خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

آزادسازی قیمت خودرو نارضایتی عمومی ایجاد می‌کند/ طرح ساماندهی خودرو هفته آینده به صحن می‌رود/ عرضه فولاد در بورس، بدون تعیین سقف و کف باشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۰۷۵۵

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما با روش وزارت صمت در آزادسازی قیمت خودرو مخالف هستیم و سازمان بازرسی هم حق داشته که ورود کند. شکایات متعددی به ما می‌رسد که این روش عادلانه نیست.

روح‌الله ایزدخواه در گفت‌گو با ایلنا در مورد تصمیم اخیر شورای رقابت اظهار کرد: آزادسازی قیمت خودرو به این معنا است که قیمت خودرو به یکباره به قیمت بازار برسد، کاری که دوره‌های قبلی انجام شده و تورم آنی و نارضایتی عمومی ایجاد می‌کند و ممکن است حتی آسیب اجتماعی داشته باشد بنابراین روشی که دولت دنبال می‌‌کند جدید نیست قبلا انجام شده و با ورود دستگاه‌های نظارتی جلوی آن گرفته شده است.

رییس کارگروه خودروی کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که خودرو با قیمت تمام شده در بورس عرضه شود و طی عرضه و تقاضا توسط مشتری قیمت‌گذاری نهایی شود. تقاضا را هم کنترل می‌کنیم و فقط مصرف‌کننده واقعی می‌تواند خودرو بخرد، روی فروش نیز مالیات وضع شده است که این مالیات تنظیمی جلوی مالیات مکرر را می‌گیرد. جزییات این طرح طی یک هفته آینده به صحن ارائه می‌شود. 

وی افزود: ما با روش وزارت صمت در آزادسازی قیمت خودرو مخالف هستیم و سازمان بازرسی هم حق داشته که ورود کند. شکایات متعددی به ما می‌رسد که این روش عادلانه نیست. 

این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در مورد قیمت‌گذاری فولاد و اختلاف وزارت صمت و بورس کالا تصریح کرد: ما با قیمت‌گذاری دستوری مخالفیم چراکه تولید رانت می‌کند و بازار را دوگانه می‌کند. دولت باید در انتهای زنجیره به تولیدکننده و مصرف‌کننده کمک کند نه در ابتدای آن. با قیمت‌گذاری دستوری بازار دوگانه‌ای ایجاد می‌شود که کسانی که مصرف‌کننده و تولیدکننده واقعی نیستند ورود پیدا می‌کنند و اثر تورمی آن برای جامعه باقی می‌ماند. 

وی اضافه کرد:راه‌های دیگری برای تنظیم بازار وجود دارد، در طرح فولاد کمیسیون صنایع که اکنون در مرحله صحن است آمده که کل زنجیره فولاد باید در بورس کالا عرضه شود، اینطور نباشد که ۲۰ درصد محصولات در بورس و ۸۰ درصد آن در بازار سیاه فروخته شود، تنظیم بازار به این شکل مدنظر ما است. قیمت‌گذاری دستوری ظاهرا قیمت را کنترل می‌کند اما بازار را به سمت سوداگری سوق می‌دهد که تاثیرات منفی آن بیشتر است.

ایزدخواه خاطرنشان کرد: فرآیند بورس کالا بر مبنای رقابت است اگر بخواهیم سقف و کف بگذاریم عرضه در بورس بی‌معنا است و باید به همان روش قدیمی ‌سهمیه‌بندی کالا برگردیم. اگر بورس کالا را مطرح می‌کنیم مبنای آن رقابت است البته رقابت تنظیم شده، سالم و صحیح. اما اینکه در بورس سقف و کف تعیین کنیم تناقض است. 

وی افزود: کسی که بتواند به قیمت پایین بخرد قطعا در بازار سیاه به قیمت بالاتری خواهد فروخت. بنابراین تولید رانت می‌کند و تورم ثانویه‌ای ایجاد می‌کند که دامنگیر همه مردم می‌شود. بنابراین با نظر بورس کالا بیشتر موافق هستم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز