خبرگزاری کار ایران

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با ایلنا:

انتشار آگهی‌های انبوه هدایت شده در سایت‌ها برای افزایش قیمت مسکن/ مدیران سایت‌ها از اهداف این تبلیغات مطلع بودند/ ضرورت تعیین مجازات سنگین برای برخورد با سایت‌های متخلف

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۳۵۷۸

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه نبود نظارت‌ در کنار امکان درج قیمت در آگهی‌، تهدید بالقوه‌ای برای بازارها است، گفت: شبکه‌ای از افراد که مشخص هستند آگهی‌های انبوه از اموال خود یا شرکت‌های وابستگان خود را به سایت‌های پذیرنده آگهی ارائه می‌دادند و از آنجایی که بابت این آگهی‌ها پول کلانی وارد این شرکت‌ها می‌شود شرکت هم تمام این آگهی‌ها را می‌پذیرفت. این در حالی بود که این آگهی‌های انبوه به صورت هدایت شده وارد و قیمت‌ها در بازار را تغییر می‌داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، «درج قیمت» به آگهی‌های اینترنتی مسکن برگشته است و از امروز آگهی‌های مسکن در سایت‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌ها پس از گذشت چندماه با قیمت به نمایش گذاشته می‌شود. اردیبهشت ماه بود که با حکم دادستانی قیمت از این آگهی‌ها به دلیل اثر گذاری انتشار آگهی‌های غیرواقعی بر بازار مسکن و رواج گرانفروشی در این بازار حذف شد. حالا با برگشت دوباره قیمت‌ها، عده‌ای نگران تکرار تخلفات انجام شده در این جریان هستند و می‌گویند برگشت قیمت به آگهی‌ها باید با نظارت سختگیرانه‌ای همراه باشد.

حسام‌الدین عقبایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره برگشت درج قیمت در آگهی‌های اینترنتی خرید و فروش مسکن اظهار داشت: ما با فرایند تجارت الکترونیک مواجه هستیم و نمی‌توانیم از تجارت الکترونیک فرار کنیم و دنیا هم به این سمت پیش رفته است اما ایران در این حوزه رتبه بالایی ندارد و عقب‌ماندگی در این بخش باعث شده افراد غیرحرفه‌ای و آماتور با ورود به چنین بسترهایی به دنبال منافع خود باشند.

وی ادامه داد: از این رو شاهد آن هستیم که سودجویان به شبکه‌های تبلیغاتی در بخش‌های مهم اقتصادی دسترسی پیدا می‌کنند که یکی از این شبکه‌های تاثیرگذار در اقتصاد بخش مسکن است.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به ورود این افراد به بازار مسکن و ارائه آگهی‌های انبوه در سایت‌های و اپلیکیشن‌ها تاکید کرد: ما مخالف توسعه فضای مجازی در بازار نیستیم و اساسا نمی‌توانیم با این روند مخالفت کنیم چراکه چشم‌انداز اقتصاد در دنیا هم به همین سمت می‌رود اما تفاوت ایران با سایر دنیا این است که در این زیرساخت‌ها و این فعالیت‌ها نظارت وجود ندارد. البته نظارت نه به عنوان سانسور بلکه به عنوان پیشگیری از وقوع تخلف.

عقبایی ادامه داد: نبود این نظارت‌ها از موجبات اختلال و بی‌نظمی در بازار است که می‌تواند موج‌های گرانی فصلی ایجاد کند که شاهد این اتفاق هم در بازار مسکن بودیم و فعالیت عده‌ای در فضای مجازی و انتشار آگهی‌های انبوه و غیرواقعی باعث ایجاد موج گرانی در بازار مسکن شد.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه مسکن از جمله بازارهای اقتصادی مهم کشور است که اثر عمیقی بر سایر بازارها دارد گفت: درج قیمت یا عدم درج قیمت در آگهی‌های مسکن مهم نیست و موضوع بحث نظارت است. در روزهای اول که با ورود سایت‌های اینترنتی به آگهی‌های مسکن و معاملات مخالفت می‌کردیم نگران ایجاد موج گرانی با فعالیت این سایت‌های اینترنتی در بازار بودیم چرا که دیدیم در برخی از این آگهی‌ها قیمت‌های درج شده از میانگین و معدل قیمت‌های منطقه‌ای درصدی بالاتر بود و همین آگهی‌ها باعث شد بازار هم خود به خود قیمت‌ها را بالا ببرد.

عقبایی با تاکید بر اینکه معتقدم باید نظارت شدیدی بر روی شرکت‌ها و کمپانی‌هایی که این تبلیغات را می‌پذیرند انجام شود گفت: معتقدم در ایران این نظارت باید از سوی وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات وزارت اقتصاد و وزارت صمت صورت بگیرد و این چهار ضلع مربع در کنترل سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فعال در بخش آگهی‌های مسکن دخالت داشته باشند.

وی افزود: در همه دنیا هم نهادهای مربوطه نظارت دقیق بر فعالیت سایت‌هایی که در بخش تبلیغات مشغول به کار هستند دارند تا تفکرات سرمایه‌داری به این شبکه‌ها نفوذ نکند و این نابسامانی ها در بازار ایجاد نشود اما در ایران متاسفانه این نظارت وجود ندارد یا بسیار کم رنگ و ناکارآمد است.

عقبایی ادامه داد: معتقدم نمایندگان مجلس یا هیات دولت باید قانونی برای نظارت بر فعالیت شرکت‌هایی که آگهی می‌پذیرند و در این بخش فعال هستند تصویب کنند تا از سوی نهادهای ناظر و مجری به اجرا برسد.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه فیلترهای سخت‌گیرانه باید برای این کمپانی‌ها در نظر گرفته شود اظهار داشت: این کمپانی‌ها باید تعهدهای سنگینی به دستگاه‌های نظارتی ارائه دهند و مجازات‌های سنگینی هم برای کوتاهی و بروز تخلفات در این سایت‌ها تعیین شود تا شرکت‌های پذیرنده آگهی جرات نکنند وارد چنین فضایی شوند.

وی با بیان اینکه نبود این نظارت‌ها در کنار امکان درج قیمت در آگهی‌ تهدید بالقوه‌ای برای بازارها است، گفت: دیدیم که این تهدید عملی شد و فعالیت این شرکت‌ها و درج آ‌گهی‌های غیرواقعی در افزایش قیمت‌های بازار مسکن اثرگذار بود.

عقبایی گفت: شاید عنوان شود که در این مدتی که سایت‌ها بدون درج قیمت آگهی ارائه می‌دادند هم بازار نابسامان بود و قیمت‌های نامتعارف وجود داشت اما این نکته باید گفته شود که بازار مسکن یک بازار مقاوم است و هر اثری در این بازار طولانی مدت خواهد بود و نباید بازار مسکن با بازارهایی مانند طلا و ارز مقایسه کرد.

عقبایی ادامه داد: اثر قیمت‌گذاری‌های نامتعارف در آگهی‌های اینترنتی تا سال‌ها در بازار مسکن ماندگار خواهد بود و این گونه نیست که حذف درج قیمت و یا اصلاح آن به سرعت در بازار مسکن اثرگذار باشد.

عقبایی با تاکید بر اینکه در نبود نظارت‌ها عده‌ای سودجویی‌های کلانی با استفاده از این سایت‌ها کردند، ادامه داد: این سایت‌ها نباید ابزاری برای ایجاد موج گرانی به نفع بخشی از جامعه باشد تا بخش دیگری از جامعه دچار آسیب شوند.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه آگهی‌های انبوه از مسکن به صورت هدایت شده به این سایت‌ها ارائه می‌شد، گفت: شبکه‌ای از افراد که مشخص هستند آگهی‌های انبوه از اموال خود یا شرکت‌های وابستگان خود را به سایت‌های پذیرنده آگهی ارائه می‌دادند و از آنجایی که بابت این آگهی‌ها پول کلانی وارد این شرکت‌ها می‌شود شرکت هم تمام این آگهی‌ها را می‌پذیرفت. این در حالی بود که این آگهی‌های انبوه به صورت هدایت شده وارد می‌شد و قیمت‌ها در بازار را تغییر می‌داد و این موضوع بسیار متفاوت از آگهی‌هایی است که یک مالک مسکن به صورت انفرادی در این سایت‌ها بارگذاری می‌کرد.

عقبایی تاکید کرد:‌ سایت‌های پذیرنده آگهی هم به این موضوع واقف بودند که این آ‌گهی‌های انبوه از سمت چه کسی وارد می‌شود و تجربه نشان داد که این آگهی‌ها بر گرانی‌های مسکن سهم داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز