خبرگزاری کار ایران

مصرف گاز کشور در مرحله هشدار است

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۵۱۵۱

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: با افزایش مصرف گاز بخش خانگی، گازرسانی به صنایع محدود می‌شود و باید سوخت جایگزین (مازوت و گازوئیل) برای آن مصرف شود که همین موضوع می‌تواند سبب آلودگی‌های محیط زیستی باشد.

به گزارش ایلنا از وزارت نفت، حسن منتظرتربتی گفت: فصل زمستان همیشه با افزایش مصرف گاز همراه است که یکی دلایل این است ما همچنان در حال توسعه شبکه گاز هستیم و توسعه‌های خوبی هم در بحث گازرسانی روستایی انجام شده است و هرسال حدود ۳ هزار روستا به شبکه گاز متصل شدند؛ بنابراین بخشی از این افزایش مصرف ناشی از توسعه شبکه گاز است.

وی ادامه داد: اما امسال شاهد شیوع ویروس کرونا بودیم تا جایی که حتی در تابستان مصرف گاز بیش از پیش افزایش یافت زیرا مصرف آب گرم و شست‌وشو مردم بیشتر شد و طبق تحلیل کارشناسان بخشی از این افزایش مصرف هم به همین دلیل است.

مصرف بی‌رویه انرژی در ایران سنت شده است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: البته اتفاق سنتی در کشور ما وجود دارد و مصرف انرژی در بخش‌های مختلف در کشور ما بالاست و همین می‌تواند سبب افزایش بیشتر گاز و دیگر انرژی‌های کشور باشد تا جایی‌ که در تابستان شاهد افزایش ۷ تا ۱۰ درصدی مصرف بودیم اما این مسئله در تابستان کمتر مشهود بود و اکنون در زمستان بیشتر قابل توجه است.

تربتی همچنین اظهار کرد: هرچند به موازات افزایش مصرف به‌ویژه در بخش خانگی، افزایش تولید هم اتفاق افتاده و تولید گاز از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ میلیارد مترمکعب افازیش یافته که عمده آن در بخش خانگی مصرف شده است.

باید از افزایش تولید عبور کنیم و به‌سوی مصرف بهینه برویم

وی افزود: موضوع این است که کمتر کشوری شانس داشتن یک عسلویه و پارس جنوبی را داشته اما ما پارس جنوبی داشتیم و آن را توسعه دادیم و از آن استفاده می‌کنیم و این روزها به مقدار بیش از دو فاز پارس جنوبی توسعه تولید داشتیم اما عمده آن به مصرف بخش خانگی اختصاص می‌یابد در حالی که باید از افزایش تولید عبور کنیم و به سوی مصرف بهینه انرژی برویم (عایق‌کاری ساختمان‌ها، استفاده از پنجره‌های دوجداره و ...).

نگرانی اصلی افزایش مصرف گاز بخش خانگی است

معاون وزیر نفت در امور گاز در این باره گفت: مصرف روزانه گاز در بخش خانگی این روزها به حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم هفته آینده تا روزانه ۶۵۰ میلیون مترمعب هم برسد و این روزها بیشتر نگرانی ما افزایش مصرف در بخش خانگی است و نگرانیم که اگر گازرسانی به صنایع کم شود باید سوخت جایگزین (مازوت و گازوئیل) برای آن مصرف شود که همین موضوع می‌تواند سبب آلودگی‌های محیط زیستی باشد و مشکلات حمل و نقل هم دارد.

مصرف گاز کشور اکنون در مرحله هشدار است

به گفته تربتی، وضع کنونی، مرحله هشدار است تا به موازات افزایش تولید گاز و توسعه، موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی را هم در نظر گیریم زیرا هر سال شاهد افزایش مصرف خواهیم بود و محدودیت گازرسانی به صنایع رخ می‌دهد و شرایط هر سال بدتر خواهد شد.

وی ادامه داد: مصرف روزانه گاز طبیعی نیروگاه‌ها در آذرماه امسال حدود ۹۰ میلیون مترمکعب بوده و بقیه از گازوئیل و سوخت مازوت تامین شده است؛ سهم مازوت هم حدود ۱۵ میلیون مترمکعب بوده است. البته سوخت مازوت، سوخت ناماسبی برای نیروگاه‌ها نیست و در کشورهای دیگر همچون ترکیه و چین حتی از زغال سنگ استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به محدود شدن گازرسانی به صنایع سیمان، گفت: مصرف روزانه صنایع تولید سیمان هم پیش از آغاز فصل سرما ۲۰ ملیون مترکعب بود که اکنون حدود ۱۵ میلیون مترمکعب آن محدود شده اما درباره گازرسانی به پتروشیمی‌ها و صنایع فولاد با توجه به موازنه شبکه گاز تصمیم‌گیری می‌شود و ممکن است چند روزی گازرسانی به آنها محدود شود و دوباره متصل شوند، اما این وضع امسال چند روز زودتر از سال‌های گذشته اتفاق افتاد.

صادرات گاز در هیچ دولتی فراموش نشده است

تربتی همچنین درباره دورنمای صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه، تصریح کرد: توسعه شبکه خطوط لوله گاز در کشور به نحوی است که امکان ترانزیت، سوآپ، واردات و صادرات گاز طبیعی وجود دارد و زیرساخت‌های لازم فراهم است اما چرا این اتفاق نمی‌افتد؟ واقعیت این است که یکی از راهبردهای ایران به عنوان دارنده گاز طبیعی، صادرات آن است و این موضوع فراموش‌شده‌ای نیست اما باید امکان تبادل و نقل و انتقال پول هم وجود داشته باشد. باید گفت که موضوع صادرات گاز در هیچ دولتی موضوع فراموش‌شده‌ای نبوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز