خبرگزاری کار ایران

اردکانیان مطرح کرد:

عملکرد آبرسانی دولت را با صدای بلند فریاد بزنیم/ با متخلفان استخراج رمزارز برخورد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۳۷۳۹

وزیر نیرو اظهار داشت: باید گفت که طی این هشت ساله با همه مضایق، در هر روز کاری چهار هزار روستایی به آب سالم دسترسی پیدا کرد. هر کشوری که رکورد بهتری دارد عرضه کند ما حتما دسته گلی را به عنوان جایزه تقدیم می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رضا اردکانیان در حاشیه سی و ششمین هفته از پویش # هر هفته الف – ب – ایران که به آبرسانی به استان‌های کردستان، زنجان، البرز و همدان با 111 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت گفت: تعداد پروژه‌های افتتاح شده پویش به عدد 199 رسید و 51 پروژه دیگر تا پایان سال افتتاح می‌شود.

وی افزود: برای 199 پروژه 54 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفت و این در حالی است که شدیدترین تحریم‌ها را شاهد هستیم و سختی‌ها به دلیل کرونا بیشتر شده است.

وزیر نیرو گفت: امروز صد روستای دیگر به جمع روستاهایی که در دولت تدبیر و امید از نعمت آب شرب سالم و پایدار برخوردار شدند، پیوستند و تعداد روستاهای برخوردار به عدد 12 هزار و 437 رسید که هشت میلیون و 400 هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

اردکانیان ابراز امیدواری کرد که تا پایان دولت تدبیر و امید جمعیت تحت پوشش آب سالم روستایی به 9 میلیون و 300 هزار نفر خواهد رسید.

وی افزود: بنده به عنوان کسی که 10 سال مسئول برنامه بین المللی آب در سازمان ملل بودم و وظیفه داشتم که آبرسانی به مناطق روستایی را سرعت ببخشم، اعلام می‌کنم که ما باید عملکرد آبرسانی در این دولت را بر بام دنیا با صدای بلند فریاد بزنیم. به عبارت دیگر باید گفت که طی این هشت ساله با همه مضایق در هر روز کاری چهار هزار روستایی به آب سالم دسترسی پیدا کرد. حال اگر هر کشوری رکورد بهتری دارد عرضه کند، ما حتما دسته گلی را به عنوان جایزه تقدیم می‌کنیم.

اردکانیان در ادامه با اشاره به پروژه تصفیه خانه فیروزبهرام در غرب تهران گفت: موضوع جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه و بازچرخانی در تهران با جمعیت 11 میلیون و 400 هزار نفر و 70 هزار هکتار وسعت بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: 22 واحد تصفیه خانه که به عنوان تصفیه خانه مدول در طراحی دیده شده 18 هزار کیلومتر شبکه انتقال دارد و امروز از این هشت هزار کیلومتر هفت هزار کیلومتر یعنی 80 درصد اجرا شده است حدود 700 هزار انشعاب نصب شده یعنی 70 درصد انشعابات برقرار است.

وزیر نیرو گفت: چهار واحد تصفیه خانه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید که دو میلیون و 100 هزار نفر از جمعیت استان تهران را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه فیروزبهرام دومین پروژه بزرگ تصفیه‌خانه در کشور است و بیش از 4500 میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری احداث شده، افزود: این تصفیه‌خانه قادر است جهت بهبود شرایط زیست محیطی نقش ایفا کند و همچنین کمک بزرگی به شرایط آب‌های زیرزمینی است. 50 میلیون متر مکعب پساب خروجی این تصفیه‌خانه در اختیار کشاورزی قرار می‌گیرد که بلافاصله پس از آن 50 حلقه چاه مسدود می‌شود.

وی به موضوع آبرسانی به 100 روستای کردستان، زنجان، البرز و همدان طی برنامه‌های پویش اشاره کرد و گفت: حدود 63 هزار روستایی از نعمت دسترسی به شبکه آب سالم و پایدار برخوردار شدند و با این تعداد روستا جمع روستاهای برخوردار از آب سالم و پایدار به عدد 12 هزار و 437 رسید که جمعیت هشت میلیون و 400 هزار نفر را شامل خواهد شد و این برنامه آبرسانی روستایی تا آ‌خرین روزهای دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت و جمعیت برخوردار روستایی از آب سالم و پایدار در این دولت به عدد 9 میلیون و 300 هزار نفر می‌رسد.

وی در ادامه از مردم خواست که مثل همیشه در مصرف صحیح و مناسب منابع زیستی و گاز خانگی صرفه‌جویی کنند.

اردکانیان افزود: هر قدر همراهی هموطنان در مصرف گاز خانگی بهتر و مناسب‌تر باشد شرایط برای برق‌رسانی بیشتر مهیا خواهد بود.

وی با بیان اینکه مصرف گاز خانگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دارد که قابل مدیریت است افزود: مردم همان گونه که در موضوع برق تابستان همراهی کرده و صرفه‌جویی کردند در فصل زمستان نیز با کم کردن یک تا دو درجه دمای محیط مسکونی نسبت به مصرف گاز صرفه‌جویی کنند تا سایر هموطنان به ویژه در مناطق شمالی که امکان گازرسانی به این مناطق به دلیل مشکلات فنی سخت است، میسر شود.

وی با بیان اینکه گازرسانی به نیروگاه‌های شمال کشور سختی‌های بیشتری دارد افزود: هر اختلال در گازرسانی به نیروگاه‌ها تاثیر آن روی سوخت‌های جایگزین نیز خواهد بود ضمن اینکه منجر به خاموشی پراکنده می‌شود. هر چند شرکت منطقه‌ای و توانیر در صددند که مشکلات موضعی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع کنند.

وی با تاکید بر اینکه دلیل خاموشی‌های پراکنده اخیر عمدتا سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها است خاطرنشان کرد: جلسات منظمی بین وزارت نفت و نیرو برگزار می‌شود تا مشکل حل شود. 

وی درباره اینکه آیا عدم توسعه نیروگاه‌ها به دلیل رعایت مفاد کنوانسیون پاریس بوده است تاکید کرد: طرح‌های توسعه نیروگاهی نه تنها با کندی مواجه نشده بلکه ظرفیت نصب شده در این دولت به طور متوسط افزایش هم دارد.

وی افزود: ما دستاورد دیگری علاوه بر افزایش نیروگاه‌های نصب شده داریم که باید حفظ و تکرار شود و آن اینکه با مدیریت اوج بار مانع سرمایه گذاری برای عبور از افزایش مصرف در تابستان شده‌ایم و به طوری که دو سال است که اوج بار فقط دو درصد بوده به عبارت دیگر این موضوع نه تنها موجب توقف و کندی نشده بلکه اجرای طرح‌های نیروگاهی بیشتر هم شده است.

اردکانیان تاکید کرد: طی هشت سال گذشته بالغ بر 20 هزار مگاوات یعنی سالی دو هزار و 500 مگاوات نیروگاه نصب شده داشتیم که نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

وی درباره استفاده ماینرها از برق و تاثیر آن در خاموشی‌های اخیر گفت: اکنون زمان این است که سوال کنیم آیا کشوری وجود دارد که وقتی روزانه هزار میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کند ششصد میلیون متر مکعب آن در بخش خانگی مصرف شود؟ ما باید به دنبال پاسخ باشیم و کمک کنیم که جامعه الگوی مصرف را اصلاح کند.

وی در ادامه با اشاره به جلسه اخیر با استاندار گفت: طبق اعلام آقای بندپی طی مدت 40 روز از ابتدای آذر تا دهم دی نسبت به مدت مشابه سال قبل فقط مصرف گاز خانگی استان تهران 15 درصد افزایش یافت که از این میزان فقط دو درصد به خاطر انشعابات جدید بوده است.

اردکانیان تاکید کرد:‌ قطعا برای این مصرف انرژی بالا باید چاره‌ای اندیشیده شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تولید انرژی برق که با یارانه قابل ملاحظه‌ای صورت می‌گیرد و قطعا برای استفاده  غیرمجاز قوانینی دیده شده است. تولید رمزارزها تابع مصوبه هیات وزیران است و تولیدکنندگان باید از وزارت صمت مجوز بگیرند و طبق تعرفه خاص وزارت نیرو که بر مبنای برق صادراتی است، عمل کنند. اکنون برخی با مجوز فعالیت می‌کنند که 300 مگاوات از برق تولید شده کشور را مصرف می‌کنند و این در حالی است که اوج بار 38 هزار مگاوات است.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های مسئول موظف به برخورد با استفاده کنندگان غیرمجاز از برق هستند خاطرنشان کرد: اگر شهروندان مصرف غیرمجاز استخراج کنندگان رمزارز از برق را گزارش دهند مطابق با ضوابط توانیر پاداش دریافت می‌کنند.

اردکانیان درباره استفاده چینی‌ها از برق برای استخراج رمزارز گفت: با هر کسی که مجوز نداشته باشد چه خارجی و چه داخلی مطابق قانون برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز