خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با ایلنا:

مذاکره برای استفاده از پول‌های بلوکه شده ایران در عراق/ مصر و عربستان در حال ورود به بازار عراق هستند/ کاهش ارزش دینار تاثیری بر تجارت ایران ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۵۵۰۱

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: رقبای ما در عراق درحال افزایش است. ترکیه و چین در عراق فعال هستند و کشورهای عربی مثل اردن، عربستان و مصر در آینده رقبای ایران خواهند بود. هر میزان که وضعیت عراق عادی‌تر و امن‌تر باشد، شرایط رقابتی‌تر می‌شود.

یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد کاهش ارز دینار عراق و تاثیر آن بر ارتباط تجاری این کشور با ایران اظهار کرد: کاهش ارزش دینار عراق مسئله داخلی این کشور است و استدلال دارند که این موضوع به نفع بودجه و دیگر مسائل‌شان است و این موضوع در تجارت ایران و عراق تاثیر چندانی ندارد. اما در واردات کالای عراقی قدرت مانور ما بیشتر می‌شود و اگر فرض کنیم مبادلات ما با دینار خواهد بود به نفع ما می‌شود، همچنین امکانات دیناری بیشتری در اختیار مسافران و زوار ما قرار می‌گیرد. اما روی صادرات تاثیر خاصی ندارد، دینار بیشتری به دست تجار ایرانی می‌رسد اما دیناری که ارزش کمتری دارد. از آنجا که کالای وارداتی زیادی از عراق نداریم و بیشتر صادرات به این کشور داریم در مجموع تجارت ما تاثیر چندانی نخواهد داشت.

وی درباره حضور کشورهای دیگر به خصوص کشورهای عربی در بازار عراق تصریح کرد: عربستانی‌ها و مصری‌ها مقدمات اولیه خود را برای حضور در بازار عراق طی می‌کنند و رقابتی بین آنها و ایران شکل نگرفته اما به هر صورت رقبای ما در عراق در حال افزایش است. ترکیه و چین در عراق فعال هستند و کشورهای عربی مثل اردن، عربستان و مصر در آینده رقبای ایران خواهند بود.

وی ادامه داد: هر میزان که وضعیت عراق عادی‌تر و امن‌تر باشد، شرایط رقابتی‌تر می‌شود و با آرام شدن وضعیت عراق حتما اروپایی‌ها نیز وارد این بازار خواهند شد. ما  در داخل باید کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش کالا را بهبود ببخشیم تا بتوانیم در بازار رقابت کنیم.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به سوالی پیرامون پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق گفت: در حال حاضر پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق حدود 5 میلیارد دلار است، برنامه‌ریزی‌هایی درحال انجام است که از این 5 میلیارد دلار بهینه استفاده شود. در ازای بخشی از آن قرار است کالاهای غیرتحریمی وارد شود. اگر از بخش خصوصی نیز در این باره استفاده شود بسیار خوب است. به طور کلی درحال مذاکرات در این مورد هستند و به بخشی از آن نیز عمل شده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز