خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در گفت‌وگو با ایلنا:

۴۴ درصد واردات افغانستان از ایران است/ ترکیه و چین با اعطای وام پروژه می‌گیرند/تاثیر مشکلات سیاسی ایران با دیگر کشورها در بازار افغانستان

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۱۵۷۴

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان اظهار کرد: کل واردات کشور افغانستان حدود ۷ میلیارد دلار است که ۴۴ درصد آن از ایران تامین می شود. هیچ کشور دیگری وجود ندارد که ۴۴ درصد از واردات خود را از ایران تامین کند.

سید حسین سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد وضعیت تجاری میان ایران و افغانستان اظهار کرد: در مبادلات بین ایران و افغانستان نسبت به سال گذشته تغییرات عمده رخ نداده است. بخشی از مشکلاتی که ما در فیلم بادلا داشتیم بهبود پیدا کرده و با افتتاح مرز گمرکی دوغارون و افزایش زمان فعالیت گمرکات سرعت عمل مبادلات بالا رفته است. فعالیت‌هایی نیز صورت می‌گیرد تا مرز گمرکی دیگری از سیستان و بلوچستان افتتاح شود. اخیرا نیز صحبت‌هایی شده مبنی بر اینکه بازارچه‌های مرزی را بین ایران افغانستان فعال کنیم.

وی افزود: بنابراین تغییرات جدیدی رخ نداده ولی زیرساخت‌هایی در حال فراهم شدن است که نتایج آن را در دو الی سه ماه آینده می‌توانیم ببینیم که نتیجه آن می‌تواند افزایش صادرات به افغانستان باشد. البته سقف صادرات ما امسال می‌تواند سه میلیارد دلار باشد و بعید می‌دانم که به این مقدار اضافه شود. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: الان حجم صادرات ما به این کشور ۲.۷ میلیارد دلار است که فکر می‌کنم تا انتهای سال به میزان ۳ میلیارد دلار که قبلا بود برسیم. 

وی همچنین تاکید کرد: کل واردات کشور افغانستان حدود ۷ میلیارد دلار است که ۴۴ درصد آن از ایران تامین می‌شود. هیچ کشور دیگری وجود ندارد که ۴۴ درصد از واردات خود را از ایران تامین کند. 

سلیمی با اشاره به ورود کشورهای شرقی به بازار افغانستان بیان کرد: تلاش ما این است که این میزان صادرات به افغانستان را حفظ کنیم چراکه کشورهای چین، ترکیه، ازبکستان و قزاقستان برای صادرات کالاهای خود به این بازار ورود کرده‌اند اگر ما نتوانیم که با تلاش بیشتر میزان صادرات خود را حفظ کنیم ممکن است که با کاهش مواجه شویم. 

وی افزود: تلاش ما این است که این حجم صادراتی را حفظ کنیم توافقاتی با دولت افغانستان در حال بررسی است که در افغانستان کشت فرامرزی داشته باشیم و ایرانیان را تشویق کنیم تا در مورد کالاهای مورد نیازمان مانند گوشت گوسفند، خوراک دام، یونجه و چغندر قند که در ایران کمبود داریم، سرمایه‌گذاری کنند تا کالاهای حاصله به ایران آمده و بتوانیم حجم صادراتی خود را افزایش دهیم. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در ادامه افزود: بیشتر حجم صادراتی ما به افغانستان مربوط به اقلام غذایی و مصالح ساختمانی و بخشی نیز مربوط به پتروشیمی است. البته فارغ از نفت و گاز که دولت آنها را صادر می‌کند. 

سلیمی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت صادرات خدمات فنی و مهندسی به افغانستان گفت: ما در این بخش کارهای زیادی می‌توانیم انجام دهیم چند شرکت بزرگ ایرانی هم در این حوزه کار کرده‌اند اما متاسفانه با بی‌مهری‌های طرف مقابل در افغانستان به علت مسائل سیاسی مواجه شده‌اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه با اینکه ما می‌توانیم کارهای خدماتی زیادی مانند ساخت پل و سد در افغانستان انجام دهیم، اما این پروژه‌ها را به کشورهایی مانند چین، ترکیه و قزاقستان واگذار می‌کنند که دولت‌های این کشورها بتوانند اعتباراتی به افغانستان بدهند تا پیمانکاران این کشورها بتوانند این پروژه‌ها را در دست بگیرند. 

سلیمی با اشاره به تاثیر مشکلات سیاسی با دیگر کشورها در بازار افغانستان اظهار داشت: ما چنین امکانی نداریم و پیمانکاران ما خود اقدام به دریافت پروژه می‌کنند در مواقعی هم موفق می‌شوند. اما ممکن است به دلایل سیاسی دوباره مشکل ایجاد شود برای مثال عربستان پروژه‌ای را که اسپانسر آن بود و ایرانی‌ها توانسته بودند آن را بگیرند متوقف کرد چراکه حاضر نبودند پروژه را به ایرانی‌ها بدهند. بنابراین مشکلات سیاسی ایران با دیگر کشورها در مراودات با افغانستان موثر است. 

وی افزود: بنابراین مسائل سیاسی در افغانستان نفوذ زیادی دارند. وقتی کشوری به افغانستان وام اعطا می‌کند توقع دارد که کالا را نیز این کشور تهیه کنند. چین و ترکیه این سیاست را پیش گرفته‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز