خبرگزاری کار ایران

تاکید زنگنه بر توسعه میادین مشترک فرزاد و بلال/ تشریح جزئیات تخفیف ۱۰۰ درصدی گازبها

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۰۲۶۰

وزیر نفت اظهار داشت: یکی از مصوبات مربوط به تخصیص مشترکان کم‌مصرف گاز است که بر اساس آن گازبهای 30 درصد مشترکان واحدهای مسکونی صفر خواهد شد. برآورد ما این است که 33 درصد جمعیت که عموماً تنگدست هستند تحت پوشش این مصوبه قرار بگیرند، ضمن اینکه این برنامه تشویقی برای دیگر مصرف‌کنندگان خواهد بود که میزان مصرف خود را کاهش دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در مراسم آغاز عملیات حفاری فاز 11 پارس جنوبی که به صورت ویدئوکنفرانس حضور برگزار شد، اظهار داشت: ما در دوران تحریم ثابت کردیم از تلاش دست نمی‌کشیم. هر راهی را که می‌بندند با ابتکار و مجاهدت راه دیگری پیدا می‌کنیم و تاکنون نگذاشته‌ایم که توسعه صنعت نفت کند یا متوقف شود.

وی ادامه داد: برای صادرات نفت که با بیشترین فشارها از جانب دولت ترامپ مواجه بودیم، نشان دادیم که زنده هستیم و با قدرت کار می‌کنیم. علاوه بر شدیدترین تحریم‌ها که با وجود کرونا هر روز فشارهای آن بیشتر هم می‌شد با قدرت بیشتر کار خود را ادامه دادیم که روزی گزارش آن را به مردم ارائه خواهیم داد و امیدواریم مردم از کار ما راضی باشند.

وزیر نفت با اشاره به پروژه فاز 11 تصریح کرد: شرکت‌های پتروپارس و نفت و گاز پارس قول دادند که سال آینده از فاز 11، 500 فوت مکعب تولید داشته باشیم، در حال حاضر کار حفاری با پنج حلقه چاه آغاز می‌شود. یک تاپ ‌ساید نصب می‌شود و تولید و فراورش انجام می‌شود و با نصب لوله، گاز به خشکی منتقل می‌شود.

نامدار زنگنه با بیان اینکه در قرارداد فاز 11، فشارافزایی از جمله اهداف اصلی ما بوده است، گفت: حفظ تولید در پارس جنوبی از جمله اهداف اصلی ما بوده، بعد از کنار رفتن پیمانکاران درجه یک خارجی، کار ساخت ایستگاه‌های فشارافزایی در دریا و خشکی انجام و بررسی شد و اکنون در مرحله نهایی و تصمیم‌گیری هستیم.

وی ادامه داد: یکی از تصمیمات ما این بوده که برای اولین بار ساخت کمپرسور و توربین برای فشارافزایی توسط شرکت OTC ایرانی انجام شود. کمپرسور باید متناسب با گاز ترش مطلوب باشد و آزمایش‌های لازم صورت بگیرد.

وزیر نفت یادآور شد: طی قراردادی ساخت چندین توربین و کمپرسور نهایی خواهد شد.

نامدار زنگنه با بیان اینکه گزینه‌های مختلف برای حفظ و نگهداشت تولید در پارس جنوبی روی میز است، خاطرنشان کرد: امروز تولید ما از پارس جنوبی به 700 میلی‌متر مکعب در روز و در کل به 1000 میلیون متر مکعب رسیده است. به عبارت دیگر میزان تولید در پارس جنوبی طی 7 سال گذشته 2.5 برابر شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در فصل زمستان میزان مصرف گاز به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی بالا می‌رود، افزود: امسال به دلیل شیوع کرونا میزان مصرف بیشتر هم شده است که از مردم می‌خواهیم مصرف خود را کنترل کنند.

وزیر نفت با اشاره به دو مصوبه مهم دولت طی ماه گذشته توضیح داد: یکی از مصوبات مربوط به تخصیص مشترکان کم‌مصرف گاز است که بر اساس آن گازبهای 30 درصد مشترکان واحدهای مسکونی صفر خواهد شد. برآورد ما این است که 33 درصد جمعیت که عموماً تنگدست هستند تحت پوشش این مصوبه قرار بگیرند، ضمن اینکه این برنامه تشویقی برای دیگر مصرف‌کنندگان خواهد بود که میزان مصرف خود را کاهش دهند.

نامدار زنگنه گفت: هر مشترکی که میزان مصرف گاز خود را در ماه سرد نسبت به دو سال گذشته 10 درصد کاهش دهد مشمول کاهش 15 درصدی گازبها خواهد شد. این اقدام منجر به بهینه‌سازی مصرف خواهد شد. علاوه بر آن کسانی که بیشتر مصرف کنند نیز 15 درصد جریمه خواهند شد.

وی با اشاره به طرح بهینه‌سازی موتورخانه‌ها نیز بیان داشت: این طرح باید امسال بیشتر فعال شود بر این مبنا که هر کس موتورخانه را تنظیم و تعمیر کند پول آن را دولت می‌پردازد. مهمتر این است که مصرف خانگی کاهش خواهد یافت.

وزیر نفت با اشاره به مصوبه تخفیف گازبها و برنامه‌ای که برای ادارات دولتی در نظر گرفته شده، گفت: چنانچه ادارات دولتی میزان مصرفشان نسبت به سال 97 و 98، 5 درصد افزایش یابد 50 درصد در میزان گازبها افزایش اعمال می‌شود به عبارت دیگر ادارات دولتی که مصرف بالا داشته باشند جریمه خواهند شد.

نامدار زنگنه با تاکید بر اینکه اهمیت موضوع بر این است که مصرف گازی که با زحمت زیاد و در شرایط سخت، حفاری و تولید می‌شود، کاهش یابد، تصریح کرد: هر چاه گاز 1000 میلیارد تومان هزینه در بر دارد و ما آن را هدر می‌دهیم در صورتی که باید به مصرف خوراک کارخانه‌ها و صنایع برسد.

وی با بیان اینکه برنامه این بود که 95 درصد جمعیت کشور تحت پوشش گازرسانی قرار گیرند، یادآور شد: اخیراً نیز تصمیم گرفتیم اکتشاف گاز در مناطق حاشیه‌ای پارس جنوبی را تقویت کنیم.

وزیر نفت گفت: از پتروپارس و نفت و گاز پارس انتظار می‌رود که توسعه میادین مشترک فرزاد و بلال را آغاز کنند.

نامدار زنگنه با بیان اینکه توسعه و نگهداشت و بازسازی میادین جزو اولویت‌های نفتی کشور است، اظهار داشت: اگر این اقدامات انجام نشود تا دو سال آینده به مشکل بر خواهیم خورد.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی انرژی در زمینه سند توسعه صنعت گاز تا افق 1420 بر مبنای بهینه‌سازی گفت: برای طرح‌های فشارافزایی 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز