خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

جذب ۸۶ میلیون یورو فاینانس از اروپا/ اجرای ۳ طرح مهم پتروشیمی در شرایط کرونا، محدودیت سیاسی و با حضور صفر خارجی

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۸۵۰

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پترول اظهار داشت: در حال حاضر هفت طرح اجرایی داریم که در حال پیشرفت هستند که از جمله آنها طرح صدف عسلویه و پروپیلن ایلام است که 50 درصد پیشرفت دارند و در سه ماه اول سال 1401 وارد مدار می‌شوند و دو محصول استراتژیک تولید می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رسول اشرف‌زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مجموعه ما در سال 99 که سال جهش تولید بود، هم رشد داشته و هم دستاوردهای مهمی داشته است، اظهار داشت: یکی از دستاوردها که سهامداران نیز به دنبال آن هستند اینکه در سال اوج تحریم و محدودیت‌ها که بیش از حد دسته ما بسته بود توانستیم 248 میلیون یورو از بدهی‌هایمان را تسویه کنیم و اکنون شرکت شفاف و بدون بدهی ارزی است.

وی ادامه داد: بیش از 3000 میلیارد تومان انتشار اوراق سلف موازی و اجاره از بازار سرمایه و موسسات مالی اعتبار کسب کردیم.

مدیرعامل شرکت پترول خاطرنشان کرد: در سال 99، 92 هزار میلیارد ریال سود شناسایی کردیم که خبر خوبی برای سهامداران است.

اشرف‌زاده افزود: همچنین در سال جاری توانستیم 86 میلیون یورو فاینانس از کشورهای اروپایی دریافت کنیم و این در شرایطی است که کمتر شرکتی توانسته این کار را انجام دهد.

وی با بیان اینکه ماموریت ما امسال عوض شده و توسعه صنایع تکمیلی و حضور در بازار سرمایه را در دستور کار داریم، گفت: افزایش سرمایه 25 درصدی مراحل آخر را طی می‌کند به این ترتیب رقم سرمایه ما از 2000 میلیارد تومان به 2500 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پترول با اشاره به عرضه پتروشیمی ارومیه در بازار سرمایه بیان داشت: این عرضه یک رکورد به یاد ماندنی را ثبت کرد به طوری که 5 میلیون و 450 هزار نفر در آن شرکت داشتند.

اشرف‌زاده گفت: علیرغم تمام مشکلات بازار سرمایه، سهام پترول در 5 فروردین ماه 99 ارزش هر سهم 380 تومان بود که امروز به 1032 تومان رسیده است. بعبارت دیگر ارزش سهام ما از 77 هزار میلیارد ریال به 258 هزار میلیارد ریال رسیده یعنی 230 درصد رشد داشتیم. ضمن اینکه سود سهامداران نیز به موقع پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه تعریف سه طرح از طی دی ماه و آذر ماه در سه منطقه ایلام، لردگان و ارومیه از جمله دیگر فعالیت‌های ما بوده است، یادآور شد: مجموع این طرح‌ها بالغ بر 2 میلیون و 590 هزار تن به ظرفیت تولید پتروشیمی اضافه می‌کند و در کنار آن 700 میلیون دلار درآمد کسب می‌شود. علاوه بر آن دو دستاورد ملی هم داشتیم به طوری که قبل از لردگان، ایران در دنیا در مقام سوم قرار داشت اما با افتتاح این پروژه، بعد از روسیه در مقام دوم هستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه ما توانستیم در شرایط سخت کرونایی و محدودیت سیاسی و عدم حضور کارشناسان خارجی در سه طرح یاد شده موفق باشیم، اظهار داشت: برای اولین بار بدون حضور خارجی‌ها دو طرح ایلام و لردگان افتتاح می‌شود.

اشرف‌زاده گفت: با توجه به ماموریت توسعه صنایع تکمیلی، چهار طرح متیل ‌آمید سنقر، کریستال ملامین لردگان، سود پرک در ماهشهر و پک را در ارومیه از تیرماه آغاز کردیم که اکنون لردگان 28 درصد و طرح متیل ‌آمید سنقر 10 درصد پیشرفت دارند و بنابراین است که طی 36 ماه پروژه‌ها به اتمام برسند.

وی همچنین یادآور شد: در حال حاضر هفت طرح اجرایی داریم که در حال پیشرفت هستند که از جمله آنها طرح صدف عسلویه و پروپیلن ایلام است که 50 درصد پیشرفت دارند و در سه ماه اول سال 1401 وارد مدار می‌شوند و دو محصول استراتژیک تولید می‌کنند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پترول اظهار داشت: مجموعه این هفت طرح، 456 هزار تن ظرفیت و 563 میلیون دلار حجم سرمایه‌گذاری آنهاست و طی اجرای این پروژه‌ها شاهد اشتغال 845 نفر به طور مستقیم و 2927 نفر به طور غیرمستقیم در مناطق کمتر توسعه یافته خواهیم بود.

اشرف‌زاده در ادامه با اشاره به سیاست تکمیل زنجیره ارزش در مجموعه پترول گفت: سه پارک پایین دستی در ایلام، ارومیه و لردگان خواهیم داشت. طی 40 سال آینده تمامی کشورهای پیشرفته به سمت پارک‌های صنعتی و شیمیایی روی خواهند آورد، ما هم در ایران این پروژه‌ها را شروع کردیم که توسط بخش خصوصی نیز اجرا می‌شود اما صرفا با توجه به نیاز خوراک در هرکدام از این پارک‌ها 20 درصد سهام متعلق به خودمان خواهد بود تا بخش خصوصی با خیال آسوده نسبت به اجرا اقدام کند.

وی کل ظرفیت را در سه پارک یاد شده 143 هزار تن عنوان کرد که طی آن 55 محصولی تولید می‌شود که بخشی از آن وارداتی است.

این مقام مسئول حجم سرمایه‌گذاری در سه پارک مذکور را 49 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این پروژه‌ها باعث ایجاد 8 هزار و 630 شغل مستقیم و 17 هزار و 100 شغل غیرمستقیم می‌شود.

اشرف‌زاده با بیان اینکه تکمیل زنجیره ارزش، استفاده از سرمایه بخش خصوصی، ایجاد اشتغال پایدار، جلوگیری از واردات برخی محصولات و خروج ارز از جمله اهداف ما است، خاطرنشان کرد: ما برای ادامه مسیر با توجه به ماموریت هفت طرح مهم در دست مطالعه داریم که تماماً تکمیلی است و محصولات با ارزش افزوده تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: هفت طرح یاد شده 461 هزار تن ظرفیت داشته و برآورد سرمایه آن 751 میلیون یورو است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پترول تاکید کرد: تلاش ما این است که تا آخرین لایه تولید محصول حرکت کنیم و امیدواریم صنعت پتروشیمی تبدیل به صنعتی ارزشمند همانند کشورهایی همچون چین و آلمان باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز