خبرگزاری کار ایران

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا:

هزینه ۱.۷ میلیارد دلاری برای بازسازی بم پس از زلزله/ بیش از دو برابر خانه‌های تخریب شده، مسکن ساخته شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۵۵۰۹

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به کل هزینه‌های انجام شده توسط بنیاد مسکن برای بازسازی شهرستان بم پس از زلزله اظهار داشت: به طور کلی 1.7 میلیارد دلار برای بازسازی هزینه شد و 5.2 میلیون متر مربع ساختمان مسکونی به احداث رسید.

عزیزالله مهدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات انجام شده برای بازسازی بم پس از زلزله اظهار داشت: زلزله بم 5 دی ماه سال 1382 با بزرگی 6.8 ریشتر در عمق 8 کیلومتری رخ داد که متاسفانه در این حادثه 31 هزار و 830 نفر از هموطنانمان جان باختند و 17 هزار و 500 نفر هم مجروح شدند.

وی ادامه داد: می‌توان گفت زلزله بم یک زلزله منحصر به فرد بود چراکه در عمق کم و با شدت بالا رخ داد و در مرکز شهر با ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی بم که دارای بزرگترین و قدیمی‌ترین سازه خشتی کشور بود، رخ داد و تعداد کشته‌های این زلزله نسبت به حوادث مشابه بسیار بالاتر بود.

مهدیان درباره واحدهای مسکونی آسیب دیده در شهر و روستای شهرستان بم گفت: در شهر بم 19 هزار و 224 واحد مسکونی تحت تاثیر زلزله قرار گرفت که خانوار اصلی در این شهر 25 هزار و 222 خانوار بود که از این تعداد 24 هزار و 9 خانوار فرعی بودند یعنی برای مثال فرزندی پس از ازدواج با والدین خود در یک واحد سکونت داشت.

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: 5 هزار و 248 خانوار هم مستأجر بودند که قبل از زلزله، مسکن نداشتند. همچنین 7 هزار و 96 واحد تجاری و 24 هزار و 332 واحد مسکن روستایی تحت تاثیر زلزله بم قرار گرفتند.

مهدیان با بیان اینکه مباحث مختلفی برای نحوه بازسازی شهر و روستا پس از زلزله مطرح شد، بیان داشت: نهایتاً به این جمع‌بندی رسیدند که ستاد راهبردی تشکیل شود که رئیس آن وزیر مسکن و شهرسازی وقت بود. همچنین مباحثی هم برای جابه‌جایی شهر مطرح شد اما در نهایت درجاسازی به اجرا رسید.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت بومی، محلی و توانمندسازی مردم برای بازسازی شهر و روستای بم اظهار داشت: سیاست دولت افزایش اطلاع‌رسانی آگاهی و آموزش به مردم بود و ساختمان‌های ایمن و مقاوم جایگزین واحدهای تخریب شده شد.

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه گفت: سیاست‌هایی برنامه‌ریزی شد تا در بازسازی تکنولوژی ساخت در نظر گرفته شود که چندین استان به عنوان استاد معین تعیین شدند و بازسازی شروع شد که نقش دولت، توانمندسازی مردم از طریق ارائه تسهیلات، آماده‌سازی بستر و هماهنگی‌های لازم برای ساخت و سازها و بازسازی شهر و روستا پس از زلزله بود.

مهدیان با بیان اینکه پشتیبانی در زمینه مصالح مورد نیاز انجام شد، بیان داشت: طرح‌های لازم را تهیه کردیم و قشرهای آسیب‌پذیر که توانمندی بالایی نداشتند حمایت شدند.

وی با اشاره به استقرار مشاوران در یک ساختمان برای انجام هرچه سریعتر اقدامات تصریح کرد: سایتی در نظر گرفته شدت که در آن ساختمان‌هایی برای استقرار و سکونت مشاوران ساخته شد و انواع مصالح و نقشه‌های مورد نیاز آزمایشگاه‌ها برای کنترل کیفیت در آن محوطه به اجرا رسید و در مناطقی که کارگاه‌های تولید مصالحی مانند بتن آماده وجود نداشت، بنیاد مسکن نسبت به ساخت و راه‌اندازی آن اقدام کرد.

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به واحدهای مسکونی، تجاری، عمومی در شهر و روستاهای شهرستان بم گفت: در جریان بازسازی، حدود 33 هزار واحد مسکونی شهری و 7 هزار و 378 واحد تجاری ساخته شد. همچنین از آنجایی که اغلب خانه‌های بم خانه‌باغ بودند و عموماً حصارکشی این خانه‌ها تخریب شده بود، 4 هزار و 663 واحد هم حصارکشی شدند.

مهدیان ادامه داد: همچنین 97 واحد عمومی که مالکیت خصوصی داشتند را بازسازی کردیم و همچنین در روستاها حدود 30 هزار واحد احداث شد.

وی تاکید کرد: در نهایت 70 هزار و 655 نفر تسهیلات گرفتند و در آن دوره 610 میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شد.

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به کل هزینه‌های انجام شده توسط بنیاد مسکن برای بازسازی شهرستان بم پس از زلزله اظهار داشت: به طور کلی 1.7 میلیارد دلار برای بازسازی هزینه شد و 5.2 میلیون متر مربع ساختمان مسکونی به احداث رسید.

مهدیان گفت: 625 هکتار زمین کشاورزی که خسارت دیده بود، بازسازی و احیا شد. 194 واحد مدرسه، فضای آموزشی و 81 واحد ساختمان دولتی و اداری، 52 واحد مسکن و امامزاده و 35 واحد بهداشت بیمارستان ساخته و بازسازی شدند.

وی با بیان اینکه بیش از دو برابر واحد تخریب شده، ساخت و ساز انجام شد، گفت: با نگاه توسعه‌ای که مورد تاکید رهبری هم بود، بازسازی‌ها را انجام می‌دهیم به طوری که اگر واحدی قابلیت افزایش طبقات را دارد پروانه ساخت و تسهیلات به آن ارائه می‌دهیم که در این صورت خانوارهای مستأجر هم امکان صاحبخانه شدن را خواهند داشت. موضوع دیگر این است که پس از زلزله، برخی از خانواده‌های فرعی از والدین جدا شدند و مسکن دیگری را تامین کردند به همین دلیل تعداد واحدهای بازسازی شده بیش از دو برابر واحدهای تخریب شده بودند است.

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا پس از گذشت این سالها آیا هنوز خانواری به دلیل وقوع زلزله، تا به امروز فاقد مسکن است، گفت: همانطور که گفتیم بیش از دو برابر واحدهای تخریب شده واحد مسکونی ساخته شده است. همچنین در زمان زلزله 5 هزار و 200 خانوار مستأجر بودند که برای آنها فرصتی برای خانه‌دار شدن ایجاد شد به طوری که هر کس زمینی تامین می‌کرد مشمول وام تسهیلات قرار می‌گرفت و می‌توانست صاحب مسکن شود.

مهدیان تاکید کرد: هیچ خانواری ناشی از زلزله بم مشکل مسکن ندارد.

وی همچنین با اشاره به بازسازی منطقه تجاری شهر بم که به نماد این شهر تبدیل شد، تصریح کرد: منطقه تجاری در یکی از خیابان‌های بم به طور کامل تخریب شده بود، با حفظ مالکیت منطقه و با ارائه منابع و اعتبارات دولتی بازسازی شد که با معماری ویژه و مصوب به یکی از نمادهای شهری تبدیل شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز