خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز تحقیقات بتن:

آغاز پلمپ کارگاه‌های تولید بتن غیراستاندارد/ ۲۰ درصد ساختمان‌های ایران بتنی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۰۱۹۱

رئیس مرکز تحقیقات بتن اظهار داشت: روز گذشته تفاهمنامه‌ای را با سازمان استاندارد در بحث نظارت از این کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید بتن منعقد کردیم و پس از این از ظرفیت مرکز تحقیقات بتن برای بحث نظارت استفاده خواهد شد و تمام کارخانه‌ها و کارگاه‌های غیراستاندارد از این پس پلمپ می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی احمدوند در نشست خبری با اشاره به امضای تفاهمنامه با سازمان استاندارد برای نظارت بر کارگاه‌ها و کارخانجات تولید بتن اظهار داشت: استانداردهای بتن در ایران تفاوتی با این استانداردها در آمریکا ندارد و این دانش و دستورالعمل در اختیار تمام کارگاه‌ها و کارخانجات تولید بتن قرار گرفته است.

وی ادامه داد: دلیل مهم تولید بتن غیراستاندارد در ایران ناشایستگی افراد و تکنیسین‌ها است چراکه معمولا این تکنسین‌ها آشنا به استانداردهای بتن نیستند و حتی سواد دبیرستانی و دبستانی هم ندارند.

رئیس مرکز تحقیقات بتن با تاکید بر اینکه متاسفانه در این حوزه نیروی انسانی و تکنسین متخصص تربیت نکرده‌ایم، گفت: معمولا کارگرهای ساده که اطلاعی از روش تولید ندارند در کارگاه‌ها و کارخانجات مشغول تولید بتن هستند.

احمدوند با تاکید بر اینکه نظام بازرسی و نظارت در تولید بتن نداریم، ادامه داد: چک‌لیستی از تمام استانداردها تهیه شده که 48 استاندارد زیرمجموعه استاندارد 6044 هستند که متاسفانه بسیار کمتر از حد انتظار، این استانداردها رعایت می‌شوند.

وی تاکید کرد: روز گذشته تفاهمنامه‌ای را با سازمان استاندارد در بحث نظارت از این کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید بتن منعقد کردیم و پس از این از ظرفیت مرکز تحقیقات بتن برای بحث نظارت استفاده خواهد شد و تمام کارخانه‌ها و کارگاه‌های غیراستاندارد از این پس پلمپ می‌شوند.

رئیس مرکز تحقیقات بتن در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه بتن غیراستاندارد تا چه حد از عمر ساختمان را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: عمر ساختمان به طور مستقیم با بحث بتن ارتباط دارد و دقیقا نحوه ترکیب آب و سیمان، عمر بتن را مشخص می‌کند و هر چه بتن متراکم‌تری به دست آید عمر آن بالاتر است.

احمدوند افزود: در ایران حتی بتن با عمر بالای 100 سال هم ساخته می‌شود.

وی با اشاره به ساختمان‌های بتنی در ایران خاطرنشان کرد: حدود 20 درصد ساختمان‌های ساخته شده در ایران بتنی هستند و آنهایی هم که سازه فلزی دارند با پی بتنی ساخته شدند.

رئیس مرکز تحقیقات بتن با اشاره به بتن مورد استفاده در ساختمان‌های مهم تهران مانند برج میلاد گفت: بتن برج میلاد هیچ مشکلی ندارد اما اشکال در بخش بتن‌ریزی بوده است.

احمدوند همچنین درباره استفاده از بتن‌های غلتکی در پروژه‌های راه‌سازی گفت: استفاده از بتن‌های غلتکی در جاده‌ها در پروژه‌های راهسازی غلط است.

رئیس مرکز تحقیقات بتن همچنین با اشاره به برگزاری بیست و سومین همایش سالانه انجمن بین‌المللی بتن ACI- شاخه ایران و کنفرانس ملی بتن و زلزله به صورت مجازی خاطرنشان کرد: این همایش همزمان با سالگرد زلزله بمن به صورت مجازی 3 و 4 دی ماه برگزار می‌شود.

احمدوند ادامه داد: بررسی سازه‌های سریع‌الاتصال در مواقع بحران، انبوه‌سازی ساختمان و بلندمرتبه‌سازی و کوتاه‌مرتبه‌سازی از جمله محورهای برگزاری این همایش هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز