خبرگزاری کار ایران

تلاش ۱۸۲ عضو سازمان جهانی گمرک برای بی‌اثر کردن تاثیر کرونا بر تجارت/ فرماندهی مرزی باید با گمرک باشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۴۱۰۷

سخنگوی گمرک :سازمان جهانی گمرک در پیامی با توجه به شرایط کرونازده تجارت جهانی، از 182عضو خود خواست تا در مسیر تلاش های خود به احیاء، نوسازی و تاب آوری زنجیره تامین پایدار بپردازند و از فن آوری هوش مصنوعی و بلاک چین و کنترل های نامحسوس در تسهیل تجارت بهره ببرند.

به گزارش ایلنا، سید روح اله لطیفی،سخنگوی گمرک اظهار داشت:سازمان جهانی گمرک در پیام خود به  تلاش های یکپارچه گمرکات کشورها برای خروج از بحران کوید-۱۹ و حمایت از مردم و مشاغل با تقویت زنجیره تامین جهانی، افزایش همکاری بین کشورهای عضو، استفاده از فناوری های نوین و قرار دادن «مردم» در مرکز فرآیند تحول تاکید کرده است.

وی افزود: در پیام سازمان جهانی گمرک آمده است که پس از کووید-19 به سمت بازسازی حرک کرده و  گمرکات باید به بررسی مشارکت فعال در شکل گیری یک محیط تجاری پایدارتر و سازنده و همچنین یافتن راه حل های آینده نگر بپردازند.

لطیفی در ادامه گفت : سازمان جهانی گمرک، از گمرکات عضو دعوت کرده است تا  برای استفاده و توسعه تحولات دیجیتالی در مرزها،توجه ویژه  ای به اتوماسیون، استفاده از فن  آوری های نوآورانه و اتخاذ رویکرد مشترک با همه ذینفعان در طول زنجیره تامین داشته باشند و برای دستیابی به منافع حداکثری زنجیره تامین پایدار کمک کنند.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در خصوص راههای سازمان جهانی گمرک برای بهبود و روان سازی تجارت تحت تاثیر کووید19 گفت:سازمان جهانی گمرک با بیان مشکلات پیش امده در مسیر تجارت به دلیل نگرانی های شیوع کرونا، مانند کنترل های اضافی، سردرگمی عمومی اولیه، کمبود منابع انسانی و تاخیر در مرزها،  اقدامات پیشگیرانه دولت ها مانند فاصله اجتماعی، قرنطینه، تعطیلی و محدودیت های سفر، که بسیاری از بخش های اقتصاد را تحت تأثیر قرار داد، بر بازسازی زنجیره تامین و عادی سازی تجارت تاکید کرده است که تخصص و همکاری همه سازمان های مرزی و ذینفعان را عامل تعیین کننده می داند و از گمرکات خواسته  تا در این روند، در سطح ملی و بین المللی، رهبری خود را نشان دهند. به طوری  که این بحران نشان داده است مدیریت هماهنگ مرزی توسط گمرکات امکان پذیر و کارآمد است و می تواند نهادینه شود و می توان چارچوب استاندارد و امن ، از جمله استانداردهای AEO را  بسیار قابل توجه دانست و در بخش دیگری تاکید می کند  به دلیل افزایش تجارت الکترونیکی در این دوران، برای کشورهای عضو می توان چارچوب استانداردهای WCO درباره تجارت الکترونیکی فرامرزی را به منظور پرداختن به امنیت و تسهیل در چارچوب این زنجیره تأمین نو ظهور با همکاری نزدیک با ذینفعان پیاده سازی کرد.

لطیفی در خصوص پیشنهادهای فناورانه سازمان جهانی گمرک، توضیح داد: در پیام سازمان جهانی گمرک،  فناوری  های نوظهور و موثر مبتنی بر استفاده از کلان داده ها، تله ماتیک و فضای ابری و بهره گیری از کنترل های نامحسوس و ابزارهای الکترونیکی را روش های موثر و مثبت بر عملکرد کلی گمرک اعلام کرده است .که با تلفیق فناوری های نوآورانه در عملکرد مأموریت های گمرک، می توان فرایندهای ترخیص را الکترونیکی کرد. دستگاه های کنترل نامحسوس، استفاده از بلاکچین، هوش مصنوعی، حسگرها و سایر فناوری ها، اشیاء بهم پیوسته و سایر پیشرفت های فن آورانه از نظر جمع  آوری، ترکیب، به اشتراک گذاری و تجزیه و تحلیل داده ها، مزایای محسوسی دارند و این مزایا باید به حداکثر برسند.

لطیفی در خصوص نقش افراد در این  پیام  گفت: از نظر سازمان جهانی گمرک، برای ایجاد تاب آوری بیشتر ، « افراد» باید در مرکز توجه مدل احیاء باشند. و از انجا که  شهروندان در سراسر جهان به دلیل شیوع کرونا زندگی روزمره خود را  تغییر داده اند. به همین علت، از گمرکات خواسته می شود تا در نحوه کار خود نیز تجدید نظر کرده و  از طریق افزایش آگاهی و ظرفیت  سازی برای ارائه خدمات حرفه ای آماده شوند.

 سخنگوی گمرک در ادامه گفت: در این پیام، بر تاب آوری مبتنی بر درستکاری تاکید شده است و فقدان درستکاری  در گمرک را مخدوش کننده  فرصت  های تجاری و سرمایه گذاری  و تضعیف کننده  اعتماد عمومی به دولت و در نهایت خطری برای  رفاه شهروندان دانسته است.

لطیفی در پایان افزود: سازمان جهانی گمرک یک سازمان بین دولتی است که مقر آن در بروکسل است و در خصوص توسعه قراردادهای بین المللی، اندازه گیری و طبقه بندی کالاها، ارزش گذاری، قواعد مبداء، گرداوری عواید و تعرفه گمرکی، امنیت زنجیره تامین، تسهیلات گمرکی بین المللی، مبارزه با جعل اسناد، مدرنیزاسیون گمرک‌ها و استانداردهای جهانی تجارت کالا را دنبال می کند و سامانه هماهنگ شماره گذاری کالا(HS) را پشتیبانی می کند و مدیریت جنبه فنی سازمان تجارت جهانی، توافقنامه ارزشگذاری گمرکی و قواعد مبدا را بر عهده دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز