خبرگزاری کار ایران

کاهش تولید اوپک پلاس به نفع نفت شیل آمریکاست

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۳۰۲۰

کاهش تولید نفت اوپک پلاس به سود نفت خام شیل ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۱ خواهد بود.

به گزارش ایلنا از رویترز، تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) برای کاهش تولید نفت تا پایان ماه مارس هدیه کریسمس دیرهنگامی برای شرکت‌های تولیدکننده نفت شیل آمریکا بود که در پی کاهش قیمت‌ها، ناچار شده‌اند هزینه‌هایشان را کاهش دهند.

تولید نفت خام ایالات متحده پارسال ۲ میلیون بشکه در روز کاهش یافت، زیرا قیمت‌های پایین نفت و کاهش تقاضای آن تولیدکنندگان شیل را مجبور به کاهش زیان‌های خود کرد. سرمایه‌گذاران حتی پیش از شیوع همه‌گیری ویروس کرونا نیز تولیدکنندگان نفت شیل را تحت فشار قرار داده بودند که هزینه‌ها را کاهش و بازدهی را افزایش دهند، در نتیجه تولید نفت شیل به‌سرعت کاهش یافت، اما ممکن است به‌سرعت بهبود یابد.

عربستان که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، روز سه‌شنبه (۱۶ دی‌ماه) پس از نشست وزیران اوپک پلاس اعلام کرد که به‌صورت داوطلبانه در ماه‌های فوریه و مارس روزانه یک میلیون بشکه از تولید خود می‌کاهد. این تصمیم پس از تلاش روسیه برای افزایش تولید این ائتلاف برای مقابله با بهره‌برداری تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا اعلام شد.

روسیه و قزاقستان که تمایلی به واگذار کردن سهم بازار خود به آمریکا ندارند، تولیدشان را افزایش خواهند داد، قرار بود اوپک پلاس در هر یک از دو ماه آینده ۵۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه کند.

مقام‌های سعودی نگران بودند که این افزایش تولید در زمان قرنطینه‌های سختگیرانه ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا فراتر از تقاضا باشد.

قیمت شاخص نفت خام وست تگزاس اینترمدیت روز جمعه (۱۹ دی‌ماه) به بیش از ۵۲ دلار برای هر بشکه و قیمت معاملات ۱۲ ماه آینده - که تولیدکنندگان براساس آن هزینه چاه‌های جدید را می‌سنجند - به ۵۱ دلار و ۳۷ سنت رسید، این رقم در ابتدای ماه دسامبر ۴۴ دلار و ۶۳ سنت بود.

قیمت بالاتر نفت با در نظر گرفتن کاهش اخیر هزینه‌ها و تعهد برای ثابت نگه داشتن تولید، تاثیر مستقیمی در نتایج مالی تولیدکنندگان آمریکایی خواهد داشت.

شرکت‌های آمریکایی متعهد شده‌اند تولیدشان را ثابت نگه دارند و از هرگونه افزایش قیمت، برای بالا بردن سود سرمایه‌گذاران و پرداخت بدهی‌شان استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز