خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

عضویت در لیست سیاه FATF افتخارآمیز نیست/ نباید بهانه حذف ایران از نظام بانکی بین المللی را ایجاد کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۲۱۹۶

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: ما می توانیم در تصویب FATF استثنائاتی قائل شویم اما اینکه برچسب حضور در لیست سیاه بخورد، موضوع جالبی نیست. این باشگاهی نیست که عضویت در آنها افتخارآمیز باشد.

علیرضا کلاهی صمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تاثیرات FATF بر اقتصاد کشور اظهار داشت: مشکل اساسی ما تحریم‌های آمریکا است اما حالا که ان‌شاالله مذاکراتی در کار خواهد بود و احتمال این وجود دارد که کشورها به برجام برگردند پس بهتر است FATF را قبول کنیم تا بهانه دست کسی ندهیم. اگر تحریم‌ها لغو شود FATF برای ما مشکل جدی‌تری خواهد بود. 

این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: من مطمئن هستم که در نهایت، اگر پذیرش FATF به نفع کشور باشد عقلانیت حاکم خواهد شد و پذیرش FATF در زمان درست به نفع کشور خواهد بود. 

وی ادامه داد: اختلاف نظرهایی هم در این مورد وجود دارد برای مثال در لیست سازمان‌های تروریستی اختلاف نظر وجود دارد. من فکر می‌کنم ایران به درستی معتقد است که برخی گروه‌ها جزو گروه‌های تروریستی محسوب نمی‌شود و یکسری از این دسته بندی‌ها سیاسی است. البته ما می‌توانیم در تصویب FATF استثنائاتی قائل شویم اما اینکه برچسب حضور در لیست سیاه به ما بخورد موضوع جالبی نیست. این باشگاهی این نیست که عضویت در آن افتخارآمیز باشد.

وی افزود: اول باید مساله تحریم حل شود که یک طرفه سیستم بانکی ایران را تحت تاثیر قرار داده، باید کم کم به FATF هم فکر کنیم. البته ما باید به الزاماتی که هر نوع بهانه‌ای برای حذف ایران از نظام بانکی بین المللی ایجاد می‌کند بیاندیشیم چراکه این موضوع هزینه‌های مبادلاتی را چه برای دولت و چه برای بخش خصوصی به شدت افزایش می‌دهد. 

کلاهی خاطرنشان کرد: نظام بانکداری یک سری الزامات دارد که فقط موضوع تحریم در آن مطرح نیست اگر یک بانک ایرانی بخواهد با همتایان خود در نظام بانکداری جهانی کار کند الزاماتی دارد که قوانین و غیره را مشخص می‌کند. نا آمادگی سیستم بانکی ما برای کار کردن در سیستم بانکی بین‌المللی باید رفع شود. 

وی با اشاره به اهمیت توجه به وجوه اجرایی FATF گفت: تصویب FATF با اجرایی شدن آن موضوعات مجزایی هستند. باید همه جوانب امر را سنجیده باشیم و خود را آماده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز