خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

یارانه نقدی، ریختن سم به کام مردم است/ برخی مقامات جلوی کاهش نرخ ارز را می‌گیرند/ مسئولان تعداد یارانه‌بگیران را کاهش دهند

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۹۷۵۲

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا اظهار داشت: از سوی دیگر توزیع یارانه نقدی بین مردم سم مهلک برای اقتصاد است و عملاً دست دولت‌های بعدی را خواهد بست. بنابراین هرکس از این شعارها بدهد عملاً به کام مردم و اقتصاد سم می‌ریزد.

حسین راغفر در گفت‌وگو با ایلنا در مورد افزایش نرخ دلار در بودجه و پرداخت مابه‌التفاوت آن بصورت یارانه نقدی اظهار داشت: قطعاً هر نرخی که در بودجه اعلام شود موجب افزایش نرخهای‌ بعدی خواهد شد. مجلس نرخ اعلامی دولت را از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۷۵۰۰ تومان افزایش داده که قطعاً انواع دیگر نرخ ارز مانند نرخ بازار آزاد افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر توزیع یارانه نقدی بین مردم سم مهلک برای اقتصاد است و عملاً دست دولت‌های بعدی را خواهد بست. بنابراین هرکس از این شعارها بدهد عملاً به کام مردم و اقتصاد سم می‌ریزد.

راغفر تصریح کرد: این اقتصاد نامولد مبتنی بر فعالیت‌های سوداگری است و چنین برنامه‌هایی تنها مشوق انحراف منابع از تولید و اشتغال به سمت مصرف در گروه‌های مختلف است. همچنین تجربه تاریخی نشان می‌دهد که پرداخت یارانه نقدی به مردم در همه جا شکست خورده است، بنابراین دولت و مجلس باید بکوشند یارانه‌بگیران نقدی را کاهش دهند و  اگر معتقد به تولید هستند باید منابع را به سمت تولید به پیش ببرند.

این استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا با تاکید بر تاثیر منفی نرخ ارز بر صنایع گفت: در چنین شرایطی بعضی از صنایع نابود می‌شود. همچنین منابع ارزی برای برخی کالاها مانند دارو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اگر ارز دارو را منحرف کنند، نرخ آن افزایش می یابد.الان بسیاری از داروها با این شایعات گران شده و بسیاری از واردکنندگان دارو، کالاهایی را که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده بودند در انبارها نگه داشته تا افزایش قیمت  صورت بگیرد و از این طریق هزاران میلیارد در جیب مافیای واردات دارو خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: اخیرأ یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه‌ای گفتند که قرار بر اعلام نرخ در بودجه نیست بلکه این نرخ محاسباتی و میانگینی از نرخ‌های مورد استفاده است و به دنبال افزایش نرخ به ۱۷,۵۰۰ تومان نیستند. اما همین ابراز مسئله یکی نوع تلقی از افزایش نرخ را ایجاد می‌کند.

وی افزود: به نظرم روزها اخیر که نرخ ارز روند کاهشی به خود گرفته است مقامات اقتصادی تلاش می‌کنند که جلوی کاهش نرخ را بگیرد و این یک معضل اقتصاد ماست. به نظرم این تلاش مجلس نیز به این مسئله کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز