خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

فاصله واقعیت بازار و تولید با ادعاهای مسئولان جهاد کشاورزی/ کارشناسان وزارت دست از ایده‌آل‌گرایی بردارند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۲۰۴۷

روز گذشته معاون وزیر جهاد کشاورزی از تامین صددرصدی نهادهای دامی برای تمام واحدهای مرغداری خبر داد. این در حالی است که مرغداران معتقدند آنچه ایده‌آل است و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی بر روی کاغذ می‌آورند با واقعیت‌های تولید و بازار فاصله دارد.

به گزارش ایلنا؛ روز گذشته مرتضی رضایی، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، در سفر به یکی از استان‌ها در مورد تامین نهاده‌های دامی و طیور در کشور، اظهار کرد: اگر چه مشکلات و کمبودهایی در این زمینه وجود داشته است، ولی در این یکی دو ماهه اخیر، گشایش‌هایی شده که با ادامه این روند مشکلات کمتر خواهد شد. 

وی افزود: با توجه به میزان واردات و ترخیص رسوبات گمرکی با این روند، می‌توانیم نهاده‌ها را برای واحدهای مرغداری تامین کنیم.

رضایی تصریح کرد: تمام واحدهای مرغداری اعم از مرغ‌های تخمگذار، گوشتی و ... به صورت صد درصد نهاده هایشان تامین شده است. 

خبر معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره تامین صددرصدی نهاده‌ها برای مرغداران درحالی است که آن‌ها تاکید دارند در این مورد نیز مانند بسیاری دیگر منطبق با واقعیت تولید و بازار نیست.

به گفته مرغداران آنچه کارشناسان جهاد کشاورزی بر روی کاغذ می‌آورند بیشتر ایده‌آل‌های است که در استانداردترین حالت ممکن اتفاق می‌افتد و با آنچه که واقعیت موجود است فاصله دارد.

ناصر نبی پور، سخنگوی اتحادیه سراسری مرغداران میهن ، در گفت وگو با ایلنا درباره میزان تامین نهاده‌های دامی برای واحدهای مرغداری تخم‌گذار گفت: فرمولی که وزارت جهادکشاورزی درباره میزان نیاز مرغداران به نهاده‌های دامی در مورد استفاده قرار می‌دهد، مورد تائید ما نیست.

وی ادامه داد: به طور مثال بر اساس فرمول وزارت جهاد کشاورزی میزان نیاز پرنده به کنجاله سویا در جیره غذایی 20 درصد است در حالی که در واقعیت این میزان نباید کمتر از 30 درصد باشد.

نبی‌پور اظهار کرد: فاصله 10 درصدی میزان مصرف واقعی کنجاله سویا و میزان مصرف در فرمول جهادکشاورزی به معنی پرداخت هزینه از جیب تولیدکننده است.

به گفته وی؛ این فاصله هزینه تولید و در نتیجه قیمت تخم مرغ را افزایش می‌دهد.

نبی پور قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا در بازار آزاد را 15 تا 17 هزار تومان عنوان کرد.  

همچنین حبیب اسدالله نژاد، نائب رئیس کانون مرغداران گوشتی کشور، در گفت وگو با ایلنا با تاکید بر اینکه تفاوت میزان نیاز مرغ گوشتی به نهاده در فرمول کارشناسان جهادکشاورزی با واقعیت تا یک کیلوگرم است، افزود: در فرمول جهادکشاورزی میزان نیاز مرغ گوشتی در یک دوره به نهاده های دامی 4 کیلوگرم در نظر گرفته شده است در حالی که میزان نیاز واقعی 4.7 تا 5 کیلوگرم است.

وی یادآور شد: همچنین طول دوره پرورش مرغ گوشتی را 40 روز محسوب می شود در حالی که مدت زمان پرورش باید بر اساس شرایط هر منطقه محاسبه شود.

اسدالله نژاد توضیح داد: کشور ما پهناور است و تنوع آب و هوایی زیادی دارد و نمی‌توان برای پرورش دهنده‌ای که در کردستان مشغول تولید است همان نسخه‌ای را پیچید که برای به تولیدکننده گیلانی توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: متوسط نیاز در مناطق مختلف کشور با آنچه ایده‌آل است تفاوت دارد، نمی‌تواند بر اساس ایده‌آل برای یکی از پر مصرف‌ترین منابع پروتئینی کشور برنامه ریزی کرد.

اسدالله‌نژاد یکی از مشکلات همیشگی تولیدکنندگان با دستگاه‌های دولتی را در نظر گرفتن حداقلی مولفه‌ها برای یک تولید مناسب دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز