خبرگزاری کار ایران

برگزیت و تاثیر آن بر شبکه برق انگلستان/ فرانسه صادرات را مشروط کرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۱۷۲۵

دولت فرانسه دسترسی انگلستان به شبکه برق را به دسترسی‌ اتحادیه اروپا به ماهیگیری در آب‌های بریتانیا گره زده است که بطور همزمان در سال ۲۰۲۶ مورد مذاکره مجدد قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اویل پرایس، در بازار بین‌المللی برق کشورها در یکی از سه گروه قرار می‌گیرند؛ کشورهای مانند آمریکا که نیاز خود را تامین می‌کنند، دوم کشورهای که مازاد تولید دارند مانند کانادا و گروه سوم که کسری برق دارند و باید آن را از خارج تامین کنند. انگلستان حدود ۷ درصدی از نیاز سالانه خود را کسری دارد و معمولا از طریق کابل‌های زیردریایی به نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه و هلند متصل می‌شود تا این کسری را جبران کند.

اما در بخشی از مذاکرات برگزیت که اخیراً به پایان رسیده است، دولت فرانسه دسترسی انگلستان به شبکه برق را به دسترسی‌ اتحادیه اروپا به ماهیگیری در آب‌های بریتانیا گره زده است که بطور همزمان در سال ۲۰۲۶ مورد مذاکره مجدد قرار خواهند گرفت.

از همین روی بریتانیا بدنبال جایگزین برای برق وارداتی از طریق توسعه بخش هسته‌ای است که هزینه قابل توجهی خواهد داشت. بنابراین پرسش این است که برای تقاضای برق انگلستان در آینده چه باید کرد؟ مصرف برق در انگلستان حدود یک دهه پیش به اوج رسید و سپس کاهش یافت، بنابراین اگر این روند ادامه داشته باشد کمتر به شبکه برق فرانسه متکی خواهد بود. اما اگر روند تقاضای برق برعکس شود مثلاً درخواست خرید خودروهای برقی افزایش یابد در حالیکه هنوز کاربران خانگی و تجاری از آن استفاده می‌کنند، چه باید کرد؟

در حال حاضر نیمی از ماهی‌های اروپا از آبهای انگلستان گرفته می‌شود و برای صنعت ماهیگیری انگلستان مهم است. در نتیجه، بندی در توافق‌نامه برگزیت گنجانده شده مبنی بر اینکه انگلستان می‌تواند در سال ۲۰۲۶ درباره حقوق ماهیگیری در آبهایش مذاکره کند و پس از انجام ترتیبات لازم می‌توانند مقررات حاکم بر تجارت گاز و برق بین اتحادیه اروپا و انگلستان را نیز منعقد کنند.

در حال حاضر تراز تجاری انرژی به نفع اتحادیه اروپا است و این شامل ۳ میلیارد پوند در بخش گاز و  ۱ تا ۲ میلیارد پوند در برق است. واردات برق باعث ارزان بودن قیمت آن در داخل انگلستان شده و ذخایر ارزشمندی برای افزایش ظریب اطمینان از تامین آن است. یک کارشناس مالی در این مورد گفت: مذاکره مجدد دو میلیارد پوند بر صورت‌حساب برق انگلستان می‌افزاید و کاهش واردات نیز می‌تواند بر اعتبار شبکه برق تاثیر‌گذار باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز