خبرگزاری کار ایران

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

انتخاب «شفافیت» و حمایت از سهامدار با ورود زغال سنگ پروده طبس به فرابورس

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۶۵۲۰

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه با ورود شرکت زغال سنگ طبس به فرابورس، امکان تامین مالی برای این شرکت‌ها از طریق فروش بخشی از سهام شرکت یا افزایش سرمایه‌های مدنظر فراهم خواهد شد، گفت: با ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه، ارزش بازار آن شرکت واقعی می شود که این موضوع ملاکی مناسب برای حد میزان اعتبار اعطایی از طریق طریق بانک و کمک کننده در دریافت راحت‌تر تسهیلات از بانک‌ها خواهد بود.

به گزارش ایلنا، هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه، به مزایای ورود شرکت زغال سنگ پروده طبس به بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: ورود شرکت‌ها به بورس یا فرابورس، اقدامی ارزنده و مثبت برای سهامداران شرکت ها به شمار می رود.

وی ادامه داد: ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه مشمول شفافیت کامل صورت‌های مالی خواهد شد، همچنین در کنار آن نرخ خرید و فروش و قیمت تمام شده آنها، رقابت پذیری فروش محصولات و خرید مواد اولیه کاملا شفاف و روشن می شود.

عمیدی با بیان اینکه بورس در ایران همانند دیگر کشورهای دنیا ویترینی از اقتصاد آن کشور است، گفت: حضور شرکت ها در بازار بورس و فرابورس می تواند به نفع اقتصاد کشور باشد، زیرا مشتریان خرید محصولات این شرکت ها از هر جای دنیا می توانند با مراجعه به صورت های مالی شرکت مذکور در سامانه کدال با بررسی وضعیت آنها و اثرات آن بر روند قیمت سهام این شرکت ها به نتایج تحلیلی خود برسند و حتی به عنوان سهامدار با نفوذ مدیریتی وارد بحث خرید این نوع معادن و شرکت ها شوند.

وی افزود: در کل هر چقدر در کشور شاهد شکل گیری قیمت گذاری از طریق بازار سرمایه باشیم و فرایند قیمت گذاری در اتاق های بسته و معاملات مشکوک رخ ندهد می توان امیدوار به بهبود روند اقتصاد کشور بود.

عمیدی ورود شرکت های زیرمجموعه شستا به بورس را جزئی از برنامه های کلان دولت اعلام کرد و گفت: این اتفاق اکنون به وقوع پیوسته و برای نخستین بار است که شاهد ارائه اظهارنظرهای مثبت و معقولی در مورد گزارش ها و صورت های مالی شرکت شستا از سوی حسابرس کل هستیم، این موضوع تاکنون در کل سابقه شستا رخ نداده و به تبع آن شرکت های زیر مجموعه شستا نیز مشمول شفافیت اطلاعاتی شده اند.

وی با اشاره به اینکه با ورود شرکت زغال سنگ طبس به فرابورس، امکان تامین مالی برای این شرکت ها از طریق فروش بخشی از سهام شرکت یا افزایش سرمایه های مدنظر فراهم خواهد شد، گفت: با ورود شرکت ها به بازار سرمایه، ارزش بازار آن شرکت واقعی می شود که این موضوع ملاکی مناسب برای حد میزان اعتبار اعطایی از طریق طریق بانک و کمک کننده در دریافت راحت تر تسهیلات از بانک ها  خواهد بود.

وی افزود: اعتبارسنجی شرکتی که وارد بازار سرمایه شده است متفاوت با شرکتی است که هنوز در بازار سرمایه حضور ندارد، شرکت های حاضر در بورس از دسترسی آسان به منابع مالی و تسهیلات مناسب بانک ها برخوردار خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین ویژگی که باید برای این نوع شرکت ها رعایت شود، شکل گیری شفافیت کامل در عرصه خرید مواد اولیه و فروش است، افزود: کمیته های تخصصی لازم برای این امر در شرکت ها باید به صورت شفاف فعالیت کنند و این کمیسیون های تخصصی در هر زمان آماده ارائه گزارشات به سهامداران باشند، به طوری که شائبه هایی برای سهامداران از جهت تبانی در قیمت ها یا نرخ گذاری ها و لحاظ نشدن منافع سهامداران خرد رخ ندهد.

وی افزود: بطور کلی همه زیرمجموعه های شستا اگر وارد بورس و فرابورس شوند ارزشگذاری خالص ارزش دارایی های شستا (NAV) دقیق تر و کارشناسی تر خواهد شد و NAV واقعی آنها مورد محاسبه قرار می گیرد که این موضوع خود پتانسیل فعالیت شستا را نیز افزایش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه بحث ورود زیرمجموعه های شستا به بورس و فرابورس اتفاق مثبتی برای شستا و سهامداران آن تلقی می شود، اظهار داشت: قیمت ها باید به طور واقعی در بحث فروش محصول و خرید مواد اولیه در کمیسیون ها لحاظ شود، در مورد سهام هم باید  NAV شرکت ها واقعی شود، این اقدام ها در کنار یکدیگر به عنوان اتفاقی مثبتی برای شرکت ها و همه سهامداران تلقی خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز