خبرگزاری کار ایران

در نشست امروز مطرح شد؛

درآمدزایی ۱۱۰ میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها طی ۷ سال گذشته/ پیش‌فروش ۳ ماهه محصولات در شرایط تحریم

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۶۰۰۰

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی گفت: از ابتدای 97 که سامانه نیما به وجود آمد 75 درصد ارز حاصل از صادرات را به نیما عرضه کردیم و 25 درصد نیز برای واردات کاتالیست و تجهیزات در نظر گرفتیم، یعنی مو به مو به آنچه دولت تضمین کرده بود عمل کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد مهدوی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صنعت پتروشیمی، موتور توسعه و حرکت اقتصادی کشور است، اظهار داشت: امروز همه اذعان دارند که این صنعت با توجه به منابع غنی هیدروکربوری می‌تواند اقتصاد ما را نجات داده و از خام‌فروشی جلوگیری کند.

وی ادامه داد: ما اکنون در سخت‌ترین شرایط تحریم هستیم. پتروشیمی به طور کامل تحریم است. بعضی مدیران در لیست تحریم قرار دارند اما بسیاری از محصولات این صنعت سه ماه پیش‌فروش شده است و این نشان از بالندگی و حرکت ارزشمند صنعت پتروشیمی است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی گفت: مدیران صنعت پتروشیمی با علم و تدبیر و رصد دنیا و بحث تحریم‌ها به این نتیجه رسیدند که در بقیه صنایع رشد چندانی نداریم ولی پتروشیمی از 68 میلیون تن ظرفیت تولید امسال به 85 میلیون تن می‌رسد و تا پایان 1400 به ظرفیت تولید خواهیم رسید و این در حالی است که در تحریم هستیم و برای تامین تجهیزات و کاتالیست مشکل داریم.

مهدوی با بیان اینکه تا پایان سال 10 طرح پتروشیمی با ظرفیت 17 میلیون تن به افتتاح می‌رسد، افزود: تا پایان 1400، 12 طرح دیگر مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت بنابراین در حوزه صنعت پتروشیمی در زمینه تولید و صادرات، نه تنها توقف نداشتیم بلکه حرکت قابل توجهی داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 700 هزار تن محصول بیشتر در داخل عرضه کردیم و این در حالی است که رشد GDP منفی بود اما ترجیح ما این بود که کالا، نیاز داخل را تامین کند. اگر همین میزان محصول را صادر می‌کردیم 650 میلیون دلار به دست می‌آوردیم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با بیان اینکه در تمامی محصولات، عرضه بیشتر بوده است، گفت: طی هشت ماهه امسال 25 درصد بیشتر در بورس کالا فروختیم.

مهدوی با اشاره به اینکه اگر تولیدکنندگان کاغذی کنار بروند و واسطه‌ها حذف شوند، محصول به مصرف‌کننده واقعی خواهد رسید، ابراز امیدواری کرد که سایت بهین‌یاب راه‌اندازی شود و پالایش واقعی صورت بگیرد. اگر طرح افق اجرا شود و به بیمه مالیات و برق وصل شود کسانی که مجوز گرفته و کالا را از بورس خریداری کرده، قاچاق یا انبار می‌کردند تا گرانتر بفروشند، حذف خواهند شد.

وی یادآور شد: گاهی ما را متهم می‌کنند که به دنبال صادرات هستیم اما در واقع منافع ما در فروش داخلی بیش از صادرات است. چنانچه کالا را صادر کنیم باید ارز را به نیما بدهیم که سه ماه طول می‌کشید تا به دست ما برسد اما با فروش داخلی، نقداً پول را دریافت می‌کنیم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با بیان اینکه در محصولاتی مثل پت که التهاب دارند، در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال 98، 14 درصد بیشتر در بورس معامله صورت گرفته، افزود: پروپیلن 7 درصد و PVC 20 درصد عرضه بیشتر صورت گرفته است.

مهدوی با بیان اینکه فاصله نرخ ارز و بهین‌یاب مشکل عرضه در داخل و موضوعات مربوط به صادرات‌محور بودن پتروشیمی‌ها است، تصریح کرد: از ابتدای 97 که سامانه نیما به وجود آمد 75 درصد ارز حاصل از صادرات را به نیما عرضه کردیم و 25 درصد نیز برای واردات کاتالیست و تجهیزات در نظر گرفتیم یعنی مو به مو به آنچه دولت تضمین کرده بود عمل کردیم.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی به وظیفه خود به طور کامل و شفاف عمل کرده است، خاطرنشان کرد: صادرات ما بین 25 تا 30 درصد صادرات غیرنفتی است اما بیش از 40 درصد ارز به نیما دادیم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی همچنین گفت: در شش ماهه امسال 73 درصد فقط از طریق نیما، بازگشت ارز داشتیم.

مهدوی یادآور شد: طی سال‌های 92 تا نیمه 99، 76 میلیارد دلار درآمد ارزی از صادرات ایجاد کردیم، 30 میلیارد دلار هم به داخل کالا عرضه کردیم. 12.5 میلیون تن هم کود شیمیایی و اوره به ارزش 3.3 میلیارد دلار به بخش کشاورزی دادیم. در مجموع 110 میلیارد دلار درآمدزایی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه سال آینده به تولید 100 میلیون تن خواهیم رسید، گفت: هر قدر صنایع پایین دستی کشش داشته باشد، عرضه ما داخلی خواهد بود ضمن اینکه تاکید ما این است که وزارت صمت پایین دست را فعال کرده و به سمت تولید محصولات هایتک برود. وظیفه وزارت صمت است که در کنار پتروشیمی‌ها، شهرک‌های کوچک با طرح و تکنولوژی بالا احداث کند.

مهدوی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی ایران در تولید متانول در آینده نزدیک مقام اول دنیا خواهد شد، افزود: استراتژی پتروشیمی از ابتدا درست نبوده است. ما باید اکنون برای جلوگیری از خام‌فروشی طرح‌های تبدیل به ارزش افزوده تعریف کنیم و بر این اساس باید کشش بازار دنیا را مد نظر قرار دهیم.

وی با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی صنعت پتروشیمی گفت: ما در این راستا میلیاردها تومان هزینه می‌کنیم به طوری که با شیوع کرونا یک میلیون و 500 هزار تن پارچه گان رایگان به سازمان غذا و دارو دادیم بنا بر این کاملا به وظیفه خود در این زمینه عمل کرده‌ایم.

دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی با بیان اینکه ما به عنوان تولیدکننده و عرضه کننده محصولات پتروشیمی هیچ کوتاهی نکرده و تاکنون موفق بوده‌ایم، افزود: ما شاگرد اول، تولید، صادرات، ارزآوری و عرضه‌کننده ارز به نیما هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز