خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا:

ترانزیت کالا بین چین و اروپا از مسیر ایران با افتتاح راه‌آهن خواف-هرات/ ثبات امنیت و معیشت در منطقه دستاورد توسعه کریدورهای حمل‌ونقلی

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۵۴۷۹

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فعالیت راه‌آهن خواف-هرات می‌تواند باعث رشد اقتصاد منطقه شود، گفت: براساس برآوردها با بهره‌گیری از ظرفیت این خط ریلی قادر به جابجایی حدود ۱۲ میلیون تن کالا در سال در این مسیر خواهیم بود.

شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره افتتاح راه آهن خواف- هرات تا چند روز آینده و اتصال دو کشور ایران و افغانستان از طریق این مسیر ریلی جدید،    اظهار داشت: راه آهن خواف-هرات به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر در چهار قطعه اجرا می‌شود که ۷۷ کیلومتر آن در قالب دو قطعه در داخل خاک ایران و مابقی قطعات در خاک افغانستان واقع شده است. تعهد اجرای سه قطعه اول که دو شامل دو قطعه در خاک ایران و قطعه سوم از نقطه صفر مرزی به طول ۶۶ کیلومتر در خاک افغانستان است، بر عهده ایران بوده که آماده بهره‌برداری است و در چند روز آینده با حضور مسئولان دو کشور به بهره برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: به صورت مرسوم عملیات احداث تا بهره‌برداری باید به صورت همزمان از سوی دو کشور اجرا می‌شد اما افغانستان مشکلاتی در تامین سرمایه‌ قطعه چهارم داشت؛ بنا بر اعلام این کشور، تأمین بودجه و سرمایه‌گذاری موردنیاز این قطعه، در دست پیگیری است.

آدم‌نژاد با اشاره به مزیت‌های این خط ریلی برای کشورمان تاکید کرد: خط ریلی خواف-هرات یکی از طرح‌های بسیار مهم ملی و بین‌المللی است که سبب افزایش توسعه اقتصادی و انتقال ارزان و به‌صرفه کالا و خدمات برای دو کشور ایران و افغانستان شده، و علاوه بر ایجاد ثبات امنیت و معیشت در منطقه در افزایش اشتغال نقش بسزایی دارد.

وی ادامه داد: راه آهن خواف-هرات، امکان حمل مقرون‌به‌صرفه کالاهای سنگین و حجیم را از مبادی داخلی کشور، و از مبادی ورودی نظیر مرز با کشورهای همسایه به ویژه همسایگان شمالی و غربی، بنادر شمالی و جنوبی به ویژه چابهار و شهیدرجایی به افغانستان و بالعکس، را در چارچوب عملیات صادرات، واردات و ترانزیت فراهم می‌سازد.

معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: این خط ریلی علاوه بر توسعه و پیشرفت منطقه به ویژه کشور افغانستان در تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و ترانزیت از کشورهای آسیای‌میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا تاثیر به سزایی خواهد داشت. از این مسیر می‌توانیم به چین متصل شویم و کالا بین چین و اروپا از طریق ایران ترانزیت شود .

آدم‌نژاد با بیان اینکه براساس برآوردها با بهره‌گیری از ظرفیت این خط ریلی قادر به جابجایی حدود ۱۲ میلیون تن کالا در سال در این مسیر خواهیم بود، گفت: مجزا از تمامی درآمدها و منافع مستقیم اجرای این طرح که شامل رونق تبادلات تجاری بین دو کشور و کشورهای ثالث و همچنین درآمدهای ناشی از ارائه خدمات حمل‌ونقل می‌شود، تسهیل روابط تجاری به صورت غیر مستقیم نیز منافعی به دنبال دارد، که شامل درآمدهای ناشی از ارائه سایر خدمات به استفاده‌کنندگان از کریدور و همچنین توسعه اجتماعی پیرامون کریدور می‌شود.

وی درباره منافع کشورهای منطقه از فعال‌سازی این مسیر ریلی  اظهار داشت: این خط آهن می‌تواند باعث رشد اقتصاد منطقه باشد. کشورهایی که در این مسیر اتصال قرار دارند نیز نه تنها از درآمدهای اقتصادی شامل ارائه خدمات، بلکه از منافع سیاسی شامل افزایش قدرت سیاسی و اتصالات قویتر سیاسی با همسایگان، منافع اجتماعی شامل افزایش سطح اشتغال بهره‌مند خواهند شد.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: وجود سنگ‌آهن هم در ایران و هم افغانستان و امکان صادرات و واردات آن، ترانزیت کالای هندی به ویژه گندم و شکر به مقصد افغانستان و ترانزیت کالای افغانستانی به ویژه مواد معدنی، خشکبار و میوه به مقصد هندوستان از جمله پتانسیل‌هایی خواهد بود که انتفاع ایران از ایجاد اتصال بین هند و افغانستان را به دنبال دارد.

آدم‌نژد درباره آثار اقتصادی تکمیل کریدور شرق به غرب با تکمیل این مسیر و اتصال آن به بندر چابهار تاکید کرد: با توجه به تاثیر دوسویه کاربری زمین و حمل‌ونقل بر یکدیگر، امروزه نقش کریدورها در توسعه اقتصادی مناطق پیرامونی آنها ثابت شده است. ابتدایی‌ترین نوع کریدورها، کریدورهای حمل‌ونقلی هستند که در مراحل اولیه تنها نقش جابجایی کالاها را عهده دارند. به مرور زمان و با افزایش فعالیت کریدور و پررنگ‌تر شدن نقش آن در سیستم تجارت، توسعه اجتماعی و اقتصادی در مناطق پیرامونی آن، کریدور را به یک کریدور اقتصادی تبدیل خواهد کرد.

وی گفت: نقش کشورهای شرقی مانند چین و هند از دیرباز در زنجیره تامین جهانی به عنوان تقاضاکننده مواد خام و همچنین عرضه‌کننده کالاهای اولیه در زنجیره تولید، و همچنین نقش کشورهای غربی به عنوان تقاضاکنندگان کالاهای مذکور، جریان کالا از شرق به غرب را به دنبال داشته است. چنانکه وجود جاده ابریشم به عنوان اصلی‌ترین کریدور در سده‌های گذشته موکد این امر است. بر این اساس ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقلی تضمین‌کننده افزایش جریان کالا در این مسیر خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با تکمیل راه آهن خواف – هرات کشور افغانستان از طریق خطوط ریلی ایران به آبهای آزاد و سایر کشورهای خاورمیانه متصل می‌شود. در این میان نکته ای که بسیار اهمیت دارد اتصال بندر چابهار به عمق خاک افغانستان و در آینده به کشورهای ازبکستان و ترکمنستان است که سبب می‌شود پسکرانه بندر چابهار بسیار گسترده شده و شعاع نفوذ این بندر تا کشورهای همسایه شمالی افغانستان توسعه خواهد یافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز