خبرگزاری کار ایران

نوبخت:

آمادگی برای صادرات ۴.۶ میلیون بشکه نفت با برداشتن تحریم‌ها/ جبران کسری بودجه از افزایش نرخ ارز، دروغ بزرگ است/ آزاد شدن ۹۰ هزار میلیارد تومان با حذف ارز ترجیحی

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۵۶۱۶

رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: طبق قانون بودجه ۵۷۱ هزار میلیارد تومان برای منابع پیش بینی شده که سهم منابع برای ۸ ماهه اول امسال ۳۸۴ هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان ۳۳۴ هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شد، بنابراین ۵۰ هزار میلیارد تومان از عدد بودجه محقق نشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز با اشاره به میزان مصارف و منابع ۸ ماهه اول امسال از بودجه ۹۹ اظهار داشت: طبق قانون بودجه ۵۷۱ هزار میلیارد تومان برای منابع پیش بینی شده که سهم منابع برای ۸ ماهه اول امسال ۳۸۴ هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان ۳۳۴ هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شد، بنابراین ۵۰ هزار میلیارد تومان از عدد بودجه محقق نشد.

وی ادامه داد: طبق بودجه سال ۹۹ برای مصارف ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بود که در ۸ ماهه اول امسال اجازه مصرف ۳۸۴ هزار میلیارد تومان را داشتیم که از این عدد ۳۵۳ هزار میلیارد تومان مصرف شد و ۳۱ هزار میلیارد تومان کمتر مصرف کردیم، یعنی این میزان صرفه جویی داشتیم.

افزایش ۵۳ درصدی حقوق و مزایا در سال جاری

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در بخش مصارف و در ۸ ماهه اول امسال ۳۹ درصد بیشتر از سال گذشته انجام شد، گفت: این مصارف در دو بخش هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه‌ای یا عمرانی بوده است و در ۸ ماهه اول اعتبارات هزینه‌ای ۳۵ درصد بیشتر از اعتبارات ۸ ماهه اول سال ۹۸ بوده است.

نوبخت افزود: امسال مجموع حقوق و مزایا ۵۳ درصد بیشتر از پارسال بود بنابراین آنچه صرفه‌جویی کردیم به بخش معیشت مردم منتقل شد.

وی با بیان اینکه اعتبارات عمرانی ۶۵ درصد افزایش یافت، گفت: این افزایش اعتبارات خود را در تشکیل سرمایه بخش ساختمان نشان می‌دهد که رشد ۵.۴ درصدی داشته است.

نوبخت با اشاره به ناترازی ایجاد شده اظهارداشت: ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع محقق نشد و از سوی دیگر در بخش مصارف هم ۳۱ هزار میلیارد تومان کمتر مصرف کردیم بنابراین ۱۹هزار میلیارد تومان ناترازی داریم که برای تامین این عدد از تنخواه بانک مرکزی استفاده کردیم.

۱۹ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کردیم

 رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد : هر سال برای اینکه بتوانیم درآمدها را وصول کنیم اجازه قانونی برای استفاده ۳درصدی از خزانه را داریم، بنابراین برای سال جاری اجازه داشتیم که ۳۹ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کنیم که فقط  ۱۹ هزار میلیارد تومان از آن را استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه در ۸ماهه اول امسال ۵هزار میلیارد تومان کمتر از سال گذشته از این تنخواه استفاده کردیم، ادامه داد: اجازه داشتیم تا ۲۰هزار میلیارد تومان دیگر از این محل استفاده کنیم اما فقط ۱۹هزار میلیارد تومان استفاده کردیم که این عدد را هم تا پایان سال تسویه می‌کنیم.

انتقال کسری بودجه به بانک مرکزی، درست نیست

نوبخت تاکید کرد: آن عده‌ای که می‌گویند دولت با کسری بودجه مواجه است و آن را به بانک مرکزی منتقل کرده باید گفت که از ۳۹هزار میلیارد تومان اجازه قانونی برای استفاده از تنخواه بانک مرکزی فقط ۱۹هزار میلیارد تومان ناترازی را جبران کردیم و این گفته‌ها درست نیست.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه رشد ناخالص داخلی در همه گروه‌ها در تابستان مثبت بود، گفت: با نفت رشد مثبت دو دهم درصد را تجربه کردیم.

وی افزود: هرچند در دوران کرونا مشاغلی را از دست دادیم اما در بخش کشاورزی ۲.۷ درصد مثبت و در معادن هم‌ ۴ درصد مثبت بودیم البته در بخش خدمات بدون نفت منفی ۳ درصد بودیم.

نوبخت درباره اظهاراتی مبنی بر فروش خوشبینانه نفت در بودجه گفت: میزان فروش نفت یک کف و یک سقفی دارد که کف آن یک میلیون بشکه و سقف آن نیز 2.3 میلیون بشکه در نظر گرفته شده است. ما باید سهم اوپک را حفظ کنیم و با یک برنامه‌ریزی درست به آن برسیم و برای فروش 2.3 میلیون بشکه در روز  برنامه‌ریزی داشته باشیم. همچنین در کنار بحث فروش نفت، بحث پیش‌فروش داخلی را هم دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: درآمدهای نفتی مانند بودجه نیست. اگر درآمد مالیاتی را 225 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته باشیم اما تا 350 هزار میلیارد تومان وصول درآمدی داشته باشیم، در این بخش مجاز هستیم این عدد بیشتر را استفاده کنیم اما در بخش نفت اینگونه نیست و امکان استفاده درآمدهای نفتی از آنچه که در بودجه بیشتر در نظر گرفته را نداریم و باید به حساب جداگانه‌ای واریز شود.

اگر فروش نفت محقق نشد، اوراق و سهام کارخانجات را می‌فروشیم

نوبخت در ادامه افزود: بنابراین 199 هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت را به گونه‌ای تنظیم کردیم که اگر یک میلیون بشکه تا 2.3 دهم بشکه صادارت داشته باشیم، این عدد محقق شود. اگر 2.3 دهم میلیون بشکه صادارت نداشته باشیم، در کنار آن فروش اوراق و فروش سهام کارخانجات را خواهیم داشت.

فروش نفت در بودجه منعطف است

وی ادامه داد: بنا بر این نفت در بودجه از یک میلیون تا 2.3 میلیون بشکه منعطف است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اظهاراتی مبنی بر اینکه بودجه مذاکراتی بسته شده است، گفت: در بحث فروش نفت، ما باید بدانیم که می‌توانیم به سهمیه اوپک دست پیدا کنیم یا نه. باید بررسی کرد آیا احتمال این وجود دارد که به سهمیه اوپک دست پیدا کنیم که احتمال دارد این اتفاق بیفتد یا نیفتد. اگر سهمیه خود در اوپک برسیم، هوالمطلوب است و اگر نرسیم به همین میزان در دارایی‌ها فروش مالی خواهیم داشت و می‌توانیم اوراق بفروشیم بنابراین بودجه 1400 برسیم منعطف و غلتان است.

نوبخت درباره حذف یا حفظ دلار 4200 تومانی در بودجه 1400 در ادامه بیان داشت: اختصاص ارز برای کالاهای اساسی همچنان در بودجه 1400 تثبیت کردیم اما باید بررسی شود که اگر هزینه تعدیل نرخ ارز کمتر از ادامه آن باشد، کار تعدیل را انجام می‌دهیم.

آزاد شدن 90 هزار میلیارد تومان با حذف ارز ترجیحی

وی اظهار داشت: احتمال می‌دهیم که از حذف دلار 4200 تومانی، 90 هزار میلیارد تومان آزاد شود که این رقم را عیناً برای کالاهای اساسی هزینه خواهیم کرد و مانند افزایش قیمت بنزین هرچه درآمد باشد به مردم بازمی‌گردانیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: در صورت برداشته شدن تحریم‌ها باید خود را برای صادرات 4.6 میلیون بشکه نفت آماده کنیم.

جبران کسری بودجه از افزایش نرخ ارز، دروغ بزرگ است

نوبخت با اشاره به اهمیت حفظ ارزش پول ملی و افزایش قدرت خرید مردم گفت: این یک دروغ بسیار بزرگ است که دولت می‌خواهد منابع کسری بودجه خود را از طریق افزایش نرخ ارز و نرخ تسعیر جبران کند. اگر این سیاست را دنبال می‌کردیم باید پول نفت را با دلار 22 هزار و 500 تومان در بودجه می‌آوردیم و نه با دلار 11 هزار و 500 تومانی.

دخالتی در نرخ‌گذاری ارز غیرنفتی نداشتیم

وی با بیان اینکه در بحث نرخ‌گذاری ارز غیرنفتی مداخله‌ای نداشتیم، اظهار داشت: ارز غیرنفتی را امسال در بخش غیرخصوصی وارد در بازار فروخت و ربطی به دولت نداشت. دولت هم در بخش تعیین نرخ ارز و هم نرخ تسعیر خواهان رشد ارزش پول ملی است و این موضوع را قبول نمی‌کنیم که از طریق رشد نرخ ارز بخواهیم درآمدزایی کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: در حال حاضر با کاهش نرخ ارز شاهد رشد بازار سرمایه هستیم.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر کاهش درآمد دولت از 50 هزار میلیارد تومان بودجه 99 به 25 هزار میلیارد تومان در بودجه 1400 توضیح داد: این کاهش اعداد به عدم عملکرد فروش اموال برمی‌گردد.

وی گفت: 4 میلیون میلیارد تومان ارزش دارایی‌های دولت است که قطعا در این شرایط بهتر است مردم مالک این دارایی‌ها باشند اما در سال 99 عملکرد مطلوبی در فروش اموال و واگذاری‌ها نداشتیم و تحقق این اعداد باید ساز و کارهایی فراهم شود چون این ساز و کارها و زیرساخت‌ها نبود نتوانستیم 50 هزار میلیارد تومان را تاکنون عملیاتی کنیم که البته احتمال اینکه تا پایان سال محقق شود، وجود دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه برای فروش اموال به زیرساخت‌ها به احکام قانونی نیاز داریم، اظهار داشت: برای بودجه سال 1400 عدد 25 هزار میلیارد تومان را پیش‌بینی کردیم تا تحقق آن منطقی‌تر باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه، با توجه به اینکه گفته می‌شود بودجه 1400 انبساط مالی و انقباض پولی بسته شده به بحث تورم و خروج از رکود تا چه حد توجه شده است، تصریح کرد: ما در یک شرایط رکود تورمی قرار داریم و هم با تورم و هم با رکود مواجه هستیم اما چون تقاضا وجود ندارد و امکان تولید نیست و حجم نقدینگی بالا است، سعی کردیم بخش‌هایی که با سیاست پولی می‌توان جلوی نقدینگی را بگیریم را انجام دهیم و می‌بینیم که حتی بانک مرکزی برای پول ناشی از شرایط کرونا که باید از صندوق بدهد، با احتیاط رفتار می‌کند که مبادا پایه پولی افزایش پیدا کند.

نوبخت ادامه داد: در کنار سیاست‌های پولی، سیاست‌های مالی را هم داریم و دو ابزار مهم مخارج دولت و مالیات مواجه هستیم که در این بخش باید با سیاست‌های انقباضی رفتار کنیم و خرج دولت را کمتر کنیم.

وی افزود: در حال حاضر با سیاست‌های مالی در تلاش هستیم که به صورت انبساطی عمل کنیم تا قدرت خرید مردم و کارکنان دولت را افزایش دهیم، از این رو افزایش هزینه‌های پرسنلی را در بودجه اعمال کردیم.

در حال حاضر سیاست‌های مالی ما نیمه انبساطی است

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه سیاست‌های مالی ما در حال حاضر نیمه‌ انبساطی است، اظهار داشت: آثار این سیاست‌های نیمه انبساطی را شاهد هستیم چنانکه دیدیم هزینه‌های مصرف عمومی را شاهد هستیم و می‌بینیم که اقتصاد با رشد 0.2 درصد مواجه بود.

نوبخت با تاکید بر اینکه ما در سیاست‌های خروج از رکود موفق بوده‌ایم، گفت: امیدوارم بانک مرکزی هم در سیاست‌های پولی موفق عمل کند.

تورم ناشی از افزایش قیمت ارز است

وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که تورم ما پولی نیست بلکه ناشی از افزایش قیمت ارز است چرا که می‌بینیم تولیدکنندگان لبنیات دو بار قیمت‌ها را افزایش دادند و هر بار هم که این افزایش قیمت صورت می‌گرفت ناشی از افزایش هزینه‌های آنها بود، نه اینکه تقاضا بالا رفته باشد.

مخالف ارائه قیر رایگان هستیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین درباره تصمیم دولت برای حذف قیر رایگان از بودجه، گفت: دولت و سازمان برنامه و بودجه مخالف ارائه قیر رایگان است چرا که معتقدیم این یک خواسته غیرمعمول مجلس بوده و قیر هم باید مانند سایر مصالح در پروژه‌ها تامین شود. دولت می‌تواند پول تامین قیر را به مصالح ارائه کند

نوبخت در این باره افزود: خود مجلس هم گزارشی ارائه کرد که در آن از فساد موجود در قیر رایگان پرده‌برداری کرده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز