خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

طلب ۸۰۰ میلیون دلاری شرکت‌های ایرانی از عراق/ با کاهش ارزش دینار پیمانکاران ایرانی خسارت می‌بینند/ تشریح وضعیت شرکت‌های ایرانی در سوریه

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۷۷۰۸

دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران اظهار کرد: پیمانکاران و شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی ایرانی بالغ بر 800 میلیون دلار از شرکت‌های دولتی یا دولت عراق طلب دارند اما قادر نیستند که این طلب را وصول کنند. تا چند وقت پیش این مبلغ 600 میلیون دلار بود اما امروز به 800 میلیون دلار رسیده است.

بهمن صالحی جاوید در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد مشکلات پیش آمده بین ایران و عراق اظهار کرد: شرایط به وجود آمده بین ایران و عراق روی صادرات خدمات فنی و مهندسی تاثیر می‌گذارد ولی بازیگران این صحنه متعدد هستند. یکی از رشته‌های ارتباط بین ایران و عراق صادرات انرژی است که در نتیجه  سوءمدیریت و بی‌تدبیری به مشکل می‌خورد. درحالی که اگر از دید بازارداری و اقتصادی آن را بررسی کنیم باید مصرف‌کننده و بازار دارای امنیت باشد تا بتوان یک بازار مستمر داشت.

وی افزود: کشور عراق بی‌پول نیست و دارای نفت است پس می‌تواند یک بازار خوب باشد. یکی از مسائلی که در مورد یک بازار حائز اهمیت بوده قدرت پرداخت است. فارغ از مسائلی مانند همجواری، رابطه فرهنگی، رابطه سیاسی مناسب و غیره یک بازار مناسب برای ایران تلقی می‌شود، پس از دست دادن این بازار بی‌تدبیری و ظلم جدی به نظام اقتصادی ایران است.

دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران تصریح کرد: اگر این پیوند برقرار بماند متعاقبا ارتباط استراتژیکی ایجاد می‌کند که می‌تواند امنیت اقتصادی و امنیت دیپلماتیک را هم در پی داشته باشد که این موضوع منفعت ثانویه‌ای دارد که از منافع اولیه بزرگتر است. حضور صنعتگران و کالاهای صنعتی در عراق در ادامه این دومینو می‌تواند بازار خود را حفظ کند، توسعه دهد و همینطور به مطالبات خود دست پیدا کند. نوع روابط دیپلماتیک و رابطه دیپلماسی انرژی در این حلقه نقشه کلیدی دارند.

وی خاطرنشان کرد: پیمانکاران و شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی ایرانی بالغ بر 800 میلیون دلار از شرکت‌های دولتی یا دولت عراق طلب دارند اما قادر نیستند که این طلب را وصول کنند. تا چند وقت پیش این مبلغ 600 میلیون دلار بود اما امروز به 800 میلیون دلار رسیده است. اگر بین دو دولت توافق شده و مسجل شده باشد حتی در کیسه هم می‌توان پول جابجا کرد، در این مرحله FATF و غیره مشکل نیست.

صالحی با اشاره به کاهش ارزش دینار گفت: کاهش ارزش دینار عراق هم مشکل دیگری است، قبلا قراردادها به دلار بود اما فشار وارد کردند و بعضی قراردادها را به دینار بستند، با کاهش ارزش دینار پیمانکاران ایرانی خسارت می‌بینند، مطالبات را هم پرداخت نمی‌کنند و جریمه تاخیر هم نمی‌دهند که همین موضوع میزان ادعاهای طرف ایرانی را افزایش می‌دهد و سنگین‌تر شدن این رقم پرداخت را دورتر می‌کند. بنابراین به خرج دادن سرعت و نقش‌آفرینی دولت و دیپلماسی انرژی تاثیرگذار است. به خدمت گرفتن این ابزارها در وصول مطالبات ایرانیان مهم است و به نظر می‌رسد هوشمندی کافی در نظارت و پیگیری این روابط وجود ندارد.

وی همچنین در مورد بازار سوریه اظهار داشت: سوریه نیز با تفاوت‌هایی وضعیت شبیه به عراق دارد، همجواری عراق با سوریه دوباره عراق را برای ما حائز اهمیت می‌کند. سوریه بازار خوبی است، ریسک سیاسی کمی دارد. سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این کشور انجام دادیم و طی چند مرحله وام و تسهیلات در اختیار آنها قرار دادیم و حوزه نفوذ ما را از نظر استراتژیک به کرانه‌های مدیترانه تسهیل می‌کند.

وی ادامه داد: شرکت‌های ما در عراق و سوریه پروژه‌هایی را اجرا کردند اما با این حال در سوریه نیز ما مشکلاتی داریم. از نظر مالی مشکلات کمتر هستند اما شرکت‌های ایرانی در سوریه درحال تضعیف شدن هستند و حضور کشورهایی مثل روسیه، ترکیه، چین و حتی کشورهای اروپایی مثل انگلیس و همینطور کره جنوبی و ژاپن درحال افزایش است.

صالحی افزود: از آنجا که سوریه حوزه نفوذ سیاسی ایران است طبیعتا باید در کار بیشتر و بهتر پیمانکاران ایرانی تسهیل بیشتری شود ولی متاسفانه وضعیت رضایت بخش نیست و شرکت‌ها نقش رو به توسعه‌ای که فکر می‌کردند داشته باشند را ندارند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از نظر سیاسی به نظر می‌رسد روابط خوبی حاکم است، ولی یا در این نشست‌ها درخواست‌های اقتصادی و مشارکت کاری نمی‌خواهیم یا مشکل دیگری وجود دارد. اشکالی ندارد که ما فقط درخواست‌های استراتژیک داشته باشیم اما مسائل اقتصادی نیز استراتژیک است که می‌تواند به پایداری روابط استراتژیک هم منجر شود. با صادرات خدمات فنی و مهندسی و با ارتباط چند ساله یک شرکت فنی و مهندسی، رفت و آمد و مناسبات پایدار می‌مانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز