات حقوقی دهند که شا مل چهار شرط است از جمله زمان تحویل، کیفیت، قیمت و مقدار که ملزم به رعایت آن هستند.

رضایی تصریح کرد: مراحل حقوقی تعهدنامه کارخانه‌های باقیمانده دو تا سه روز آینده مرتفع و اسامی این کارخانه‌ها به لیست سامانه بازارگاه افزوده خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که یکی از مشکلات دامداران تامین نهاده‌های جو در چند ماه اخیر است گفت: در سال جاری تنها 50 درصد از نیاز کشور به این نهاده تامین شده و به این دلیل در بازار با کمبود مواجه هستیم اما این به معنی نبود نهاده‌ دامی جایگزین برای مصرف نیست و پیشنهاد ما استفاده از نهاده‌های جایگزین مانند ذرت است.

رضایی از پیشنهاد اصلاح قیمت مصوب مرغ به سازمان حمایت خبر د اد و افزود: با توجه به افزایش هزینه مولفه‌های تولید پیشنهاد اصلاح قیمت مصوب مرغ به سازمان حمایت داده شده اما این به معنی افزایش قابل توجه قیمت جدید نخواهد بود.

وی ادامه داد: هر چند مرغداران معتقد هستند که نرخ مصوب حداقل پنج هزار تومان نسبت به نرخ فعلی باید افزایش یابد اما با توجه به اینکه صد در صد نهاده‌ها با نرخ مصوب به دست آ‌نها می‌رسد نباید انتظار افزایش زیاد قیمت مرغ در اصلاحیه جدید را داشته با شند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی احتمال تغییر نرخ ارز ترجیحی واردات نهاده‌های دامی در سال آینده را رد کرد و افزود: دولت هیچ تصمیمی برای حذف ارز ترجیحی از واردات کالاهای اساسی را ندارد و به همین دلیل نباید برای احتمال جهش قیمت در کالاهای اساسی نگران باشیم.

رضایی در پایان سخنان خود از افتتاح 573 طرح در حوزه تولیدات دامی در دهه فجر خبر داد و گفت: این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری 5700 میلیارد تومان در دهه فجر افتتاح می‌شود که برای 6650 نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز