خبرگزاری کار ایران

در نشستی خبری عنوان شد:

صرفه جویی 30 میلیون یورویی در هر فاز پارس جنوبی؛ با بومی‌سازی مخازن

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۹۵۶۴

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: در شرایطی که با تشدید تحریم ها، دشمنان تلاش کردند تا با ضربه زدن به بخش نفت و گاز کشور و به تعطیلی کشاندن پروژه ها، کشور را دچار بحران کنند، شرکت های داخلی توانستند با اعتماد به جوانان متخصص ایرانی و استفاده از دانش بومی ضمن برطرف کردن نیازهای کشور از ایجاد وقفه در برنامه های توسعه ای صنعت نفت جلوگیری کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، زینل پور، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در نشست حاشیه‌ای بیست و پنجمین نمایشگاه نفت با اعلام اینکه ورود این شرکت به طراحی و ساخت مخازن ذخیره LPG، در هر فاز بالغ بر 30 میلیون یورو صرفه جویی به همراه داشته، اضافه کرد: در شرایطی که با تشدید تحریم ها، دشمنان تلاش کردند تا با ضربه زدن به بخش نفت و گاز کشور و به تعطیلی کشاندن پروژه ها، کشور را دچار بحران کنند، شرکت های داخلی توانستند با اعتماد به جوانان متخصص ایرانی و استفاده از دانش بومی ضمن برطرف کردن نیازهای کشور از ایجاد وقفه در برنامه های توسعه ای صنعت نفت جلوگیری کنند.

وی با اشاره به آغاز فعالیت این شرکت از سال 84  در حوزه نفت و گاز گفت: با آغاز اجرایی شدن تحریم‌ها و خروج شرکت‌های خارجی از بخش انرژی کشور، این شرکت موفق شد دانش طراحی و مهندسی ساخت مخازن دوجداره ذخیره پروپان و بوتان در پالایشگاه‌های گازی را بومی‌سازی کند.

مدیر عامل این شرکت گفت: در فازهای 4 و 5 و 6 و 7 و 8 پارس جنوبی ساخت مخازن ذخیره LPG توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت های معتبر خارجی و شرکت مهندسی پناه ساز ایران صورت گرفت. پس از این تجربه موفق و همزمان با افزایش تحریم های بین المللی، بومی سازی این تکنولوژی جدید گازی در دستور کار شرکت مهندسی پناه ساز ایران قرار گرفت و در نهایت برای اولین بار طراحی و ساخت این مخازن به صورت تمام ایرانی در فازهای 9و10 پارس جنوبی انجام شد. پس از آن نیز این روند در فازهای دیگر پارس جنوبی مانند فازهای 15 و 16 ، 17 و 18 ، 19 ، 20 و 21، 22 و 23 و 24 و نیز جزایر خارگ و سیری ادامه پیدا کرد. بطوریکه تاکنون 40 مخزن ذخیره پروپان و بوتان توسط این شرکت ساخته شده و یا در دست ساخت می باشد.

وی با بیان اینکه این نوع مخازن دارای فناوری سطح بالا بوده وجزو پیچیده ترین تجهیز پالایشگاه های گازی محسوب می شوند، اعلام کرد که در حال حاضر این شرکت تنها شرکت ایرانی است که توان طراحی، تامین کالا، ساخت و راه اندازی این نوع مخازن را در کشور بصورت توأمان دارا می باشد. همچنین اجرای این پروژه ها زمینه ایجاد اشتغال برای تعداد قابل توجهی نیروی ماهر و متخصص را فراهم نموده است.

خروج برخی شرکت‌های اروپایی، مانع بهره‌برداری از مخازن LPG پالایشگاه‌های پارس جنوبی نشد

در ادامه  افروز، رئیس هیئت مدیره شرکت یادشده با اشاره به تحریم و خروج شرکت‌های خارجی از ایران گفت: بعد از اینکه شرکت های تامین کننده تجهیزات از کشورهای فرانسه، انگلیس و ژاپن که متعهد به راه‌اندازی برخی تجهیزات حساس مخازن ذخیره LPG پارس جنوبی بودند، از ادامه فعالیت در ایران سر باز زدند، این شرکت با ساماندهی نیروهای متخصص و مجرب ایرانی در قالب تیم های راه اندازی، توانست ضمن راه‌اندازی این تجهیزات  در فازهای 19 ، 20-21 و 24-22 پارس جنوبی ، به میزان قابل ملاحظه ای در هزینه های راه اندازی صرفه‌جویی نماید.

وی همچنین بر ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان تجهیزات صنعت نفت و گاز در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور توسط دولت تأکید کرد و گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید مزین شده، حمایت‌های بانکی و مالیاتی می‌تواند گره‌گشای مشکلات بخش خصوصی و تقویت بومی‌سازی در صنایع نفت و گاز باشد.

ورود به ساخت مخازن استراتژیک ذخیره نفت خام و فرآورده ها و حمایت از طرح‌های دانش بنیان

افروز ضمن تشریح برنامه های آتی این شرکت دانش بنیان، رویکرد جدید این شرکت را ورود به ساخت تاسیسات و مخازن استراتژیک ذخیره سازی نفت خام و فرآورده های نفتی اعلام کرد که می تواند ضمن ایجاد ظرفیت انبارش در زمان محدودیت صادرات، امکان اثرگذاری بر بازار را افزایش دهد.

وی همچنین ظرفیت دیگر ایجاد شده را تعریف بسته خدمات تعمیر و نگهداری مخازن ذخیره دوجداره کرایوژنیک دما پایین در پالایشگاه و پتروشیمی ها دانست که با توجه به وجود تیم متخصص و پیش بینی قطعات یدکی مورد نیاز، می تواند ضمن کاهش زمان تعمیرات به میزان قابل ملاحظه ای در هزینه ها صرفه جویی نماید. همچنین سرمایه گذاری در طرح های دانش بنیان صنعت نفت و گاز از طریق حمایت از شرکت های دانش بنیان و نوآور جزو اولویت های این شرکت در سال پیش رو می باشد.

تسهیل صدور خدمات فنی و مهندسی با رفع تحریم ها

زینل پور با بیان در سال جاری اقداماتی برای حضور در مناقصات کشورهای همسایه در قالب کنسرسیوم صورت پذیرفته، اعلام کرد: مخازن ساخت این شرکت از نظر استاندارد به گونه ای است که قدرت رقابت در بازارهای بین المللی را دارد و اگر تحریم ها رفع شود در بازار صادرات خدمات فنی و مهندسی بصورت مستقیم و با محدودیت های کمتری ورود خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز