خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا؛

قیمت زعفران حداقل باید ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یافت/ کشاورزان تماشاچی سودهای بی‌زحمت دلالان

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۰۱۵۸

برداشت زعفران در سال زراعی جاری در حالی به پایان رسید که قیمت خرید آن نسبت به سال گذشته به رغم افزایش چند برابری هزینه تولید تغییر چندانی نداشته است. به گفته کارشناسان با توجه به هزینه تمام شده تولید قیمت خرید این محصول از کشاورزان حداقل باید 20 تا 30 درصد افزایش می یافت.

به گزارش ایلنا؛ با رسیدن به اوج تولید زعفران شاهد افت شدید قیمت خرید این محصول از کشاورزان بودیم . وزارت جهادکشاوری برای به تعادل رسیدن بازار سازمان تعاون روستایی را موکلف به خرید حمایتی زعفران از کشاورزان کرد. پس از آن هر کیلوگرم زعفران پوشال 11 میلیون تومان و هر کیلوگرم نگین زعفران 13 میلیون تومان با نوسان یک میلیون تومانی از کشاورزان خریداری شد که نزدیک به قیمت‌های مصوب سازمان تعاون روستایی بود اما کارشناسان معتقدند با توجه به افزایش چند برابری هزینه تولید و تورم قیمت‌های خرید زعفران بیش از این‌ها افزایش می‌یافت.

علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با ایلنا، ‌افزایش حداقل 20 تا 30 برابری قیمت خرید زعفران با توجه به هزینه‌های تمام شده تولید و تورم حاکم بر اقتصاد را مناسب می‌داند.

وی معتقد است؛ مدیریت غلط تولید و بازار موجب شده ابتدای فصل برداشت شاهد افت شدید قیمت باشیم و پس از پایان برداشت که دیگر محصول از دست کشاورز خارج شده و در انبار دلالان است قیمت‌ها روند صعودی به خود بگیرند.

به گفته حسینی؛ کشاورزان تماشاچیان عده‌ای شده‌اند که با نتیجه دسترنج آن‌ها پولدار می‌شوند.

وی با انتقاد از عدم شفافیت درباره شرایط تولید و بازار داخلی و خارجی زعفران، تاکید کرد: عدم شفافیت از سوی مسئولان موجب شده فعلان حوزه نتوانند برای توسعه تولید یا بازار برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند.

حسینی آشفتگی در تولید، بازار داخلی و صادراتی را شاهدی بر نبود شفافیت در تولید و بازار این محصول عنوان کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز