خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از محمدرضا مجیدی؛

دیپلماسی اقتصادی و تجاری منطقه‌ای و زیرساخت‌های لازم

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۸۳۱۰

دانشیار مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران و سفیر سابق ایران در یونسکو در یادداشتی، نقش دیپلماسی اقتصادی و زیرساخت‌های لازم آن مورد ارزیابی قرار داد.

 خبر افتتاح چند قطعه از راه آهن خواف - هرات نویدبخش تحرک جدیدی در دیپلماسی اقتصادی و تجاری دو و چندجانبه است. جمهوری اسلامی ایران با داشتن پانزده همسایه در آب و خاک و برخورداری از منابع عظیم زیر زمینی و سرمایه‌های انسانی توانمند و شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند با اراده و عزم ملی و همگانی و با سیاست‌ها و برنامه‌های دقیق و عملیاتی در یک بازه زمانی کوتاه با اقتصاد نفتی و خام فروشانه خداحافظی کند.

این مهم الزاماتی دارد. تدارک بازارهای متنوع در آسیا و جهان با تاکید بر سیاست همسایگی در غرب آسیا از جمله این الزامات است. داشتن دیپلماسی همسایگی، منطقه‌ای و قاره‌ای در قاره کهن و پهناور آسیا - که به درستی قرن ۲۱ میلادی آن نامیده‌اند - می‌تواند تسهیل‌گر این رویکرد نوین اقتصادی باشد.

موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ایران زمین با تجربه تاریخی جاده ابریشم  و دالان‌های ارتباطی شمال - جنوب از یک سو و شرق - غرب از سوی دیگر فرصت‌های فراوانی را برای این دیپلماسی ایجاد می‌کند. کسب سهم مناسب از طرح بزرگ " یک کمربند- یک راه " نیازمند همزمان تحرک دیپلماتیک و فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب است.

افغانستان، علاوه بر پیوندهای تاریخی و فرهنگی در سطح دو جانبه، به عنوان "قلب آسیا" به تعبیر علامه اقبال لاهوری، می‌تواند نقش مهمی در سیاست آسیایی و نگاه به شرق ایفا کند. سرمایه گذاری در روابط با افغانستان در عرصه‌های گوناگون فرهنگی و اقتصادی تامین کننده منافع دو ملت و توفیق در دیپلماسی اقتصادی و تجاری منطقه‌ای و تضمین کننده صلح و امنیت در غرب آسیا است.

با توجه به عدم دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد برای بهره مندی از حمل و نقل دریایی، تامین زیرساخت‌های مواصلاتی به ویژه راه آهن برای این کشور ضروری است. طرح‌های توسعه ریلی در شرق ایران برای دسترسی آسان به سواحل مکران و اتصال راه آهن چابهار به زاهدان و بیرجند و مشهد می‌تواند مکمل راه آهن خواف - هرات باشد. تکمیل قطعه‌های باقیمانده در داخل خاک افغانستان تا هرات در اسرع وقت می‌تواند شیرینی این افتتاحیه را تکمیل و مردم دو کشور به ویژه مرزنشینان و  تولیدکنندگان و بازرگانان دو کشور را بیش از پیش شادمان کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز