خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

آیا بازار گاز پاکستان را سوخت‌شده بدانیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۶۶۲۱

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: وقتی ال‌ان‌جی را توسعه ندهیم و فقط به صادرات از طریق خط لوله هدف فکر کنیم زمانی که در شرایط تحریم قرار می‌گیریم، دیگران به راحتی جای ما را می‌گیرند، همچنان که روس‌ها از فاصله دورتر براحتی به بازار ما ورود کردند.

مصطفی نخعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره ورود روسیه به صادرات گاز به پاکستان و تاثیر آن بر بازار انرژی ایران اظهار داشت: روسیه در نظر دارد که از طریق ال‌ان‌جی گاز  را به بندر کراچی و از طریق خط لوله 1000 کیلومتری به ایالت پنجاب پاکستان منتقل کند بر این اساس پروژه‌ای تعریف کرده‌اند که در آن 74 درصد پاکستان و 26 روس‌ها سهامدار هستند، این در حالی است که ایران تعهد خود را خط لوله صلح اجرا و از عسلویه تا مرز پاکستان خط لوله احداث کرد اما پاکستان که تا سال 98 فرصت اجرای باقیمانده خط را داشت، به تعهد خود عمل نکرد.

وی افزود: علیرغم اینکه پاکستان کشور همسایه ما و ادعای دوستی و رفاقت دارد در این زمینه همکاری خوبی نکرد، با وجود نیازی که به گاز دارند نخواستند کشورهای تحریم‌کننده را مجاب و خط را اجرا کنند، اگر اراده داشتند حتما این اتفاق می‌افتاد، هرچند ما هم باید در حوزه دیپلماسی قوی‌تر عمل می‌کردیم. باید ضمن حفظ بازارهای موجود به سمت بازارهای جدید باشیم، پاکستان می‌توانست یک بازار موثری برای ما باشد اما اینگونه نشد، طبیعی است است کشورهای دیگر از فرصت‌ها استفاده می‌کنند. 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: روسیه بالاترین ذخایر گازی دنیا را دارد و دنبال فرصت و بازار جدید است و به هر طریق ممکن چه خط لوله و چه ال‌ان‌جی فضا را برای صادرات گاز خود فراهم می‌کند. ایراد ما این است که زمینه‌سازی نکردیم، نباید خودمان را محدود به انتقال از طریق خط لوله کنیم، وقتی ال‌ان‌جی را توسعه ندهیم و فقط به صادرات از طریق خط لوله هدف فکر کنیم زمانی که در شرایط تحریم قرار می‌گیریم، دیگران به راحتی جای ما را می‌گیرند همچنان که روس‌ها از فاصله دورتر براحتی به بازار ما ورود کردند.

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است که روس‌ها از فرصت‌ها برای حفظ منافع ملی و ظرفیت‌سازی در اقتصاد خود استفاده کنند، ما نیز باید تلاش کنیم منافع ملی را قوی‌تر پیگیری کنیم. هر زمان که نتوانیم از منافع ملی به اندازه کافی حراست کنیم کشورهای دیگر که ادعای دوستی دارند بازار را در اختیار می‌گیرند، حتی اگر روسیه این کار را نکند کشور دیگر ورود می‌کند ما باید فعال‌تر و دقیق‌تر ورود کنیم.

نخعی یادآور شد: اگر ما هم ال‌ان‌جی را در کشور توسعه می‌دادیم، اکنون کمتر از تحریم‌های اقتصاد دولتی متاثر می‌شدیم. با کمک بخش خصوصی امکان صادرات و جای مانور بیشتری داریم بنابراین ما باید دیپلماسی خود قوی کنیم، باید بدانیم کشورها بدنبال منافع اقتصادی خود هستند و در داستای حفظ منافع ملی و اقتصادی دوستی و سیاسی‌بازی را حذف می‌کنند. امروز ما نیز برای صادرات و سهم بیشتر در بازار انرژی باید انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشیم و زمانی می‌توانیم منعطف‌تر عمل کنیم که ابزارها و راهکارهای بیشتری داشته باشم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز