خبرگزاری کار ایران

برنامه جلوگیری از خسارت به دکل‌های برق در زمان فرونشست، زلزله و سیلاب

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۵۰۰۱

سازه های برقی در ایران حتی با ۶۰ و ۷۰ سال نیز فعالیت دارند که نیازمند اجرای طرحهای مقاوم سازی هستند ما یک کار مهمی که با توجه به وضعیت کشور در حال انجام داریم ایجاد طرحهای مقاوم سازی است از سوی دیگر با توجه به این که ایران با مسئله زلزله و احتمال رانش زمین سروکار دارد باید روی این مسئله فعالیت بیشتری صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، امین کاوه در حاشیه نمایشگاه بین المللی صنعت آب و فاضلاب و صنعت برق در جمع خبرنگاران گفت: ۵ تا ۱۰ درصد تجهیزات صنعت برق نیاز به مقام سازی دارد که با توجه به شرایط مختلف در استانها هزینه اجرای این طرح متفاوت است.

وی افزود: از سال گذشته بحث مقاوم سازی و بهینه سازی دکلها را مقابل سیلابها در قالب طرحی در نظر گرفتیم گفت که سعی شده تا کارهای فناورانه در اولویت باشد در بحث فرونشست که یکی از موضوعات اصلی صنعت برق در آینده خواهد بود فعالیتهای صورت گرفته  و اکنون با برق منطقه ای های برخی استانها پروژه های را در حال اجرا داریم.

عضو انجمن ژئوتکنیک ایران گفت: در حال حاضر مشاور یک پروژه برق منطقه در استان کرمان هستیم و اطلس فرونشست ارائه شده و برخی از دکلها به طول ۲۳۰ کیلومتر را مانیتور می کنیم و در همین راستا طرحی را برای مقاوم سازی ارائه می دهیم.

وی با تاکید بر این که در بحث فرونشست طرحهای خوبی را در نظر داریم که برای اولین بار ارائه شده است در این طرح سعی شده بر بحث نشست همگن در صورت وقوع فرونشست مدیریت شود. چرا که فرونشست موجب می شود که تاسیسات برقی از مدار خارج شوند و ما سعی داریم که با ایجاد سازوکاری بتوانیم بدون این که به شبکه آسیب وارد شود و در زمان بحران برق از مدار خارج شود شبکه را اصلاح کنیم.

کاوه با اشاره به بحث سبک سازی سازه های صنعت برق گفت: سازه هایی که اکنون در صنعت برق ساخته می شود با طرحهای حدود ۳۰  و ۴۰ سال پیش است یعنی ۴۰ سال است در طرحها بازنگری صورت نگرفته در این راستا نیز توانستیم در بحث اصلاح طرحها بهینه سازی را انجام دهیم و این امکان وجود دارد که در ساخت هزینه  سازه های عمرانی صنعت برق ۲۰ درصد کاهش داشته باشیم.

وی با بیان این که عمر سازه در دنیا تقریبا ۴۰ تا ۵۰ سال است اظهار داشت: سازه های برقی در ایران حتی با ۶۰ و ۷۰ سال نیز فعالیت دارند که نیازمند اجرای طرحهای مقاوم سازی هستند ما یک کار مهمی که با توجه به وضعیت کشور در حال انجام داریم ایجاد طرحهای مقاوم سازی است از سوی دیگر با توجه به این که ایران با مسئله زلزله و احتمال رانش زمین سروکار دارد باید روی این مسئله فعالیت بیشتری صورت گیرد.

عضو انجمن ژئوتکنیک ایران با تاکید بر این که در حال حاضر پروژه های جدیدی در زمینه فرونشست طی چند سال گذشته  در استانهای مختلف در دستو رکار قرار داده ایم تصریح  کرد: در هرمزگان، فارس و کرمان این طرح اجرایی شد که بعد از سیلابها شاهد بودیم هیچ مشکلی برای این سازه ها به وجود نیامد.

وی گفت: در حال حاضر ۵ تا ۱۰ درصد تجهیزات صنعت برق نیاز به مقاوم سازی دارد که هزینه این مسئله در استانهای مختلف متفاوت است به طور مثال در استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان که موضوع سیل بسیار جدی است می توان روی این مسئله بیشتر کار کرد. چرا که در این استانها بعد ا زوقوع هر سیل چندین دکل سقوط می کند علاوه بر این در استانهای شمالی  و آذربایجان غربی که بحث رانش زمین مطرح شده می توان روی این موضوع کار کرد.

کاوه با بیان این که تاسیسات پستها در مواجهه با زلزله نیازمند مقاوم سازی هستند، خاطرنشان کرد: این کار اکنون در حال انجام است و تمام فعالیتها را در عین بهره برداری انجام می دهیم در گذشته این گونه بود اگر در یک منطقه سیل می آمد باید برای رفع مشکل برق از مدار خارج می شد اما در شرایط فعلی می توان وضعیت را بدون خارج کردن برق از مدار اصلاح کرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر در کشور سوریه، عراق فعال هستیم ومذاکراتی را برای همکاری با عمان و لبنان انجام داده ایم و امیدواریم این مذاکرات به نتیجه برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز