خبرگزاری کار ایران

کاهش ۳ تا ۵ ساله دوره معرفی ارقام جدید غلات و حبوبات دیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۱۷۹

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور از تلاش محققان برای کاهش ۳ تا ۵ ساله دوره معرفی ارقام جدید محصولات زراعی دیم به ویژه غلات و حبوبات با استفاده از روش ها و تکنولوژی‌های جدید خبر داد.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، صابر گلکاری به خبرنگار ما گفت: این موسسه با راه اندازی واحد به‌نژادی سریع (Speed Breeding) برای نخستین بار در کشور در سال ۹۸، به دنبال آن است که در قالب این پروژه، مدت زمان لازم برای معرفی ارقام جدید محصولات دیم به ویژه گندم، جو و عدس را کاهش دهد.

وی با بیان این که دوره معرفی ارقام جدید دیم در حال حاضر بین ۱۴ تا ۱۶ سال طول می‌کشد، اظهار داشت: هدف ما این است که برای ارقام زمستانه ۳ تا ۴ سال، ارقام بهاره ۳ تا ۵ سال و در مجموع برای محصولات مختلف دیم ۳ تا ۵ سال دوره معرفی رقم را کوتاه تر کنیم.

گلکاری افزود: تکنولوژی کوتاه‌سازی دوره معرفی ارقام در سال‌های اخیر در کشورهای مختلف استفاده شده و در کشور ترکیه نیز با فاصله ۲ ماه زودتر از ما نخستین واحد به‌نژادی راه‌اندازی شده است.

وی گفت: واحد به‌نژادی سریع که در این موسسه تحقیقاتی راه اندازی شده به سامانه هوشمندی که قادر است نور، دما، دی اکسید کربن و رطوبت را در محیط اندازه گیری و کنترل  کند، مجهز بوده و در این سامانه امکان اعمال  رژیم های نوری و دمای خاص مطابق با نیاز رشدی گیاه وجود دارد.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور افزود: چراغ‌های LED بکار رفته در این واحد با ترکیبی معین از نورهای قرمز و آبی، امکان رشد مطلوب گیاهان را فراهم می‌کنند و کلیه قسمت‌های سخت‌افزاری و نر‌آفزاری این واحد توسط کارشناسان و شرکت‌های دانش بنیان داخلی تکمیل شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کوتاه‌سازی دوره رشد و به اصطلاح چرخه بذر تا بذر حدود ۶۰ روز در مورد گندم و عدس عملی شده و بررسی‌ها برای تعیین شرایط مناسب نوری و دمایی کوتاه‌سازی چرخه رشد سایر گیاهان نیز در حال انجام است.

شناسایی عوامل بیماری‌زای حبوبات

گلکاری، پایش و غربالگری بیماری‌های حبوبات دیم را از دیگر پروژه‌های تکمیل شده در این موسسه نام برد و اذعان داشت: با راه اندازی واحد پایش و ارزیابی بیماری‌های حبوبات دیم در سال گذشته، این واحد در مدت کوتاهی نسبت به نمونه‌برداری از عوامل بیماری‌زای از ۵۰ نقطه کشور اقدام کرده است.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون جمع آوری، خالص سازی و شناسایی بیش از ۲۵ عامل بیماری‌زای قارچی از انواع محصولات لگوم تکمیل شده است و ۱۸ فقره از جدایه‌های قارچی بیماری‌زای شناسائی شده را برای اخذ کد دسترسی  به مؤسسه گیاهپزشکی کشور (بانک ژن قارچ های زنده) ارسال کرده ایم.

به گفته گلکاری، این واحد علاوه بر پایش بیماری‌های حبوبات دیم در سطح کشور، غربالگری ارقام و لاین‌های پیشرفته نسبت به بیماری‌های مهم را نیز با دقت بسیار بالا عهده‌دار است و از این رو می‌توانیم مطمئن شویم هر رقم جدیدی که معرفی می‌شود از مقاومت مناسبی نسبت به عوامل بیماری‌زا برخوردار است.

وی گفت: در همین راستا غربالگری ۲۰۰ لاین نخود و ۱۷۰ لاین عدس نسبت به نژادهای مختلف عوامل بیماری‌زای از جمله بیماری پژمردگی فوزاریومی نخود و عدس و نیز بیماری کپک خاکستری نخود طی سال جاری در این واحد انجام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز