خبرگزاری کار ایران

از سوی معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان مطرح شد؛

تاکید بر افزایش همکاری‌های آب و برق ایران و آذربایجان/ بدنبال توسعه روابط با تهران هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۴۱۸۵

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان اظهار داشت: در حاشیه ارس ظرفیت‌های جدیدی در حوزه‌ آب، برق و کشاورزی به وجود آمده و همکاری در حوزه انرژی ثمره زیادی برای دو کشور خواهد داشت بنابراین تاکید بر این است که پروژه‌های نیمه تمام به اتمام رسیده و افتتاح شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، شاهین مصطفی‌یف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر نیروی کشورمان در جمع خبرنگاران ضمن ابراز قدردانی از میزبانی ایران اظهار داشت: جمهوری آذربایجان اهمیت ویژه‌ای برای روابط با ایران قائل است، بنابراین ما در سطح عالی‌ترین هیات سیاسی به ایران سفر کرده‌ایم تا روابط توسعه یابد.

وی افزود: زمانی که ویروس کرونا طغیان کرده و در جهان مشکلاتی ایجاد کرده ما در سایه اراده سیاسی به ایران آمد‌ه‌ایم تا همکاری‌های مشترک را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. یکی از موارد مهم بعد از تغییر جغرافیای سیاسی منطقه و احیای اراضی، سفر رییس کمیسیون مشترک اقتصادی به تهران بود تا همکاری‌ها ارتقا یابد و این یکی از نشانه‌های اهمیت قائل شدن آذربایجان برای همسایگان خود به ویژه ایران است.

مصطفی‌یف تاکید کرد: جمهوری آذربایجان بعد از 30 سال بر اساس عدالت، قدرت سیاسی و نظامی اراضی  خودمان را که توسط ارمنستان اشغال شده بود، آزاد کرد.

وی گفت: نزدیک 30 سال است که 30 درصد اراضی کشور ما توسط ارمنستان اشغال شده بود به رغم مذاکرات، بازپس‌گیری اراضی نتیجه‌ای نداد، بنابراین جمهوری آذربایجان مجبور به راه‌حل نظامی برای احیای اراضی خود شد.

وی تاکید کرد:‌ پیروزی در این جنگ در سایه وحدت مردم آذربایجان، رشادت ارتش و تدبیر رییس جمهور آذربایجان و همچنین در سایه حمایت کشورهای دوست ما رخ داد و خوشحالیم که ایران در بین این کشورهای دوست قرار دارد.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان تصریح کرد: از اولین روزهای مناقشه، ایران از تمامیت ارضی آذربایجان دفاع کرده و حمایت خود را اعلام کرده است تا آذربایجان حاکمیت خود در برابر اراضی اشغال شده را احیا کند و شرایط جغرافیایی جدید با صلح و ثبات در منطقه بوجود آید.

وی با اشاره به همکاری دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله انرژی گفت: در هفت سال گذشته تفاهمات خوبی با ایران در مورد سنکرون شبکه الکتریکی ایران، آذربایجان و روسیه انجام شده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان به ایران برق صادر می‌کند و زیرساخت لازم انجام شده است، گفت:‌ در پروژه‌های متفاوت همکاری نزدیک داریم که یکی از آنها سد و نیروگاه خداآفرین و قیز‌قلعه‌سی است. در این رابطه اعلام کردیم اراده ما در اتمام هر چه سریعتر پروژه‌ها است.

مصطفی‌یف گفت: رود ارس میراث مشترک دو کشور است و پروژه‌های زیرساختی در این حوزه در خدمت منافع و زمینه همکاری دو کشور خواهد بود در سفر الهام علی‌اف به نوار مرزی در مرز مشترک ایران و آذربایجان این منطقه به عنوان مرز دوستی معرفی شد بنابراین ما باید همکاری‌ها را گسترش داده و مرز دوستی را به عنوان نمونه به جهان نشان دهیم.

وی یادآور شد: در حاشیه ارس ظرفیت‌های جدیدی در حوزه‌ آب، برق و کشاورزی به وجود آمده و همکاری در حوزه انرژی ثمره زیادی برای دو کشور خواهد داشت بنابراین تاکید بر این است که پروژه‌های نیمه تمام به اتمام رسیده و افتتاح شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز