خبرگزاری کار ایران

آغاز مطالعات برای احداث ۱۲۰ سد جدید در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۲۷۷۵

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به حجم ۱۳ میلیارد مترمکعبی مخازن سدهای کشور در اول انقلاب گفت: امروز مخازن سدهای کشور به حدود ۵۳ میلیارد مترمکعب رسیده که از افزایش ۴ برابری حجم مخازن سدهای کشور از ابتدای انقلاب تاکنون حکایت دارد.

به‌ گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "قاسم تقی‌زاده‌ خامسی" با اشاره به عملکرد مقایسه‌ای صنعت آب در قبل و بعد انقلاب اظهار کرد: جمعیت کشور از اول انقلاب تاکنون ۲.۳ برابر افزایش پیدا کرده و میزان سد‌های کشور با احتساب سدهای افتتاح شده دیروز در استان کردستان به ۱۹۳ سد بزرگ و ملی رسید؛ این در حالی است که نسبت به ۱۹ سد موجود قبل از انقلاب، تعداد سدها ۱۰ برابر افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: حجم مخازن سدهای کشور در اول انقلاب ۱۳ میلیارد مترمکعب بوده که امروز نزدیک به ۵۳ میلیارد مترمکعب رسیده و افزایش ۴ برابری را نشان می‌دهد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در حوزه پیمانکاری و مشاور‌ی در امور و نظارت بر سد سازی در قبل و اوایل انقلاب اکثر سد‌هایی که در کشور ساخته شده توسط مشاوران و پیمانکاران خارجی بوده، اما خوشبختانه امروز در کشور تقریبا بیش از ۱۵ سال است که از مشاوران و پیمانکاران ایرانی استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب دو مشاور سد سازی و سه پیمانکار ایرانی سد ساز داشتیم که امروز بیش از ۱۰۰ مورد در هر دو حوزه مشاور و پیمانکار در حال فعالیت هستند.

تقی‌زاده‌خامسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۹۰ درصد از آب مخازن سدهای کشور به بخش کشاورزی، ۷ درصد به بخش شرب و سه درصد نیز به بخش صنعت تخصیص داده می‌شود.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص احداث سد‌های دیگر در کشور گفت: با احتساب ۱۹۳ سدی که در کشور وجود دارد، در حال مطالعه ۱۲۰ سد دیگر هستیم که مجموعه این‌ سد‌ها نزدیک به ۲۰ میلیارد مترمکعب دیگر به ظرفیت مخازن سد‌های کشور اضافه خواهد کرد. البته این سدها باید از لحاظ مسائل زیست محیطی مطالعه شود و ممکن است برخی از آنها در مراحل مطالعاتی حذف شوند.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در پاسخ به اظهاراتی مبنی بر پایان دوره سدسازی، یادآور شد: در چین ۹ هزار سد و در خود آمریکا نزدیک به هزار سد ساخته شده است. در کشور سوئیس که توجه زیادی به مسائل زیست محیطی دارد، کار سدسازی به اتمام رسیده است، اما کشور ما که در ناحیه خشک و نیمه خشک قرار دارد و خشکسالی‌های طولانی، ترسالی‌های کوتاه مدت همراه با سیلاب‌های خیلی مخرب دارد، راهی جز سدسازی نداریم.

وی افزود: بعضی‌ها فکر می‌کنند سدسازی فقط برای ذخیره آب است در حالی که مدیریت سیلاب خیلی مهم بوده و از اهمیت بسزایی برخوردار است.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو تصریح کرد: معتقدم در کشور هنوز جای سد سازی وجود دارد، اما باید نکات زیست محیطی و فنی را رعایت کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز آب شرب و کشاورزی کشور باشیم.

تقی‌زاده‌خامسی در پایان خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد از جمعیت کشور ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنند که تنها ۲۰ درصد آب موجود داریم و ما مجبور هستیم گاهی اوقات از راه‌ها و سد‌های دور، آب را برای شرب به فلات مرکزی منتقل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز