خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در گفت‌وگو با ایلنا:

مخالفان FATF هنوز بازتاب آن را مطالعه نکرده‌اند/ به احتمال زیاد رای مجمع تشخیص مصلحت مثبت می‌شود/ باید سهم‌مان را از اقتصاد جهانی بگیریم

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۳۱۵۰

مشاور عالی ریاست اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: توصیه می‌کنم بعد از FATF‌ به پیمان‌ها و پروتکل‌های جهانی بپیوندیم، چراکه در غیر این صورت هزینه بیشتری می‌دهیم. اگر شرایط ما باز و تحریم‌ها برداشته شود و عضو FATF هم شویم اما اگر عضو این پیمان‌های جهانی نباشیم نمی‌توانیم سهم خود را بگیریم.

احمد پورفلاح در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد اهمیت و تاثیر تصویب لوایح FATF اظهار کرد: اهمیت FATF برای اقتصاد کشور به حدی است که برنامه‌هایی که در مورد حذف تحریم‌ها از سپهر کشور داریم بدون پذیرفتن FATF و پیروی از قوانین آن، عملا نتیجه‌ای نخواهد داد. بسیاری از مخالفان FATF اندیشمندانی هستند که فرصت نکرده‌اند این مکانیزم را بخوانند و بازتاب‌های آن را بررسی کنند. تصورشان این است که برای هر تراکنشی باید از یک سازمان مشخص اجازه بگیریم یا یک سازمان به عنوان ناظر مدام به ما بگوید چرا این کار یا آن کار را انجام داده‌اید. 

وی افزود: ما معتقدیم که برای دستیابی به اقتصاد آزاد، باید شفافیت را در ساختار و رفتارهای اقتصادی خود حاکم کنیم، بنابراین نباید نگران باشیم که اگر منابعی را به مقاصدی منتقل می‌کنیم ممکن است منبع آن نامطمئن باشد. ما کشوری هستیم که به توانمندی خود متکی است، نه از جایی پول بی‌دلیلی به ما داده می‌شود و نه ما قبول می‌کنیم. پول کشور ناشی از صادرات نفتی و غیرنفتی ما است که به سختی انجام می‌دهیم تا به جامعه خدمت کنیم، بنابراین نباید ترسی داشته باشیم که از جایی نگاه کنند که این پول از کجا آمده و به کجا می‌رود.

مشاور عالی ریاست اتاق بازرگانی ایران همچنین افزود: امیدوارم با محدودیت‌هایی که ناشی از نپیوستن ما برای بسیاری علنی شده و به همین دلیل دوباره در دستورکار قرار گرفته، این بار بتوانیم تصویب FATF را از مجمع تشخیص مصلحت نظام با موفقیت خارج کنیم و یکی از خاکریزهای بزرگ خود در جهت پیوستن به خانواده بزرگ اقتصادی جهان حل کنیم.

پورفلاح خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم سهم خود را از اقتصاد جهانی بر مبنای جمعیت، وسعت کشور، استراتژیک بودن منطقه‌ای که در آن حضور داریم، بگیریم راهی جز سرنهادن به این قوانینی نداریم که بیشتر مردم دنیا پذیرفتند و سیستم‌های بانکی و مالی بر اساس آن عمل می‌کنند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا با تاکید بر لزوم پیوستن به پیمان‌های جهانی گفت: توصیه می‌کنم بعد از FATF‌ به پیمان‌ها و پروتکل‌های جهانی بپیوندیم، چراکه در غیر این صورت هزینه بیشتری می‌دهیم. اگر شرایط ما باز و تحریم‌ها برداشته شود و عضو FATF هم شویم اما اگر عضو این پیمان‌های جهانی نباشیم نمی‌توانیم سهم خود را بگیریم. وقتی محصولات ما با عوارض 3 یا 4 برابری نسبت به مثلا عربستان که به FAFT پیوسته به کشورهای هدف صادر شود، طبیعی است که شانس‌مان را از دست می‌دهیم. یا باید به دیگر کشورها ارزان‌فروشی کنیم تا دوباره بسته‌بندی و فروش برود و عملاً آنقدر گران شود که بازار را از دست بدهیم. 

وی افزود: فضا با فضای سیاسی که مجلس ایستاد و گفت نمی‌خواهیم به FATF بپیوندیم متفاوت است. امیدوارم هرچه زودتر شرایط بگونه‌ای باشد که بتوانیم به اقتصاد بین‌المللی بپیوندیم و حق طبیعی و اقتصادی خود را حوزه‌های مختلف در جهان بگیریم. اگر یک گردشگر نتواند با سیستم بانکی پول بپردازند یا دریافت کند یا یک بازرگان نتواند از طریق سوئیفت حواله کند در همان حلقه بسته می‌افتیم.

پورفلاح در مورد تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش‌بینی کرد: من به این مسئله بسیار خوشبین هستم و بیش از ۹۰ درصد احتمال می‌دهم که FATF از مجمع تشخیص مصلحت نظام رای بیاورد. امیدوار هستم که این اتفاق بیفتد و به جای اظهارنظرهای هیجانی و فارغ از دور اندیشی، نظر کارشناسی شده جایگزین شود تا بر مبنای منافع ملی و مردم بتوانیم سهم خود را از اقتصاد جهانی بگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز