خبرگزاری کار ایران

رییس بانک کشاورزی خبر داد:

خسارت ناشی از سامانه بازارگاه جبران می‌شود/صدور بیش از 26 هزار کشاورز کارت/ تخصیص 150 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت واکسن کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۵۸۳

مدیرعامل بانک کشاورزی از ایجاد خط اعتباری در سامانه بازارگاه برای جبران زیان ناشی از ضعف‌های این سامانه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روح اله خدارمی امروز در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد با بیان اینکه ما مشکلات سامانه بازارگاه را قبول داریم، اظهار کرد: در سال‌های اخیر شرایط به نحوی شده است که ما نیاز به استفاده از روش‌های نوین در ارائه خدمات به ویژه در تامین نهاده‌های تولید هستیم.

وی ادامه داد: مهمترین این نهاده‌ها نهادهایی هستند که به آنها ارز ترجیحی اختصاص پیدا می‌کند و این امر ضرورت رصد آنها را از زمان ورود به کشور تا تبدیل به محصول افزایش می‌دهد.

خدارحمی سامانه بازارگاه را یکی از روش های نوینی عنوان کرد که می‌تواند در این خصوص کمک زیادی کند.

وی گفت:‌ سامانه بازارگاه با همکاری جهاد و بانک کشاورزی طراحی شده و طیف وسیعی از افرادی که در زنجیره تولید نقش بازی می‌کنند را شامل می‌شود.

به گفته خدارحمی در سامانه بازارگاه از واردکننده، تولیدکننده، سیاست گزاران و همچنین کسانی که باید نظم دهند حضور دارند.

مدیر عامل بانک کشاورزی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی این سامانه نتایج مثبت زیادی به همراه داشته افزود: یکی از مهمترین این نتایج ایجاد شفاف‌سازی و جلوگیری از انحراف نهاده‌هایی بوده که با ارز ترجیحی وارد کشور شده است.

خدارحمی با بیان اینکه ما نیز معتقدیم این سامانه بدون ایراد و اشکال نیست اظهار کرد: بارها پیش آ‌مده گاها به دلیل کمبود عرضه زمان‌بندی تحویل نهاده‌های بازارگاه به تولیدکنندگان با مشکل مواجه شده و برخی را در شرایط نامناسب قرار دهد.

وی ادامه داد: با همه ایرادهایی که سامانه بازارگاه دارد، توانسته به یکی از سامانه‌های پرکاربرد با نتایج مثبت در کشور تبدیل شود و مشکلات آ‌ن نسبت به گذشته کاهش داشته و سعی ما بر این است که به حداقل برسانیم.

مدیر عامل بانک کشاورزی از جبران خسارات ناشی از ضعف سامانه بازارگاه برای تولیدکنندگان خبر داد.

خدارحمی در تشریح آن گفت: در سامانه بازارگاه یک خط اعتباری تعریف شده است تا از طریق پرداخت نقدینگی زیان ناشی از ضعف‌های این سامانه به تولیدکنندگان پرداخت شود.

وی میزان اعتبار این خط را 500 میلیارد تومان اعلام کرد که در بازه دو تا سه ماهه در اختیار تولیدکنندگان برای تامین نقدینگی پرداخت می‌شود.

مدیر عامل بانک کشاورزی در ادامه سخنان خود درباره آخرین وضعیت صدور کشاورزکارت و خدمات ارائه شده به کشاورزان از طریق این کارت اظهار کرد: تصمیم بر این بودکه در مرحله اول طرح کشاورز کارت برخی از نهاده‌ها با تسهیلات خاص به تولیدکنندگان محصولات استراتژیک پرداخت شود که با گذشت زمان پرداخت تسهیلات از طریق این کارت شامل سایر محصولات غیراستراتژیک مانند پنبه و چغندر نیز شده است.

خدارحمی افزود:‌ در ابتدا فقط کودهای فسفات و پتاسه از طریق کشاورزکارت در ا ختیار تولیدکنندگان قرار می گرفت اما اخیرا کود اوره و علف‌کش‌ها نیز به آن اضافه شده است.

وی از تحویل نهاده‌های تولید به باغداران برخی از مناطق کشور از جمله کرمان خبر داد.

خدارحمی گفت:‌ در ابتدا تصور می‌شد که استقبال کشاورزان از کشاورزکارت بسیار بیشتر باشد و همین دلیل تصمیم ما ارائه خدمات از طریق این کارت تنها به تولیدکنندگان محصولات استراتژیک بود اما اکنون می‌توانیم علاوه بر محصولات استراتژیک به سایر محصولات و حتی محصولات باغی نیز از طریق این کارت خدمات ارائه دهیم.

صدور بیش از 26 هزار کشاورز کارت

وی تعداد کشاورزکارتی که تاکنون صادر شده است را 26 هزار و 406 مورد عنوان کرد و افزود: متوسط اعتبار کشاورزکارت‌های صادر شده 15 میلیون تومان بوده است البته سقف تسهیلات این کارت 20 میلیون است.

مدیر عامل بانک کشاورزی در ادامه سخنان خود همچنین از مشارکت این بانک در ساخت واکسن کرونا در کشور خبر داد و افزود: برای مشارکت در ساخت واکسن کرونا در کشور معادل 150 میلیارد تومان اعتبار در اختیار موسسه رازی قرار دادیم.

خدارحمی ابراز امیدواری کرد به زودی اقدامات مربوط به تولید واکسن کرونا در کشور به نتیجه نهایی برسد.

وی درباره مشارکت این بانک برای انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی اظهار کرد: برای این طرح بانک کشاورزی 173 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است البته ما تنها بانکی نیستیم که در این طرح عظیم حضور دارد و سایر بانک‌ها نیز اعتباراتی را برای اجرای این طرح به اشتراک گذاشته است.

وی به ارائه گزارشی درباره آخرین وضعیت تخصیص تسهیلات توسط این بانک به بخش کشاورزی پرداخت و اظهار کرد: در 10 ماهه امسال حجم منابع تجهیز شده در سراسر کشور از 1540 میلیارد تومان عبور کرده که در مقایسه با سال گذشته رشد 35.5 درصدی را داشته است.

خدارحمی ادامه داد: از محل این منابع تا پایان دی ماه سال جاری معادل 54 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که نسبت به سال گذشته رشد 29.7 درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه از تسهیلات پرداختی 61 درصد آن سرمایه‌ای و مابقی سرمایه در گردش بوده است افزود: یکی از فعالیت‌های بخش کشاورزی که تسهیلات با حجم زیاد به آن پرداخت شده است به گلخانه‌ها مربوط می‌شود که در 10 ماهه امسال به یک هزار میلیارد تومان در این بخش به سرمایه‌گذاران تخصیص داده‌ایم که به احتساب تسهیلات پرداختی گذشته حدود دو هزار هکتار به سطح گلخانه‌های کشور افزوده است.

مدیر عامل بانک کشاورزی درباره میزان تسهیلات معوقه کشاورزان گفت: در 10 ماهه سال جاری سهم مطالبات غیرتجاری که سررسید آن گذشته است در بخش ریالی 8.4 درصد و مجموع ریالی و ارزی تسهیلات معوقه 10.3 درصد بوده است.

خدارحمی این میزان معوقه را نرخ بالایی دانست و ‌دلیل آن را شرایط نامساعد تولیدکنندگان بخش کشاورزی ناشی از شیوع ویروس کرونا، سیل، زلزله و ... برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه ما شرایط کشاورزان را درک می‌کنیم تصریح کرد:‌ برای تولیدکنندگان امهال پرداخت تسهیلات را در نظر گرفته‌ایم و در عین حال سعی داریم که درصد تسهیلات معوقه را از طریق راهکارهای دیگر کاهش و به 7 درصد برسانیم.

(ادامه دارد)

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز