خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

موانع بر سر صادرات نفت ایران هموار می‌شود/ طی ۴ ماه میزان صادرات به رقم قبل از تحریم می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۴۷۰

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: کشور ما براحتی و سرعت توان افزایش تولید و بازگشت به رقم قبلی تولید و صادرات را دارد و این امکان وجود دارد که به سهمیه خود در اوپک برگردد، درواقع طی 4 ماه میزان صادرات به رقم قبل از تحریم می‌رسد.

به گزارش ایلنا، حضور جو بایدن به عنوان یک دموکرات در رقابت‌های انتخاباتی کشوری که مهمترین نقض‌کننده توافق برجام با کشورهای 1+5 بود و همچنین شعارهایی که او در زمینه بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران مطرح کرد این گمان را بسیاری اذهان بوجود آورد که با رفتن ترامپ از کاخ‌سفید تحریم‌های ایران بخصوص در موضوع صادرت نفت کاهش و یا ملغی می‌شود، این در شرایطی است که بازگشت ایران به بازار نفت به معنای بازگشت رقیب قدیمی به این بازار و تشدید محدودیت‌های سایر تولیدکنندگان نفت دنیا است؛ چراکه در حال‌حاضر بازگشت ایران به بازار نفت موجب عرضه بیشتر نفت و شکستن قیمت‌ها در این بازار می‌شود و در صورتی که ایران بخواهد سهم خود را از بازار نفت پس بگیرد، سایر رقبای نفتی برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت نفت باید تولید خود را بیش از پیش کاهش دهند.

ایران در بودجه 1400 رقم فروش 2.3 میلیون بشکه نفت را پبش‌بینی کرده و طبق گفته بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، "ایران زودتر از آنچه فکرش را بکنید به بازار نفت باز خواهد گشت ".

اکنون این سوال مطرح است که آیا می‌توان به بازگشت نفت ایران به بازار با توجه به تحرکات بین‌المللی ایالات‌متحده و همپیمانانش و همچنین رقبای نفتی ایران امیدوار بود؟

جلال میرزایی در تحلیل این موضوع به ایلنا گفت: دوره انتقال قدرت در امریکا و کمتر شدن فشارها باعث شد سختگیری‌ها نسبت به صادرات نفت کاهش یابد و ایران توانست از ظرفیت‌های خود استفاده کرده و صادرات خود را افزایش دهد.

وی افزود: اینکه اکنون چه اتفاقی برای صادرات نفت ایران بیفتد، بستگی به روند مذاکرات در برجام دارد. ایران خواستار این است که موانع سر راه صادرت نفت برداشته شده و دسترسی به منابع حاصل از فروش نفت‌خام تسهیل شود، این موضوع روی میزان افزایش صادرات نفت‌خام تاثیر می‌گذارد. مسئله دیگر اینکه آیا ایران ظرفیت این را دارد که بتواند در کوتاه‌مدت تولید را افزایش داده و نفت‌خام بیشتری روانه بازار کند؟ پاسخ اینکه با توجه به ذخایری و توانمندی که در تولید ایجاد شده این امکان وجود دارد. 

این عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: کشور ما براحتی و سرعت توان افزایش تولید و بازگشت به رقم قبلی تولید و صادرات را دارد و این امکان وجود دارد که به سهمیه خود در اوپک برگردد، درواقع طی 4 ماه میزان صادرات به رقم قبل از تحریم می‌رسد.

وی با بیان اینکه تحقق رقم 2.3 میلیون بشکه صادرات نفت شدنی است، گفت: با توجه به مصوبه مجلس و بخش مربوط به پروتکل الحاقی که تا سوم اسفند مهلت اجرا دارد، دولت هم اعلام کرده این مصوبه مجلس را اجرا می‌کند، به نظر می‌رسد تا دو هفته آینده رایزنی‌ها تشدید می‌شود، بنابراین بنده خوشبینم که توافقی بدست می‌آید و موانع بر سر صادرات نفت ایران هموار می‌شود.

میرزایی درباره اوضاع بازگشت به بازارهای قبلی و لزوم تعریف بازارهای جدید خاطرنشان کرد: روسیه هفته گذشته اعلام کرد میزان صادرات را به خاطر تنظیم بازار داخلی کم می‌کند، این موضوع کمک می‌کند که ایران بتواند بخشی از بازار قبلی خود را بدست بیاورد. ضمن اینکه برخی کشورها هم که بیش از سهمیه تولید کردند تا کسری عدم عرضه نفت ایران را در بازار جبران کنند، بر اساس توافقات قبلی به محض اینکه عرضه نفت ایران از سر گرفته شود، برای اینکه بازار با کاهش تقاضا و نواسانات قیمت مواجه نشود از میزان صادرات کم می‌کنند تا ایران از سهمیه خود استفاده کند. 

وی یادآور شد: مراودات اقتصادی با بازارهای سنتی ایران مثل کره، ژاپن و چین و هند نیز در صورتی گسترش می‌یابد که نفت ما را خریداری کنند تا ایران نیز نسبت به واردات کالا از این کشورها اقدام کند. بنابراین درواقع مراودات دوسویه است و مشکلی از این بابت نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز