خبرگزاری کار ایران

با توافق جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان؛

تکمیل و ساخت سد و نیروگاه‌های "خداآفرین" و "قیزقلعه سی" سرعت می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۶۲۱۰

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: با توافق اخیر بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، ساخت سد و نیروگاه‌های "خداآفرین" و "قیزقلعه سی " روی رودخانه مرزی ارس، سرعت می‌گیرد.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو ، "یوسف غفارزاده" در این خصوص اظهار داشت: در هفته پایانی آذر ماه گذشته، کمیسیون فنی هیئت ایرانی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های نیرو، خارجه، سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران و مشاور پس از تشکیل چند جلسه حضوری و ویدئو کنفرانسی در ایران و جمهوری آذربایجان در سفر به نخجوان و بررسی احجام و نقشه‌های مربوط به احداث سدهای "خداآفرین و قیزقلعه سی" به توافق اولیه رسیدند و مقرر شد تکمیل و ساخت سد و نیروگاه‌های "خداآفرین و قیزقلعه سی" پس از توافق مقامات ارشد با مشارکت دو طرف انجام شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، در دیدار اخیر وزیر نیرو و معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان نیز توافق کارشناسان فنی دو کشور تایید و بر تکمیل ساخت سد و نیروگاه‌های "خداآفرین و قیزقلعه سی" تاکید شد.

 غفارزاده، همچنین از توافق طرف ایرانی و آذربایجانی برای مرمت مشترک پل‌های تاریخی پایین دست سد خداآفرین که جزو میراث فرهنگی مشترک هستند، خبر داد.

وی افزود: هدف از احداث سد خداآفرین که در فاصله ۱۹۶ کیلومتری پایین‌دست ارس واقع شده، ذخیره سازی و کنترل سیلاب‌های این رودخانه و آبیاری ۷۴ هزار هکتار از اراضی پایین دست در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل و تولید برق به میزان ۵۵۰ گیگاوات ساعت در سال است که در حال حاضر از ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی همچنین افزود: سد تنظیمی "قیز قلعه سی" در فاصله ۱۲ کیلومتری پایین دست سد مخزنی خداآفرین با هدف تنظیم، انحراف و انتقال آب خروجی از مخزن سد خداآفرین به کانال اصلی شبکه آبیاری و تولید برق سالانه به میزان 270 گیگاوات ساعت در حال ساخت است که در حال حاضر ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز